نقش مهندسی کردن آیات در حفظ قرآن
کد خبر: 3872551
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵

نقش مهندسی کردن آیات در حفظ قرآن

کانون خبرنگاران نبأ ــ یک حافظ موفق و حرفه‌ای قبل از اینکه تصمیم به حفظ صفحه‌ای از کلام‌الله مجید بگیرد، آیات همان صفحه را مهندسی می‌کند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ اصطلاح مهندسی کردن آیات به این معناست که فرد آیات و ارتباطات آن‌ها را شناسایی کرده، ربط قابل قبول و یا یک ربط داستانی بین آیات ایجاد می‌کند، معنا و مفهوم کل آیات را متوجه می‌شود و پس از آن که تمام آیات را شناسایی کرد، شروع به حفظ آن می‌کند.
مهندسی کردن آیات قبل از حفظ قرآن یکی از پرکاربردترین و حرفه‌ای‌ترین کارها در حفظ قرآن است که به منزله ایجاد نقشه راه برای حافظ است.
 سعی کنید با توجه به معنای آیات یا الفاظ آن آیات، ارتباطی بین کلمات و بین آیات همان صفحه و همچنین آیات صفحه قبل و بعد پیدا کنید. مهم نیست این ارتباط معنایی و یا علامت‌های رمزی برای دیگران هم خوانا و قابل قبول باشد. می‌توانید از یک داستان تخیلی، از یک ربط بی‌معنا یا یک ارتباط ذهنی برای حفظ آیات استفاده کنید به این مثال توجه کنید:
دوست حافظی که همیشه وصل آیه (۲۶۷ و ۲۶۸ بقره) را اشتباه می‌خواند با خود این گونه رمزگذاری کرد که در انتهای آیه وقتی می‌خوانیم(غنی حمید) به یاد این مطلب می‌افتم که «حمید پسر شیطونی است» و دیگر فراموش نمی‌کنم که ابتدای آیه بعد(الشیطان یعدکم الفقر) است.
این نشانه‌گذاری‌های ذهنی برای هر کسی متفاوت است، شما نیز اگر حافظ حداقل چند جزء باشید، قطعاً نشانه‌گذاری‌های ذهنی را برای یک بار هم شده امتحان کرده‌اید.
اما توجه کنید نشانه‌گذاری‌ها و کدهای ذهنی نباید طولانی و سخت‌تر از حفظ آیه باشد، چون ما از نشانه‌ها برای تسهیل امر حفظ استفاده می‌کنیم و اصل همان حفظ کلمات و عبارات است.
به قلم سعیده الوان، دکترای علوم قرآنی و مدرس حفظ قرآن
منبع:‌ tahfiz.ir@

انتهای پیام
captcha