چگونه سخن گفتن به روایت قرآن
کد خبر: 3872320
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲

چگونه سخن گفتن به روایت قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ آیه ۸۳ سوره بقره «وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنا» یکی از دستورات ثابت همه ادیان الهی است و معنی آن به فرموده امام محمدباقر(ع) این است که زیباترین و بهترین سخنی که دوست دارید به شما گفته شود، با مردم بگویید.

چگونه با هم سخن بگوییم؟

به گزارش ایکنا از خوزستان، در قرآن کریم، آدابی درباره سخن گفتن در قرآن کریم وجود دارد که نکات راهگشایی برای مدیریت روابط انسان دارد؛ بخشی از آیه 83 سوره بقره «وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنا»: و با مردم [به زبانِ‏] خوش سخن بگوييد. یکی از این آیات است.

به گفته برخی از مفسران قرآن، منظور از «قول» در این آیه، گفتار در مقابل رفتار و نوشتار نيست؛ بلكه منظور از «قول»، تمام شؤون اجتماعی است (علامه جوادی آملی، انتظار بشر از دين، ص 179).

امام محمدباقر(ع) در تفسیر این آیه فرموده‌اند: زیباترین و بهترین سخنی که دوست دارید به شما گفته شود، با مردم بگویید. با توجه به این روایت و سخن فوق، می‌توان گفت رفتار و گفتار و همه عملکردهای ما در ارتباط با دیگران، باید چنین باشد. به عبارتی بهترین رفتاری را که از جانب دیگران انتظار داریم، در ارتباط با آنها ابراز کنیم.

در ادامه روایت امام محمدباقر(ع) آمده است که خداوند فردی که اهل ناسزا گفتن و طعن کردن به مؤمنان باشد را دوست ندارد، در مقابل، فرد با حيا، بردبار و عفيف را دوست دارد. این نشان می‌دهد که حیا و بردباری در مقابل همدیگر هم مورد این آیه شریفه نظر است.

انتهای پیام
captcha