افزایش ۱۲.۸ درصدی ثبت‌نام داوطلبان مجلس شورای اسلامی در استان مرکزی
کد خبر: 3862620
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴

افزایش ۱۲.۸ درصدی ثبت‌نام داوطلبان مجلس شورای اسلامی در استان مرکزی

گروه سیاست و اقتصاد ــ استاندار مرکزی از افزایش ۱۲.۸ درصدی در ثبت‌نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خبرداد و افزود: از تعداد ثبت‌نام‌شدگان ۸۸.۱ درصد آقا و ۱۱.۹ درصد از بانوان هستند در صورتی‌که آمار ثبت‌نامی دوره قبل ۸۰ به ۲۰ بوده است.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی امروز، 17 آذر در نشست خبری با اصحاب رسانه که به منظور تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استانداری این استان برگزار شد بابیان این نکته که هیئات نظارت در ایجاد هماهنگی جهت ثبت‌نام داوطلبان بسیار تأثیرگذار بود، گفت: قدم اول انتخابات(ثبت‌نام) در کمال هماهنگی هیئات اجرایی توسط استانداری، فرمانداران و بخشداران سراسر استان و هیئات نظارت با قدرت برداشته شد.

وی تصریح کرد: با استناد به گزارش ستاد انتخابات کشور، استان مرکزی به واسطه هماهنگی خوب اولین استانی است که هیئات اجرایی در استان را تشکیل داد و اراک نیز اولین فرمانداری مرکز استان است که هیئات اجرایی در آن کامل شد.

آقازاده فعالیت صورت گرفته از سوی هیئات اجرایی را نشان از هدف‌گذاری درست برشمرد و اظهار امیدواری کرد: با ایجاد فضای خوب و وحدت بتوان در اجرای کامل قانون اقدامات مؤثر در شأن مردم صورت داد، همچنین جلسات هیئات‌های نظارت استان و شهرستان‌ها تا 2 اسفند روز انتخابات به صورت منظم برگزار می‌شود.

استاندار مرکزی اضافه کرد: با برنامه‌ریزی‌های خوب و همکاری هیئات اجرایی استان و شهرستان‌ها شرایط انتخابات به گونه‌ای فراهم شد که استقبال خوبی در ثبت‌نام داوطلبان را شاهد بودیم. ستاد انتخابات استان وظایف خود را به نحو احسن انجام داده است و با دقت هرچه تمام‌تر این تکالیف را تا پس از برگزاری انتخابات و اعام نتایج ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: هیئات اجرایی همواره در راستای مُرّ قانون و تأثیرات عمل به قانون حرکت و فعالیت‌های خود را پیش برده است، امید است از تمام ظرفیت برای برگزاری انتخاباتی سالم بهره‌برداری شود.

آقازاده در ادامه با نکوداشت روز دانشجو، تصریح کرد: دانشجویان از جمله افراد تأثیرگذار در جامعه هستند که در تمام عرصه‌ها حضور فعال دارند، رابطه خوب و صمیمی باید بین دانشجویان و مسئولان ایجاد شود که جهت برقراری این ارتباط به زودی جلسه‌ای با مسئولان گروه‌های مختلف دانشجویی در استانداری برگزار می‌شود.

این مقام مسئول در بخشی دیگر از سخنان خود ثبت‌نام قطعی داوطلبان را 373 نفر در استان اعلام کرد و افزود: بین 10 تا 15 نفر دارای مدارک ناقص هستند که در صورت تکمیل مدارک تا ظهر امروز در لیست داوطلبان قطعی ثبت‌نام می‌شوند چنانچه مدارک ناقص بماند به منزله انصراف از ثبت‌نام تلقی شده و از لیست خارج می‌شوند.

آقازاده آمار ثبت‌نام‌شدگان دوره قبل را 344 نفر بیان و از افزایش 12.8 درصدی در ثبت‌نام داوطلبان خبرداد و افزود: از تعداد ثبت‌نام‌شدگان 88.1 درصد آقا و 11.9 درصد از بانوان هستند در صورتی‌که آمار ثبت‌نامی دوره قبل 80 به 20 بوده است. آمارها نشان دهنده این است که 55.4 دهم نفر برای هر کرسی ثبت‌نام کردند.

