از ارتقای جایگاه تفسیر در جامعه تا همراهی حفظ با مفاهیم
کد خبر: 3873872
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸

از ارتقای جایگاه تفسیر در جامعه تا همراهی حفظ با مفاهیم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ بهتر شدن جایگاه تفسیر در جامعه، همراهی حفظ قرآن با ترجمه و مفاهیم و ... از مهم‌ترین نکاتی بود که مسئولان برپایی و همچنین شرکت‌کنندگان مسابقات آزمون جامع حافظان قرآن عقیدتی ـ سیاسی فرماندهی انتظامی مشهد به آن اشاره داشتند.

آزمون جامع حافظان قرآن عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامیدر برگه آفیش نوشته شده بود: «آزمون جامع حفظ قرآن کریم نیروی انتظامی مشهد مقدس». برایم جالب آمد که نیروی انتظامی چنین مسابقاتی را برای کارکنان و خانواده‌های آن‌ها برگزار می‌کند. به محل برگزاری آزمون که رسیدم، ورودی مدرسه نوشته شده بود «دبیرستان بصیرت».

به گفته رئیس عقیدتی ـ سیاسی فرماندهی نیروی انتظامی خراسان رضوی، دلیل انتخاب این مدرسه، نام آن است؛ چرا که بصیرت از موضوعات مهم روز کشور به‌شمار می‌رود و این مدرسه در محله‌ فرهنگی و مذهبی واقع شده و از ویژگی‌های آن این است که خانواده‌های نیروی انتظامی و کارکنان مربوطه قبل از برگزاری آزمون در کلاس‌های درس مدرسه بصیرت به تمرین پرداخته‌اند.

وارد مدرسه می‌شوم، در حیاط مدرسه دو ماشین نیروی انتظامی و چند سرباز حضور دارند، حیاط مدرسه کاملاً بازسازی شده است. وقتی از درب اصلی سالن وارد می‌شوم، افراد زیادی در سالن به چشم می‌خورند، مانند همه مسابقات و آزمون‌های قرآنی دیگر بخش بانوان و آقایان از هم تفکیک شده است.

بانوان پلیس افتخاری در سمت چپ سالن نام شرکت‌کنندگان را یادداشت می‌کردند و براساس فهرست، آن‌ها را برای آزمون صدا می‌زدند، در سمت راست سالن نیز آقایان به همین کار مشغول بودند.

شرکت‌کنندگان در کلاس‌های مدرسه به تمرین مشغول هستند، به سمت یکی از کلاس‌های تمرین می‌روم. پیر، میان‌سال، جوان، نوجوان و کودکان زیادی در کلاس‌ها حضور دارند. برایم جالب است که عزت زمانی، بانویی حدود 50 ساله با ذوق خاصی به خواندن قرآن کوچکی که در دست دارد، مشغول است.

وی در گفت‌وگو با ایکنا می‌گوید: آزمون جامع حافظان قرآن عقیدتی ـ سیاسی فرماندهی نیروی انتظامی به من فرصت داد که سوره‌هایی که همیشه علاقه داشتم حافظ آن‌ها باشم را حفظ کنم. سطح مسابقات و چگونگی برگزاری این مسابقات بسیار خوب و محل برگزاری مراسم بسیار مطلوب بود.

وقتی به قسمت برادران محل آزمون می‌رسم، سربازی را بر روی صندلی می‌بینم که با جدیت خاصی برگه‌ای را می‌خواند، کارش که با برگه تمام می‌شود قرآن کوچکش را از جیب روی سینه‌اش درمی‌آورد و شروع به خواندن می‌کند. نزدیکش می‌شوم تا با او صحبت کنم.

میثم مصطفی‌زاده در گفت‌وگو با ایکنا می‌گوید: من سرباز حفاظت هستم. کادرهای عقیدتی بسیار فعال هستند و برای مسابقات حفظ قرآن به ما نیروها نیز اطلاع دادند و من نیز بر حسب علاقه خود در این آزمون شرکت کردم.

وی عنوان می‌کند: من برای حفظ جزء سی به این مسابقات آمدم، در این دوره، داوران محل برگزاری، سطح مسابقات، داوران و ... بسیار عالی بودند و من از این آزمون راضی هستم.

مصطفی‌زاده تصریح می‎کند: داوری‌ها به‌شدت عالی و منصفانه بود، من به‌دنبال تشویقی نیستم و تنها برحسب علاقه شخصی و دل خود به اینجا آمدم که اگر تشویقی داده شود، خیلی بهتر است، به ما گفته‌اند که تشویقی داده می‌شود اما از جزئیات این تشویقی اطلاعی ندارم.

امروزه جایگاه تفسیر در جامعه ما نسبت به گذشته بهتر شده است

در ادامه پای صحبت‌های داور آزمون جامع حفظ قرآن فرماندهی نیروی انتظامی مشهد می‌نشینم.

فاطمه ندیمیان در گفت‌و‌گو با ایکنا با بیان اینکه من داور آزمون جامع حافظان قرآن فرماندهی نیروی انتظامی مشهد در دو دوره گذشته نیز بودم، اظهار می‌کند: در این آزمون هم مانند دیگر مسابقات قرآنی، شرکت‌کنندگان در سطوح بالا و برخی هم در سطوح پایین‌ قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه این افراد نیازمند تمرین و تکرار هستند، اضافه می‌کند: هدف این مسابقات تنها ایجاد انگیزش است تا افراد به سمت قرآن جذب شوند.

داور آزمون جامع حفظ قرآن فرماندهی نیروی انتظامی مشهد تصریح می‌کند: برای اینکه بتوانیم انس با قرآن را در همه اقشار گسترش دهیم، نیازمند همکاری تمام سازمان‌های ذی‌صلاح هستیم.

