سایه ماندگار مردی در جغرافیای سردار
کد خبر: 3869746
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲

سایه ماندگار مردی در جغرافیای سردار

گروه جامعه ــ پس از شهادت سردار سپهبد سلیمانی، ابتکار فرزند شهید همت کافی بود تا 4 روز پس از وقوع شهادت، 17 بزرگراه، خیابان، فرودگاه و پایانه به نام شهید سلیمانی مزین شود.

سایه ماندگار مردی در جغرافیای سرداربه گزارش ایکنا؛ بامداد جمعه بود که خبری ایران و جهان را تکان داد؛ سردار سپهبد قاسم سلیمانی از سوی ارتش تروریستی آمریکا به شهادت رسید.
 
همین یک خبر کافی بود تا جنبشی خودجوش سراسر ایران را فراگیرد و هر فرد و گروهی که این سال‌ها دل در گرو عشق سردار دل‌ها داشت، برای پاسداشت او کاری کند.

خیابان‌ها و بزرگراه‌هایی که به نام شهید سلیمانی مزین شد
جنبشی آغاز شد که آغاز‌گر آن فرزند همرزم سالیان دور سردار بود؛ محمدمهدی همت، فرزند سردار شهید ابراهیم همت در نامه‌ای از اعضای شورای شهر تهران درخواست کرد تا این شورا نام بزرگراهی در تهران را که مردم آن را به نام پدر بزرگوار او می‌شناسند، تغییر داده و آن را به نام شهید تازه ملت ایران و منطقه، قاسم سلیمانی نام نهند. همان روز علی عطا، عضو شورای شهر تهران گفت: نیازی به برداشتن نام شهید همت از بزرگترین بزرگراه شرقی غربی تهران نیست و این شورا بر حسب وظیفه خود نسبت به مقام شامخ شهیدان مکان درخور دیگری را به نام شهید سلیمانی نام‌گذاری می‌کند. پس از یک جلسه فوق‌العاده از سوی شورای شهر تهران، بزرگراه رسالت در تهران به نام سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی نام‌گذاری شد.

پس از این بود که هر شهری مکان و خیابانی را در طی این چهار روز که از شهادت سردار قاسم سلیمانی می‌گذرد، به نام او نام‌گذاری کرد.

خیابان امام ۲ در ارومیه، بزرگراه کوهسار در شیراز، بزرگراهی در سبزوار استان خراسان رضوی، خیایانی در شهرستان‌های سی‌سخت و باشت در استان کهگیلویه و بویر احمد، بزرگراه جیرفت - بافت، بلوار ۴۵ متری و میدان پرواز کرمان در استان کرمان، بلوار زائر در قم، بلوار نوروزیان در قزوین، خیابانی در خرم‌آباد لرستان و خیابانی در شهرستان بجنورد استان خراسان شمالی، خیابان‌ها، بزرگراه‌ها و بلوار‌هایی بودند که در این چهار روز به نام شهید تازه تقدیم شده ملت شهیدپرور ایران به اسلام و مقاومت نامگذاری شدند.

مکان‌های که مزین به نام شهید شدند
اما تنها خیابان و بزرگراه نبود که مفتخر به نام شهید سلیمانی شدند. فرودگاه اهواز در خوزستان و پایانه مرزی مهران که معبر اصلی ورود عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) به عراق است، از جمله مکان‌هایی بودند که به نام قاسم سلیمانی مزین شدند. ساختمان شماره ۲ و نوساز شهرداری خرم‌آباد و مدرسه‌ای در شیراز نیز به نام این شهید نام‌گذاری شد. همچنین قرار است کانون فرهنگی و هنری جدیدی نیز به نام سردار سپهبد سلیمانی راه‌اندازی شود.

تبلور نام شهید سلیمانی در پاسداشت‌های هنری
اما این تنها مکان‌های فیزیکی نبود که به پاس شهادت مشهورترین ژنرال ایرانی در عصر حاضر نام‌گذاری شدند. سوگواره‌ هنر‌های تجسمی سردار دل‌ها و شب شعر قاف در لرستان، نمایش ژنرال، کتاب شعر خاتم سلیمانی، مستند بهترین ژانر، فراخوان شعر سردار آسمانی و قصیده محمدرضا حاجتی از جمله فعالیت‌هایی بودند که در حوزه فرهنگ و هنر به نام یا به پاسداشت سردار شهید سپهبد سلیمانی اختصاص یافت.

نماهنگ‌های «رقص در خون» و «آرامش قبل از طوفان» از سوی دفتر مقام معظم رهبری و فیلم کوتاه «من پاسدار قاسم سلیمانی هستم» از سوی خبرگزاری ایکنا نیز از جمله آثار چندرسانه‌ای بود که طی این روز‌ها منتشر شد. همچنین فراخوانی ملی از سوی شهردار کرمان برای ساخت تندیس شهید سردار قاسم سلیمانی اعلام شد.

پویش‌های تلاوت هدیه جامعه قرآنی به سردار سلیمانی
طی این چهار روز پس از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، جامعه قرآنی کشور نیز فعالیت‌های چشمگیری داشت؛ پویش ختم ۲ هزار جزء تلاوت قرآن هدیه به سردار سلیمانی در محلات استان مرکزی، پویش مردمی تلاوت قرآن به یاد شهید سلیمانی با توجه به آیه «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» از سوی مؤسسه جامعه‌القرآن و برگزاری ۶۹ محفل قرآنی در آموزش و پرورش استان خراسان شمالی چشم‌گیر‌ترین فعالیت‌های قرآنی در راستای پاسداشت شهدای سیزدهم دی‌ماه فرودگاه بغداد بودند.

اگرچه سردار سلیمانی مردی فراتر از جغرافیا بود، بی‌شک جغرافیایی که در آن متولد شد و او را پرورش داد تا سال‌های سال خود را مدیون این مدافع خود می‌داند. خیابان‌ها و بزرگراه‌های زیادی هستند که نام قاسم سلیمانی بر آن‌ها نهاده خواهد شد. اما مهم‌تر قاسم سلیمانی‌های جدیدی است که متولد می‌شوند و راه او را ادامه می‌دهند.
انتهای پیام
captcha