تخریب مواکب حسینی در کربلا، توطئه‌ای برای تضعیف مقاومت است
کد خبر: 3872262
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
استاد دانشگاه کربلا در گفت‌وگو با ایکنا:

تخریب مواکب حسینی در کربلا، توطئه‌ای برای تضعیف مقاومت است

گروه بین‌الملل ـ سیدضیاء راضی الصافی با اشاره به اقدام برخی آشوبگران در به آتش‌ کشیدن مواکب حسینی در کربلا، گفت: از آنجا که نهضت حسینی پایه و اساس فرهنگ مقاومت است، توطئه‌ای سعودی ـ صهیونیستی با حمایت آمریکا برای از بین بردن اندیشه امام حسین(ع) در جریان است.

سیدضیاء راضی الصافی، عضو هیئت علمی دانشگاه کربلا،‌ در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن تسلیت شهادت فرماندهان شجاع مقاومت،‌ سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، به مقام معظم رهبری و آیت‌الله سیستانی، گفت: اعتراضات خشونت‌آمیز اخیر کربلا در حالی صورت گرفت که این شهر طی سال‌های اخیر از امن‌ترین شهرهای عراق بوده است.

وی افزود: آنچه اخیراً‌ در کربلا رخ داد و تعدادی از مواکب و هیئت‌های حسینی از سوی افراد خشونت‌طلب و نفوذی به آتش کشیده شد، توطئه‌ اسرائیل و عربستان سعودی محسوب می‌شود که با حمایت آمریکا در جریان است و هدف از این اقدام از بین بردن اندیشه و نهضت حسینی است.

نهضت حسینی، پایه فرهنگ مقاومت

این استاد دانشگاه کربلا تأکید کرد: تا زمانی که راه و شیوه امام حسین(ع) یعنی اصلاح امور امت و مسیر ذلت‌ناپذیری این امام همام که همان «هیهات منا الذله» است، ادامه دارد، این فتنه‌ها و توطئه‌ها نیز پابرجا خواهد بود، چرا که پیشوایان کفر همواره در تلاش هستند تا اندیشه و نهضت حسینی را که پایه و اساس فرهنگ مقاومت است از جامعه پاکسازی کنند، اما در اینجا باید این گفتار حضرت زینب(س) خطاب به یزید ملعون را به آن‌ها گوشزد ‌کنیم که فرمودند: «يا يزيد كِد كيدك وَاسعَ سعيك فوالله لن تمحو ذكرنا؛ ای یزید! حیله و نیرنگ خود را به کار گیر و تمام تلاش خود را انجام بده. به‌ خدا سوگند هرگز نخواهی توانست یاد ما را از اذهان پاک سازی».

تخریب مواکب حسینی

این استاد دانشگاه کربلا به اقدام برخی افراد نفوذی در به آتش کشیدن موکب‌های حسینی کربلا و ناآرام کردن این شهر مذهبی اشاره کرد و گفت: این افراد نادان، گمراه و غافل، ابزار دست دشمنان امت اسلام و تشیع قرار گرفته‌اند و در حال اجرای نقشه‌های آنان هستند. در حقیقت، این اقدام خبیث تلاشی در جهت از بین بردن آثار خدمت خادمان و عاشقان مکتب حسینی به بخش‌های مختلف جامعه است.

گردشگری دینی

وی به تأثیرات ناامن شدن شهر کربلا بر اقتصاد گردشگری دینی عراق اشاره کرد و افزود: ناامن شدن کربلا مانع سفر بخشی از زائران به این شهر برای زیارت مراقد مطهر امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) شده است، چرا که گردشگرانی که قصد سفر به عراق و زیارت این مرقدهای مطهر را دارند، با شنیدن چنین اخباری از این سفر منصرف می‌شوند، اگرچه برای برخی عشاق اهل بیت(ع) اوضاع امنیتی این شهر مقدس اهمیتی ندارد و آن‌ها فقط به رسیدن به معشوق خود می‌اندیشند.