ندیمیان با بیان اینکه هر نهادی در این خصوص می‌تواند اثر بسزایی داشته باشد، ادامه می‌دهد: خانواده‌ها نیز نقش موثری در این زمینه می‌توانند داشته باشند. آن‌ها می‌توانند فرزندان خود را از ابتدا با قرآن آشنا کنند و در کنار فرزندان خود بخوانند تا عاملی برای علاقه فرزندانشان باشد و آن‌ها از همان ابتدای کودکی در مسیر قرآن قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های فرهنگی و دغدغه معلم و مدیر یک مدرسه نقش مؤثری در این زمینه خواهد داشت، بیان می‌کند: امروزه جایگاه تفسیر و مفاهیم قرآن در جامعه ما نسبت به گذشته بهتر شده است. در زمینه تجوید قاریان قرآنی در جامعه پیشرفت‌های زیادی کرده‌ایم اما در زمینه تفسیر و مفاهیم قرآن احتیاج به کارهای بسیار زیاد و زمان‌بری داریم.

داور آزمون جامع حفظ قرآن فرماندهی نیروی انتظامی مشهد با بیان اینکه نیاز است که در زمینه تفسیر، سرمایه‌گذاری انجام شود، می‌گوید: باید مفسران تخصص پیدا کنند تا همه اقشار بتوانند در این زمینه مهارت و تخصصی لازم را به‌دست بیاورند.

ندیمیان با اشاره به اینکه محبوبیت تفسیر میان مردم به عوامل مختلفی بستگی دارد، تأکید می‌کند: خانواده، جامعه، سازمان‌های ذی‌صلاح و ... از افرادی هستند که می‌توانند تفسیر را بین مردم محبوب کنند. متأسفانه در زمینه مفاهیم و تفسیر کم‌کاری شده و نیاز به کار بیشتری است.

حفظ قرآن باید همراه با ترجمه و فهم آیات باشد

مسعود لعل‌اول، حافظ قرآن و داور آزمون جامع حفظ قرآن فرماندهی نیروی انتظامی مشهد نیز در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه این چهارمین دوره‌ای است که من به‌عنوان داور آزمون حضور پیدا می‌کنم، اظهار می‌کند: کم‌ترین اثری که حفظ قرآن و این آزمون می‌تواند داشته باشد، مأنوس شدن کارکنان و خانواده‌های نیروی‌ انتظامی با قرآن‌ کریم است.

وی با اشاره به اینکه در این دوره نیز اقبال عمومی بسیار خوبی صورت گرفته و شرکت‌کنندگان زیادی در این دوره شرکت کردند، افزود: عده‌ای از این افراد قبول شده و عده‌ای نیز رتبه‌ای‌کسب نکردند اما انگیزه یادگیری و حفظ قرآن در آن‌ها به‌وجود آمده است.

لعل‌اول عنوان می‌کند: مقام معظم رهبری فرمودند: «حفظ قرآن، مقدمه‌ای برای تدبر در قرآن کریم است». این مسئله خود بنیان و ابتدا برای خانواده‌های انتظامی و کارکنان نیروی انتظامی است که بیش از پیش و بهتر از قبل با قرآن کریم مأنوس شوند.

وی با بیان اینکه جایگاه حفظ قرآن در جامعه جایگاه خوبی است، می‌گوید: جامعه امروز در حال پیشرفت در زمینه حفظ است اما مثلاً در همین آزمون برخی از شرکت‌کنندگان زحمات زیادی کشیده بودند اما همین که واقف بر تفسیر و ترجمه نبودند برای پاسخ دچار تکلف و زحمت زیادی شدند.

داور آزمون جامع حفظ قرآن فرماندهی نیروی انتظامی مشهد تأکید می‌کند: به‌ یاری خداوند اقداماتی برای تفسیر در سطح سازمان‌ تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه و... انجام می‌شود که امید است به دارالقرآن نیروی انتظامی کشیده خواهد شد. حفظ قرآن باید همراه با ترجمه و فهم آیات قرآن کریم باشد. حفظی که با ترجمه، تفسیر و مفاهیم آیات همراه باشد، در زندگی ماندگارتر و کاربردی‌تر خواهد بود.

لعل‌اول با اشاره به اینکه لحن و تجوید قاریان قرآن ایرانی مسئله مهمی است، بیان می‌کند: مثلاً در همین آزمون 35 نمره را برای تجوید، 30 نمره لحن و 20 نمره صوت درنظر گرفته شده است و هرچقدر افراد صوت زیباتری داشته باشند، نمره بهتری کسب خواهند کرد.

وی اضافه می‌کند: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «قرآن را با آهنگ‌های عربی و با صداهای عربی بخوانید که این دستور است». هرچقدر محزون‌تر و الحان و نغمات را عربی‌تر بخوانیم در دل مستمع بیشتر می‌نشیند و بیش‌تر لذت می‌برد.

داور آزمون جامع حفظ قرآن فرماندهی نیروی انتظامی مشهد اظهار می‌کند: با توجه به اینکه کارکنان نیروی انتظامی مشهد مشغله بسیار زیادی دارند، آن‌طور که باید سال تا سال حضور آنان پررنگ‌تر و اقبال عمومی آنان نسبت به این آزمون بیشتر شود، نبوده است.

لعل‌اول ادامه می‌دهد: اکثر افرادی که در سال‌های گذشته برای حفظ یک جزء، دو جزء و سه جزء آمدند، بعد از آن به علت مشغله زیاد نتوانستند ادامه بدهند اما خانواده‌های نیروی انتظامی امسال در رشته‌های بالاتر مثل 15 جزء و 20 جزء شرکت کرده و موفق بوده‌اند.

فاطمه مهدوی؛ خبرنگار ایکنای خراسان رضوی

انتهای پیام
captcha