ترویج طب سنتی منوط به آموزش پزشکان عمومی است/ لزوم توجه به طب سنتی در نظام ارجاع
کد خبر: 3872361
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
مجاهدی تصریح کرد؛

ترویج طب سنتی منوط به آموزش پزشکان عمومی است/ لزوم توجه به طب سنتی در نظام ارجاع

گروه سلامت ــ دبیر کارگروه مبانی و ابزار تشخیص دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت ضمن تأکید بر لزوم توجه به طب سنتی در نظام ارجاع، لازمه ترویج صحیح طب سنتی در جامعه را آموزش آن به پزشکان عمومی دانست.

ترویج طب سنتی منوط به آموزش پزشکان عمومی است/ لزوم دیده‌ شدن طب سنتی در نظام ارجاعمرتضی مجاهدی، دبیر کارگروه مبانی و ابزار تشخیص دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به اهمیت بازآموزی در طب سنتی، طب‌های مکمل و گیاهان دارویی، اظهار کرد: با توجه به استقبال مردم ایران و توجه به این رشته در جهان، نظام سلامت و مجموعه مسئولان آن باید به سمتی روند که تمامی پزشکان عمومی را در استفاده از خدمات طب ایرانی و دارو‌های گیاهی توانمند‌تر کنند.

وی افزود: بر همین اساس به دنبال یک‌سری آموزش‌ها در کشور برای پزشکان عمومی جهت آشنایی بیشتر با مبانی تشخیص و درمان و اصول حفظ سلامت و تدابیر سبک زندگی هستیم. البته یک دوره بازآموزی برای این گروه از پزشکان برگزار شد و تعدادی از متخصصان رشته‌های مختلف نیز در این دوره بازآموزی حضور یافتند.

مجاهدی تأکید کرد: تداوم برنامه‌های آموزشی برای ارتقای سطح علمی جامعه پزشکی به ویژه متخصصان دستگاه‌های مختلف و پزشکان عمومی موجب می‌شود که استفاده و کاربرد طب سنتی و گیاهان دارویی به صورت علمی در قالب‌های مختلف صرفاً توسط پزشکان انجام شود. در این مسیر پزشکان متخصص طب ایرانی به عنوان بالاترین سطح علمی طب ایرانی در کشور مطرح بوده و در رده‌های بعدی نیز پزشکان عمومی با اخذ مدرک دوره‌های آموزش‌های تخصصی می‌توانند وارد این سیستم شوند.
 
فقدان توانمندی پزشکان؛ زمینه‌ساز سوء استفاده از طب ایرانی

وی یادآور شد: با توجه به استقبال مردم از خدمات طب ایرانی، اگر پزشکان به اندازه کافی در ارائه این خدمات توانمند نشوند، زمینه سوء استفاده از افراد غیرپزشک و غیرحرفه‌ای با عناوین مختلف فراهم و آسیب‌های زیادی به نظام سلامت وارد می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابلسر با بیان اینکه طب ایرانی یک مجموعه علم است که نیازمند چندین سال مطالعه و پژوهش است، گفت: پزشکی که در حوزه طب ایرانی فعالیت می‌کند باید مسلح به دانش روز باشد تا با بیماری‌های مختلف بهترین مواجهه را داشته باشد. از سوی دیگر، براساس قوانین کشور و اصول شرعی، هیچ فرد غیرپزشکی نمی‌تواند در امر درمان مداخله کند. با توجه به سنگین بودن حوزه طب ایرانی و لزوم مدون شدن آن با دانش روز و مدیریت بیمار براساس یافته‌های طب جدید، شایسته‌ترین فرد برای مراجعه مردم و اخذ خدمات طب ایرانی از او، متخصصان طب ایرانی و سلامت‌کده‌های طب سنتی هستند.

مجاهدی افزود: متخصصان طب سنتی پس از دوره پزشکی عمومی با ورود به مرحله تخصص، دوره چهار ساله طب ایرانی را طی می‌کنند، در رده پایین‌تر پزشکان عمومی دوره‌دیده که مورد تأیید انجمن علمی طب سنتی باشند می‌توانند بخشی از خدمات را در حوزه سبک زندگی سالم و درمان با گیاهان دارویی، که پیچیدگی زیادی ندارند، به مردم ارائه دهند.
 
لزوم در نظر گرفتن طب ایرانی در نظام ارجاع

وی با اشاره به لزوم در نظر گرفتن طب ایرانی در نظام ارجاع، گفت: این نظام هنوز در کشور فراگیر نشده و سال‌های سال است که در مناطق محدودی به شکل پایلوت دنبال می‌شود، اما در صورت راه‌اندازی سراسری آن و هرگونه ارجاع به پزشک متخصص لازم است که پزشکان عمومی اطلاعات جامعی از موارد مختلف بیماری‌ها و تخصص‌های لازم برای درمان آن‌ها داشته باشند. اگر پزشکان عمومی در حوزه طب سنتی ایرانی دانش و توانمندی‌ نداشته باشند، نمی‌توانند بیمار را ارجاع دهند و هیچ انگیزه‌ای برای ارجاع نخواهند داشت.

مجاهدی یادآور شد: برای اینکه پزشکان بتوانند سیستم ارجاع را بدون ابلاغ اداری دنبال کنند، لازم است پزشکان عمومی که در سطح اول خدمات درمانی هستند، بتوانند مواردی را که قابلیت ارجاع به متخصص طب سنتی دارد بشناسند و در مورد آن آگاهی داشته باشد. همه این‌ موارد منوط به آموزش مدون طب ایرانی و بازآموزی‌های مختلف به پزشکان عمومی است.
انتهای پیام
captcha