اجرای موفق طرح «سرباز مهارت» در چهارمحال‌وبختیاری از سوی جهاد دانشگاهی
کد خبر: 3872615
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷

اجرای موفق طرح «سرباز مهارت» در چهارمحال‌وبختیاری از سوی جهاد دانشگاهی

گروه اجتماعی ـ مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر موفق‌آمیزبودن اجرای طرح در استان و همکاری بسیار خوب جهاددانشگاهی استان، گفت: این طرح یکی از طرح‌های موفق استان است و جهاد دانشگاهی در طی ۹ ماه با همه امکانات، مستندات، مکتوبات، جزوات و بهره‌گیری از اساتید مجرب، توانست با موفقیت آن‌را اجرا کند.

اجرای موفق طرح «سرباز مهارت» در چهارمحال‌وبختیاری از سوی جهاد دانشگاهی

حمید کریمی، مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به پایان طرح «سرباز مهارت» در استان و در تشریح ضرورت آن، اظهار کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی نامناسب کشور و آمار بیکاری، دولتمردان به این نتیجه رسیدند که عدم تخصص جوانان در حرفه‌های گوناگون یکی از دلایل عمده بیکاری است، لذا هر نهادی باید تلاش کند در جهت رفع این مشکل قدمی بردارد.

وی افزود: در همین راستا، تعداد زیادی سرباز در کشور وجود دارد که پس از اتمام دوره سربازی و در دوره دو ساله که از تحصیل و کسب مهارت دور هستند، برای ورود به بازار کار با مشکل مواجه می‌شوند، بنابراین وزارت ورزش و جوانان و ستاد کل نیروهای مسلح تفاهم‌نامه‌هایی را برای توانمندسازی این قشر از جوانان به امضا رساندند که وزارت ورزش و جوانان تأمین اعتبار طرح را بر عهده گرفت و ستاد نیروهای مسلح سربازان خود را برای این طرح معرفی کرد.

کریمی با بیان اینکه این طرح در چهار استان کشور به صورت پایلوت آغاز شد، ادامه داد: چهارمحال‌وبختیاری هم از حیث خوشنامی در اجرای صحیح طرح‌ها و هم به دلیل نرخ بالای بیکاری، به عنوان یکی از استان‌های اجرای پایلوت طرح انتخاب و با تخصیص اعتبار 150 میلیون تومان، بنا شد یک‌هزار سرباز در طی 9 ماه دوره‌های آموزشی را طی کنند.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی طرح به جهاددانشگاهی استان واگذار شد، تصریح کرد: طی این تفاهم‌نامه مقرر شد جهاددانشگاهی برگزاری دوره‌ها را در دو زمینه و در مجموع 80 ساعت، بر عهده بگیرد که شامل دوره آموزشی 38 ساعته مهارت‌های زندگی جهت آماده‌سازی سربازان برای ازدواج و آموزش 42 ساعته کارآفرینی و اشتغال بود.

کریمی در خصوص آمار شرکت‌کنندگان در این طرح، بیان کرد: در مجموع یک‌هزار سرباز از دوره‌های آموزشی جهاددانشگاهی بهره‌مند شدند که از این تعداد 789 سرباز از سوی فرماندهی نیروی انتظامی استان و 211 سرباز از مجموعه سپاه پاسداران معرفی شدند.

وی تأکید کرد: با توجه به پایلوت بودن طرح در استان تأکیدات زیادی از سوی مدیران دستگاه‌های مختلف بر اجرای صحیح و موفقیت‌آمیز طرح وجود داشت تا بتوان آن‌را به طرحی ملی تبدیل کرد و همه استان‌ها از برکات آن بهره‌مند شوند، که در فاز اول مقرر شده است 40 هزار سرباز این دوره‌های آموزشی را بگذرانند.

مدیرکل ورزش و جوانان با تأکید بر موفق‌آمیزبودن اجرای طرح در استان و همکاری بسیار خوب جهاددانشگاهی استان، گفت: این طرح یکی از طرح‌های موفق استان است و جهاد دانشگاهی در طی 9 ماه با همه امکانات، مستندات، مکتوبات، جزوات و بهره‌گیری از اساتید مجرب، توانست با موفقیت آن‌را اجرا کند.

وی تصریح کرد: در طی این مدت اداره ورزش و جوانان نیز به طور مرتب در جلسات آموزشی حضور داشت و از نزدیک شاهد اجرای طرح و رضایت سربازان از دوره‌های آموزشی بود، ضمن اینکه مجموعه نیروی انتظامی و سپاه نیز با تعامل خوب، در مواقعی که محدودیت مکان وجود داشت، از هیچ کمکی دریغ نکردند.

کریمی در ادامه گفت: این طرح در سطح کلان دارای اشکالاتی است که در صورت نهایی شدن اجرای آن در سراسر کشور باید رفع شوند، اشکال اول طرح این است که بانوان که نیمی از جمعیت بالقوه بیکار جامعه را تشکیل می‌دهند در این طرح دیده نشده‌اند، اگرچه اولویت توانمندی، آموزش مهارت و اشتغال با آقایان است که معمولاً سرپرستی خانواده را بر عهده می‌گیرند.

وی در خصوص اشکال دوم این طرح، بیان کرد: همسطح نبودن تحصیلات و ضریب هوشی متفاوت سربازان اشکال دیگر طرح است، لذا می‌طلبد توجه بیشتری به امر غربالگری وجود داشته باشد.

کریمی ادامه داد: آمایش منطقه‌ای نیز یکی دیگر از الزامات این طرح است، یعنی محتوای دوره‌های ارائه شده باید بر اساس زمینه‌های بیکاری و نیاز هر منطقه تدوین و ارائه شود، که برای هر استان بررسی دقیق و جداگانه لازم است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان تئوری بودن دوره‌های آموزشی را اشکال دیگر طرح عنوان کرد و افزود: البته جهاد دانشگاهی استان با تیزبینی این نقیصه را برطرف کرده و برخی آموزش‌های عملیاتی و میدانی را در دستور کار قرار داده بود.

کریمی تأکید کرد: این دوره 80 ساعته باید در یک بازه زمانی مناسب سربازان ارائه شود به نحوی که اثرگذار باشد و اگر این آموزش‌ها در اوایل دوره سربازی به آنان ارائه شود در طی دو سال فراموش می‌شود، لذا در کنار توجه به بازه زمانی مناسب، استفاده از آموزش‌های مجازی، تهیه کلیپ‌های آموزشی کوتاه و ... می‌تواند در تثبیت آموخته‌ها مؤثر باشد.

وی در پایان گفت: امیدواریم امکانی فراهم شود که همه سربازان بتوانند از این طرح بهره‌مند شوند که این مهم با تأمین اعتبارات لازم در سراسر کشور عملیاتی شود.

انتهای پیام
captcha