مرتلان و قاریان دانشجو به اندوخته‌های خود اکتفا نکنند
کد خبر: 3861571
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
شاه‌میوه:

مرتلان و قاریان دانشجو به اندوخته‌های خود اکتفا نکنند

گروه مسابقات ــ داور لحن سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان با تأکید بر اینکه برخی از دانشجویان قاری و مرتل به اندوخته‌هایشان اکتفا می‌کنند و از آموزش‌های روز فاصله دارند، گفت: این افراد باید از نکات مربوط به قرائت در مسابقات مطلع باشند و آنها را رعایت کنند زیرا در این صورت می‌توانند امتیاز بالاتری را دریافت کنند.

غلامرضا شاه‌میوه، داور بخش لحن در سی و چهارمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ با اشاره به سطح رقابت دانشجویان در رشته ترتیل، اظهار کرد: این جشنواره ملی است و چکیده و منتخب همه دانشگاه‌ها به این مرحله راه یافته‌اند. قرار است از رهگذر این مسابقات، نفرات اول برخی از رشته‌ها به مسابقات بین‌المللی راه پیدا کنند و سطح توقع ما نیز از این مسابقات از سایر مسابقات دانشجویی بالاتر است.

وی با بیان اینکه در رقابت‌های ترتیل توقع لازم برآورده نشده است، تصریح کرد: سطح متسابقان از مسابقات کشوری اوقاف پایین‌تر بود، اما مرتلان خوبی هم حاضر بودند. در عین حال، مشکلات وقف و ابتدا و تجوید در ترتیل‌خوانی آنها دیده می‌شد. به عبارت دیگر می‌توان گفت سطح مرتلان متوسط و خوب بود، اما ممتاز نبودند.

شاه‌میوه درباره سطح مرحله مقدماتی قرائت تحقیق ابراز کرد: چهار قرعه از سوی هیئت داوران از آیه 112 تا 116 سوره‌ هود، آیه 59 تا 62 سوره نمل، آیه 108 تا 111 سوره انعام و آیه 90 تا 95 سوره اعراف مشخص شده بود. متسابقان می‌توانستند به انتخاب خودشان هر کدام را، که از شب قبل به آنها اطلاع‌رسانی شده بود، اجرا کنند. اما برای فینال، سؤالات و قرعه‌ها متفاوت خواهد بود.

این داور بین‌المللی کشورمان درباره یکدست نبودن سطح آموزش در کشور اظهار کرد: این مشکل سالیان سال وجود دارد و تمام اساتید قرآنی ممتاز کشور برای عموم در دسترس نیستند، اما فضای مجازی تا حدودی این مشکل را برطرف کرده است و بسیاری از علاقه‌مندان از طریق فضای مجازی با این اساتید در ارتباط هستند و از نکات آموزشی آنها بهره‌مند شده‌اند.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی به اندوخته‌هایشان اکتفا می‌کنند یا در آموزش‌های اساتید شهر و استانشان متوقف می‌شوند و از آموزش‌های روز تا حدودی فاصله دارند، اما اگر نکات مربوط به قرائت مسابقات را رعایت کنند، می‌توانند امتیاز بالاتری را دریافت کنند.

شاه‌میوه اضافه کرد: در صداسازی و خروجی صوت نیز مشکلاتی را در بین قاریان دانشجو مشاهده می‌کنیم که با چند جلسه آموزشی قابل رفع است. همچنین مشکلات لحنی، تجویدی و وقف و ابتدایی در اجراهای قاریان دانشجو دیده می‌شود. این افراد نیز می‌توانند با چند جلسه آموزشی یا حضور در محضر اساتید زبده این موارد را برطرف کنند.

وی درباره آیین‌نامه این دوره از جشنواره تصریح کرد: امسال هیچ تغییری در آیین‌نامه نداشتیم، اما احتمالاً در سال آینده در بخش‌هایی از آن شاهد تغییر خواهیم بود.

یادآور می‌شود، سی و چهارمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز از 12 تا 14 آذرماه در حال برگزاری است. اختتامیه این جشنواره نیز پنج‌شنبه، 14 آذرماه در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر احمد بن موسی الکاظم(ع) با حضور مسئولان و مدیران ارشد همه دستگاه‌های دانشگاهی برگزار خواهد شد.

همچنین افراد برگزیده رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل به هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان راه پیدا می‌کنند که از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان وابسته به جهاددانشگاهی هر دوسال یکبار برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha