صنعت و بازار کار به مطالعات دانشگاهی اعتماد ندارند
کد خبر: 3862705
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹

صنعت و بازار کار به مطالعات دانشگاهی اعتماد ندارند

گروه فرهنگی _ رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی گفت: مطالعات و پژوهش‌های دانشگاه‌های کشور که به صورت کاربردی اجرا می‌شود به دلیل عدم اعتماد از سوی صنعت و بازار کار به تحقیقات دانشگاهی، در قفسه‌های کتابخانه‌ها بلا استفاده می‌مانند.

صنعت و بازار کار به مطالعات دانشگاهی اعتماد نداردبه گزارش ایکنا آذربایجان‌غربی، به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی، امین رستم‌زاده، رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی در مراسم اختتامیه مرحله استانی مسابقات دفاع سه دقیقه‌ای از پایان‌نامه‌های دانشجویی، روز گذشته ۱۷ آذر در ارومیه، اظهار کرد: این مسابقات با هدف تقویت مهارت‌های بیانی و فراگیر ساختن دستاوردهای پژوهشی دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری، ایجاد فرصتی برای ارائه دستاوردهای دانشجویان پرتلاش و با استعداد به سازمان‌ها و صنایع نیازمند و ایجاد ارتباط متقابلی میان دانشجویان و بدنه صنعت در راستای استفاده از توانمندی‌های فارغ التحصیلان برای رفع نیازهای کشور برگزار شد.

وی افزود: این مسابقات در آذربایجان‌غربی به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی و با نظارت سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی کشور و مشارکت دانشگاه ارومیه برگزار شد.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه مسابقه دفاع سه دقیقه‌ای که نخستین بار توسط دانشگاه کوئیزلند استرالیا برگزار شده است، ادامه داد: ابتکار برگزاری این مسابقات توسط جهاد دانشگاهی بستر و زمینه‌های ارتباط هر چه بیشتر دانشگاه، صنعت و تجاری‌سازی ایده‌های دانشجویی و مطالعات علمی آکادمیک تحصیلات تکمیلی و کمک به تکمیل چرخه تولید علم و فناوری و تبدیل آن به محصول و ثروت را فراهم می‌کند.

وی عنوان کرد: این مسابقات در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری و تحقق شعار سال برای ارتباط هر چه بیشتر صنعت و دانشگاه و رونق تولید برگزار می‌شود.

رستم‌زاده تصریح کرد: مطالعات پژوهشی و مطالعاتی متعددی در سطح دانشگاه‌های کشور به صورت کاربردی اجرا می‌شود که متاسفانه به خاطر نبود رابطه موثر و عدم اعتماد کافی از سوی صنعت و بازار کار به تحقیقات دانشگاهی، این پژوهش‌ها در قفسه‌های کتابخانه‌ها بلا استفاده مانده‌اند که برگزاری این مسابقات و فرهنگ‌سازی در این خصوص می‌تواند کمک شایانی در رفع این خلا ارتباطی بردارد.

ضعف مهارت‌های ارتباطی کارآفرینان یکی از دلایل عدم توسعه اقتصادی است

وی ضعف مهارت‌های ارتباطی کارآفرینان و ایده پردازان با سرمایه‌گذران را یکی از دیگر دلایل عدم توسعه اقتصادی عنوان کرد و بیان کرد: در اکثر مواقع ایده‌پردازان توانایی ارائه موثر ایده کارآفرینانه خود را به سرمایه‌گذار نداشته و با وجود آنکه ممکن است طرح کارآفرینانه وی هر چند کیفی و علمی باشد از سوی سرمایه‌گذاران مورد توجه قرار نگرفته و ابتر بماند.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: نهادهای کارآفرینی، اقتصادی و فرهنگی باید با شناخت دقیق از وضعیت حاکم بر فضای اقتصادی جامعه، موانع ارتباط صنعت و دانشگاه را شناسایی کرده و با برگزاری دوره‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی در راستای تسهیل رفع این موانع کمک کنند.

وی اظهار کرد: فراخوان مرحله مقدماتی چهارمین دوره مسابقات ملی دفاع سه دقیقه‌ای از پایان‌نامه‌های دانشجویی در آذربایجان‌غربی از ۳۰ مهرماه اعلام شده بود که ۲۰ نفر از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در مقاطع ارشد و دکتری به رقابت پرداختند.

رستم‌زاده با اشاره به شرایط شرکت در این مسابقات گفت: تمامی فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و معادل حوزوی آن که در همه رشته‌های مصوب که از ابتدای سال ۹۵ تا پایان شهریورماه ۹۸ از پایان نامه خود دفاع کرده بودند و دانشجویانی که طرح پایان‌نامه خود را تا پیش از پایان مهر ۹۸ به تصویب رسانده بودند می‌توانستند  در این دوره از مسابقات ثبت نام کنند.

وی ادامه داد: ۳۳ درصد شرکت‌کنندگان در مقطع دکتری و ۷۷ درصد نیز در مقطع ارشد شرکت داشتند و همچنین ۶۵ درصد شرکت‌کنندگان در گروه علوم انسانی، ۲۵ درصد در گروه علوم پایه و ۱۰ درصد نیز در رشته‌های فنی و مهندسی و سایر گروه‌ها شرکت کرده بودند.

گفتنی است، در پایان این دوره از مسابقات و براساس رای هیات داوران، رضا داداشی با کسب ۳۴ امتیاز به عنوان منتخب استان آذربایجان‌غربی با ارائه پایان نامه "به کارگیری روش‌های کمومتریکس برای مطالعه تجزیه‌ای همزمان داروهای ترکیبی از بستر پلیمری"  به مرحله کشوری مسابقات راه یافتند که با اهدای جایزه و  لوح یادبود از وی تقدیر به عمل آمد.

یادآور می‌شود، در این دوره از مسابقات، دبیرخانه مسابقات ضمن کسب مجوز از دانشگاه کوئینزلند به عنوان صاحب امتیاز معنوی آن، دستورالعمل اجرایی مسابقات را براساس شاخص‌های مسابقات بین‌المللی و استانداردهای دانشگاه کوئیزلند مورد بازبینی قرار داد.

انتهای پیام
captcha