چاپ ۶۴ هزار عنوان کتاب در کشور
کد خبر: 3863588
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹

چاپ ۶۴ هزار عنوان کتاب در کشور

گروه فرهنگی  _ مدیرعامل خانه کتاب ایران گفت: از آغاز سال‌ جاری تاکنون با وجود‌ مشکل کمبود کاغذ و مواد‌‌ اولیه بیش از ۶۴ هزار عنوان کتاب در کشور چاپ شده است.

چاپ ۶۴ هزار عنوان کتاب در کشوربه گزارش ایکنا آذربایجان‌غربی، نیکنام حسینی‌‌پور، مدیر‌عامل موسسه خانه ‌کتاب ‌ایران، روز گذشته، ۲۰ آذر، در مراسم اختتامیه دومین دوره جایزه کتاب سال  استان در ارومیه، اظهار‌کرد: از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون سه هزار عنوان کتاب در آذربایجان‌غربی چاپ شده که بیشتر این کتب در حوزه تالیف بوده و سالانه در کشور صدهزار عنوان کتاب در رشته‌ها و موضوعات مختلف چاپ می‌شود که از آغاز سال‌ جاری تاکنون با وجود‌ مشکل کمبود کاغذ و مواد‌‌ اولیه بیش از ۶۴ هزار عنوان کتاب در کشور چاپ شده است.

وی ادامه‌ داد: برگزاری چنین مراسم‌هایی یک چشم‌انداز خوب برای نویسندگان و ناشران استان‌ها برای خلق آثار خوب دارد و آذربایجان‌غربی چهارراه تمدن و مذهب بوده و این گوناگونی مذاهب یک ظرفیت غنی برا نشر آثار ارزشمند را در‌بردارد.

مدیر‌عامل خانه‌ کتاب‌ ایران افزود: هم‌مرزی آذربایجان‌غربی با سه کشور خارجی و نزدیک بودن به اروپا، یک ظرفیت برای ارتباط و تعاملات فرهنگی، فروش محصولات فرهنگی به کشورهای همسایه و فرصتی مناسب برای به اشتراک‌گذاری معلومات نویسندگان استان و کشورهای همسایه است.

وی تصریح‌ کرد: تفکیک کتاب مفید از غیر‌مفید بسیار سخت است و بحث کتاب‌سازی در سال‌های اخیر بسیار جدی در حال پیگیری بوده و نقش گروه‌های مرجع در موضوع معرفی کتاب‌های مفید و خوب به جامعه بسیار اهمیت دارد.

نیکنام حسینی‌پور عنوان کرد: بیشتر کتب چاپ شده در سال‌های اخیر در ایران در حوزه ادبیات، کودک وعلوم کاربردی است و با تبلیغ کتاب‌های مفید باید میراث‌دار و میراث‌بان سرمایه معنوی کشور بود.

کتاب خوب باعث ایجاد امید به آینده می‌شود

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام ناصر خدایاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی، گفت: در دومین دوره جایزه کتاب سال استان ۷۲ عنوان کتاب توسط ۳۸ داور استانی و کشوری مورد ارزیابی قرار‌ گرفت و در آخر چهار عنوان کتاب برگزیده و چهارعنوان کتاب، شایسته تقدیر شناخته شدند.

وی با اشاره به اینکه انتخاب یک کتاب از میان کتاب‌های بی‌شمار به عنوان کتاب برتر سال یکی از سخت‌ترین معقوله‌ها است‌، افزود: کتاب‌های انتخاب شده با حساسیت از لحاظ کمی بررسی و انتخاب شده‌اند؛ سالانه ۱۰۰هزار عنوان کتاب در کشور نوشته می‌شود در حالی که تعداد کتاب‌های دارای ارزش کیفی، کمتر به رشته تحریر در می‌آید که باید به این مورد توجه شود.

مدیر‌‌کل ‌فرهنگ و ارشاد‌‌ اسلامی آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه در انتخاب کتاب خوب برای خواندن باید دقت زیادی داشت، ادامه‌ داد: باید تلاش شود کمیت کتاب را درکنار کیفیت کتاب بالا برد تا نیاز جامعه و مقاصد فرهنگی استان را پوشش داد.

وی با اشاره به اینکه کتاب خوب باعث ایجاد امید به آینده می‌شود، تصریح‌ کرد: برای توسعه فرهنگی جامعه نباید از کنار قضایای مربوط به کتاب به ویژه کتاب حوزه کودک و نوجوان بی‌توجه رد شد و باید با حساسیت ویژه‌ای در این زمینه فعالیت و نظارت کرد.

حجت‌الاسلام خدایاری ادامه‌ داد: بدیع بودن، رعایت استاندارد‌‌‌‌‌‌ها در ساختار واژگان و ذکر منابع در بالا بردن معیار علمی از معیارهای انتخاب کتاب سال استان است.

گفتنی است، در پایان این مراسم از نویسندگان آثار برگزیده و منتخب تجلیل به عمل آمد و چهار اثر برگزیده در بخش شعر، اثر «آداقلاریم» سروده اسماعیل مددی، در بخش تاریخ، «ارومیه ناجی مشروطیت در غرب آذربایجان» تالیف مجید خلیل‌زاده، در بخش محیط زیست، «ژئوتکنیک زیست محیطی» تالیف کاظم بدو و در بخش مستندنگاری «کاره ساتیکی میژوویی» تالیف عه زیزه وه سیانی معرفی شدند.

انتهای پیام
captcha