وی جوان‌ترین داوطلب را 30 ساله و مسن‌ترین را 68 ساله اعلام و در تشریح وضعیت تحصیلی داوطلبان این گونه بیان کرد: 46 نفر از داوطلبان دکترا و بالاتر 12 درصد بیشتر از دوره قبل، 292 نفر فوق لیسانس 75 درصد بیشتر از دوره قبل، 34 نفر کارشناسی و 14 نفر حوزوی.

آقازاده با اشاره به اینکه گزارش‌ها حاکی از استقبال 74 درصدی داوطلبان حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب دارد، گفت: آمار داوطلبان این حوزه 148 نفر است که 21.6 درصد به بانوان و 78.4 درصد به آقایان اختصاص دارد.

وی ادامه داد: در حوزه انتخابی تفرش، آشتیان و فراهان 67 نفر، محلات و دلیجان 27 نفر، زرندیه و ساوه 66 نفر، شازند 49 نفر، خمین 31 نفر ثبت‌نام کردند.

آقازاده تصریح کرد: داوطلبان و نامزدهایی که تأیید صلاحیت می‌شوند مراقب باشند با دادن وعده‌هایی که توان اجرای آن را ندارند و یا در حیطه مسئولیت آنان نیست به درد مردم اضافه نکنند. داوطلبان بیشتر به مردم امیدواری دهند، اگر داوطلبی دستگاه و یا مدیری را زیر سوال برد حتما خلاف قانون است و حتما با او برخورد می‌شود. ما نیز کاندیداها را دعوت و نکات را به آنان تذکر خواهیم داد.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی که از نظر اقتصادی مردم در فضایی قرار دارند که نباید وعده‌های نشدنی داد، اضافه کرد: طرفداری و جانبداری مدیران و دستگاه‌های اجرایی از کاندیدایی خاص با برخورد قانونی مواجه می‌شود. اقدام آقای سجادی به نظر بنده اقدامی خارج از عرف بوده است، تذکر شفاهی و کتبی لازم است که در صورت تکرار حتما برخورد کرده و او را عزل می‌کنیم. بروز خلاف و تخلفی آشکار و عامدانه از هریک از مدیران استان و به ویژه مدیران اجرایی انتخابات بلادرنگ اقدام می‌کنم.

آقازاده بااشاره به اینکه آقای سجادی تنها نظر خودش را داده گفت: این عمل به واسطه اینکه وی در سمت مدیری در استانداری مشغول به کار است خارج از عرف بوده است و به نظر می‌رسد نباید این اتفاق می‌افتاد، حال که اظهار ندامت داشتند می‌پذیریم اما تذکر داده می‌شود. صدا و سیما هم دقت داشته باشد در طول ایام باقی مانده تا انتخابات با توجه به مناسبت‌های پیش‌رو توجه کند موازین و قوانین را رعایت کند.

وی همچنین بااشاره به حساسیت بالای مردم نسبت به برگزاری انتخابات تصریح کرد: دغدغه اصحاب رسانه در راستای منافع مردم است و بیان سؤالات گوناگون نشان از حساسیت بالای سطح عمومی دارد. همه ما سعی در برگزاری سالم و بی‌طرفانه داریم و امید است این اهداف را در رفتار و عمل ثابت کنیم.

آقازاده در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر انجام اقدامات جهت پیشگیری از جرائم انتخاباتی هم گفت: تلاش ما براین است که همه مسائل براساس قانون پیش برود، قانون دارای چارچوبی است و ما انسان‌ها هم دارای انعطاف‌هایی هستیم و وظیفه ماست که به قانون رنگ و لعاب داده و سعی در اجرای بدون نقص داشته باشیم.

وی بابیان اینکه انواع جرائم انتخاباتی از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شود تا افراد عمد یا غیرعمد مرتکب جرم نشوند، اظهار کرد: پیشگیری از جرائم انتخاباتی موضوع بسیار مهم و حساسی است افرادی که در حوزه تبلیغات وارد می‌شوند باید نسبت به جرائم اشراف داشته باشند. عدم حمایت مسئولان ذی‌ربط چه له یا علیه کاندیداها باید رعایت شود، خرسندم از رسانه‌‌ها که به عنوان نمایندگان مردم که نسبت به این مسائل حساس هستند.

آقازاده در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگاران که پرسیدند شائبه‌ای در فضای مجازی ایجاد شده که استانداری، هیات اجرایی و نظارت استان نمی‌توانند نسبت به عملکرد دستگاه‌هایی که زیر نظر قوه مجریه نیستند دخالت کنند، گفت: هم دستگاه نظارت که استصوابی است و نظارت تام دارد و هم دستگاه اجرایی در همه زمینه‌ها باید در حوزه و مسئولیت ادارات و همچنین مسئولیت‌های غیر اداری نظارت کنند. مرز قانون مهم است اما تفسیرهایی از قانون می‌شود که باید در جلسات کارشناسی‌تر توضیح داده شود.

این مقام مسئول افزود: کاندیداها صورت هزینه‌های مالی را در دوره انتخابات ارائه دهند که این مهم وظیفه هیئت نظارت است و هیئت اجرایی هم باید دقت کند، اما راه‌های زیادی است که بشود قانون را نادیده گرفت و کاندیداها از کانال‌های مختلف هزینه‌هایی را در جریان انتخاباتی خود وارد کنند. در جلسه‌ای که با کاندیداها برگزار می‌شود کارنامه مالی را مورد توجه قرار داده و تذکرات لازم بیان شود.

آقازاده ادامه داد: باید تاثیر مناسب در فضای مجازی داشته باشیم و تاثیرگذاری درست برعهده همه ماست، آنچه برعهده ماست با استفاده از ابزارهای قانونی رصد و کنترل می‌شوند، افرادی که در این فضا مشغول هستند متوجه حساسیت موضوع بوده و مدیریت می‌کنند، در این زمینه اگر لازم باشد ورود پیدا می‌کنیم.

وی برلزوم تشویق و ترغیب مردم برای حضور مشارکت حداکثری در انتخابات تأکید کرد و افزود: برخی از نمایندگان استان‌های دیگر هم در ظرف چند روز گذشته به جهت بی‌اعتمادی مردم از ثبت‌نام انصراف دادند. ما باید در این زمینه اعتمادسازی کرده و به تأکید امام راحل که فرمودند«مجلس در رأس امور است» بازگردیم.

استاندار مرکزی اضافه کرد: همه دستگاه‌ها و قوا باید تلاش کنند جایگاه مجلس را به آنچه که هم در قانون اساسی آمده و هم امام و رهبری بر آن تأکید دارند برسانند. گاه در برخی مواقع اختلاف نظراتی وجود دارد که برخی از نمایندگان اشاره دارند تشکیل شورای هماهنگی سران سه قوه باعث شده در برخی موارد اختیار و جایگاه مجلس تضعیف شود.

وی ادامه داد: همانطور که سران گفتند به دلیل شرایط اضطرار در کشور طی یکسال اخیر شورای هماهنگی شکل گرفته است و پس از رفع اضطرار شورا منحل شده و مجلس به وظایف خود عمل خواهد کرد اما قبول کنیم در شرایط فعلی که تصمیم‌ها باید سریع و به روز باشد وجود شورا لازم است؛ بنابراین تشکیل جلسه با حضور سران سه قوه برای این بود که تحریم‌های دشمنان را ختثی کرده و در مواقع لازم مقابله بر تحریم‌ها و پاتک علیه تحریم‌ها را در دستور کار قرار دهیم. هیچگاه کشور در حالت اضطرار نیست و بعد از مدتی برطرف شده و مجلس به فعالیت خود مانند قبل ادامه می‌دهد.

انتهای پیام
captcha