کامل­ترین احیاء از طوفان البکاء و ماتمکده منتشر شد
کد خبر: 3874466
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
همزمان با ایام فاطمیه؛

کامل­ترین احیاء از طوفان البکاء و ماتمکده منتشر شد

گروه ادب ــ طُوفانُ البُکاء فِی مَقاتِلُ الشُهَداء اثر میرزا محمد ابراهیم بن محمدباقر جوهری و ماتَمکَده اثر قربان بن رمضان بادشتی رودباری قزوینی (بیدل) مقارن با ایام فاطمیه به کوشش مصطفی لعل شاطری از سوی انتشارات مرندیز، منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا،  حفظ و انتشار متون مراثی ائمه اطهار(ع)، از جمله موضوعات سترگ فرهنگی است که در دوره معاصر از سویی موجب مددرسانی به جریان هویت‌یابی در میان اقشار گوناگون جامعه و از سوی دیگر زمینه‌ساز تحقیقات نوین در این باره می‌شود. از این منظر، یکی از رسالت‌های پژوهشگران حوزه تاریخ فرهنگ، شناسایی آثار موجود و سپس همت نهادن در راستای احیاء آن است.

دوره قاجار را می­‌توان یکی از ادوار ویژه در زمینه تألیف متون دینی با رویکرد ادبی دانست. در این بین، از جمله آثار فاخر در زمینه مرثیه­ سرایی فارسی در رثای خاندان پیامبر(ص)، دو اثر با عناوین طُوفانُ البُکاء فِی مَقاتِلُ الشُهَداء، اثر میرزا محمد ابراهیم بن‌محمدباقر جوهری (وفات 1253ق) و ماتمکده، اثر قربان بن رمضان بادشتی رودباری قزوینی (بیدل) از ادبیان برجسته این دوره هستند.

کامل­ترین احیاء از طوفان البکاء و ماتمکده منتشر شد

طوفان البکاء که سرایش آن به‌احتمال فراوان بین سال‌های 1245 تا 1247قمری و ماتمکده که سرایش اولیه آن به‌احتمال فراوان بین سال‌های 1254 تا 1256قمری پایان یافته است، برای نخستین بار به‌صورت خطی منتشر و سپس با ورود چاپ سربی و سنگی به ایران، در شمارگان گسترده منتشر شد. با توجه به انتشار این دو اثر در سال‌های مختلف تا پایان دوره پهلوی اول که تاکنون تلاشی برای احیاء علمی و تخصصی آن صورت نگرفته است و با وجود انتشار چندباره این دو اثر از 1326 تا 1390شمسی، با ضعف‌هایی عمده و مکرر و صرفاً با نگاهی تجاری و فارغ از تخصص‌گرایی از سوی ناشران همراه بوده است.

کامل­ترین احیاء از طوفان البکاء و ماتمکده منتشر شد

بر این اساس، مصطفی لعل شاطری برای نخستین بار با بررسی نسخه­‌های خطی و چاپ سربی و سنگی موثق قابل‌دسترس، ضمن افزودن نکات تکمیلی برای درک آسان­ متن برای کلیه مخاطبان، به ارائه متنی منسجم و کامل از این دو اثر پرداخته است. طوفان البکاء متشکل از دوازده مجلس و طی آن به مصائب پیامبر(ص)، حضرت زهرا (س) و امامان شیعه با تأکید بر امام حسین(ع) پرداخته است. همچنین ماتمکده دارای سی و پنج مجلس و موضوعاتی همچون لحظه وداع امام حسین(ع) در کربلا، وقایع پس از شهادت و دیدارهای کاروان اسرا در کوفه و شام، تا ورود اهل‌بیت(ع) به مدینه را شامل می‌­شود.

یادآور می‌شود، طوفان البکاء فی مقاتل الشهداء، در قطع وزیری، 783 صفحه به شمارگان 1000 و به قیمت 145000 تومان و ماتمکده، در قطع وزیری، 592 صفحه به شمارگان 1000 و به قیمت 125000 تومان به کوشش مصطفی لعل شاطری از سوی انتشارات مرندیز، همزمان با ایام فاطمیه منتشر شده است.

انتهای پیام
captcha