الصافی اظهار کرد: برپایی اعتراضات در شهرهای دیگر عراق تأثیر زیادی بر عتبات مقدس کربلا و حضور مردمی در این شهر نداشت، چرا که اوضاع عتبات و بین‌الحرمین کاملاً امن و آرام بود، اما پس از اینکه حوادث خشونت‌آمیز به شهر کربلا رسید، این مسئله سبب شد تا حدودی بر تعداد حضور زائران تأثیر بگذارد. اگرچه با وجود این حوادث، در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) بار دیگر شاهد افزایش چشمگیر زائران بودیم.

حضور نیروهای آمریکایی

این استاد دانشگاه کربلا در بخش دیگری از این گفت‌وگو به چالش حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق اشاره کرد و گفت: اخیراً طرح پارلمان عراق مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور، نقطه آغاز و تحول خوبی است که تصمیم آمریکا مبنی بر عقب‌نشینی بخشی از نیروهای خود از پایگاه هوایی «بلد» نیز از پیامدهای تصویب این طرح است، اما با توجه به شناختی که از آمریکا داریم، این شیطان بزرگ به‌ خاطر منافع متعددش در عراق، به‌ سادگی از این کشور  نخواهد رفت.

فتوای آیت‌الله سیدکاظم حائری

وی به فتوای آیت‌الله سیدکاظم حسینی حائری، از مراجع تقلید شیعیان در عراق، مبنی بر حرام بودن حضور نیروهای آمریکایی در عراق که پس از شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس صورت گرفت، اشاره کرد و گفت: صدور این فتوا، حرکت و اقدامی بسیار مثبت است که در صورت اجرا، پیامدهای خوبی برای عراق خواهد داشت.
 
الصافی اظهار کرد: آیت‌الله حائری از مراجع تقلیدی است که مقلدان بسیاری در عراق دارد و برخی گروه‌های مقاومت اسلامی پس از شهادت آیت‌الله سیدمحمدصادق صدر به ایشان رجوع کرده‌اند. این مرجع دینی عراق از نزدیک با رخدادهایی از جمله کشتار، خون‌ریزی و تخریب، که به دست نیروهای آمریکایی اتفاق می‌افتد، آشناست. لذا فتوای ایشان اقدام مثبتی است که بسیار مورد استقبال قشرهای مختلف جامعه عراق به‌ ویژه مقلدان ایشان قرار گرفت، چراکه این فتوا به خودی خود انگیزه معنوی خوبی را برای آمادگی عراقی‌ها جهت تغییر وضعیت کشورشان ایجاد می‌کند.

تظاهرات میلیونی

این استاد دانشگاه کربلا در خصوص دعوت برخی سیاستمداران عراقی برای برپایی تظاهرات میلیونی جهت اخراج نیروهای آمریکایی ابراز کرد: امروز در جامعه عراق تا حدودی اعتماد مردم به سیاستمداران و فراخوان‌های آن‌ها از بین رفته است، در حالی که توطئه‌های دشمنان و در رأس آن‌ها آمریکا و خواب‌هایی که آن‌ها برای عراق دیده بودند، ما را در کشف بسیاری از حقایق کمک و غافلان را از غفلت بیدار کرد. همچنین، در جامعه عراق و خطوط مقاومت در کل منطقه وحدت بی‌نظیری را ایجاد کرد، به‌ طوری که اکنون شاهد شکل‌گیری نهضت یکپارچه ضدآمریکایی در منطقه هستیم.

الصافی در پایان این گفت‌‌وگو به شهادت سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس و یاران این دو شهید بزرگوار از سوی نیروهای ارتش آمریکا در خاک عراق اشاره کرد و گفت: کسانی که خون آنان را آمریکا به زمین ریخت، از حیثیت اسلام، مقدسات و آبروی مسلمانان دفاع کردند و آمریکایی‌ها بدانند که قطعاً تاوان ریخته‌ شدن خون این شهدا را خواهند داد.
انتهای پیام
captcha