آذربایجان‌غربی صاحب نخستین مرکز علمی کودکان می‌شود
کد خبر: 3874484
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳
در دهه فجر؛

آذربایجان‌غربی صاحب نخستین مرکز علمی کودکان می‌شود

گروه اجتماعی ــ مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌غربی گفت: نخستین مرکز علمی کودکان استان در دهه فجر در فضایی به مساحت ۳۰۰ مترمربع کلنگ‌زنی می‌شود که اعتبار در نظر گرفته شده برای آن ۱.۵ میلیارد تومان است.

آذربایجان‌غربی صاحب نخستین مرکز علمی کودکان می‌شودبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، جواد زاهدی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌غربی، روز گذشته، ۶ بهمن‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با محوریت تشریح برنامه‌های دهه فجر اظهار کرد: در دهه فجر امسال ۱۵۰ برنامه در قالب ۴۰ عنوان برنامه در بخش‌های مختلف فرهنگی، هنری و تفریحی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به عناوین برنامه‌های دهه فجر افزود: این برنامه‌ها با نواختن زنگ انقلاب در مراکز کانون در سطح استان در روز ۱۲ بهمن ماه آغاز می‌شود و برپایی کارگاه‌های سفال، عروسک‌سازی، نقاشی و فعالیت‌های مرتبط با فعالیت‌های کانون، برپایی نمایشگاه‌های مختلف از جمله عکس، نقاشی و کتاب از برنامه‌های کانون همزمان در دهه فجر امسال است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی ادامه داد: برگزاری ویژه برنامه نخلستان، برپایی محافل ادبی، شعر و داستان با موضوع شیو‌های انقلاب اسلامی و تاریخ و شخصیت‌ها و آثار انقلاب اسلامی، برپایی ایستگاه شعار نویس و ویژه برنامه پاتوق انقلاب، برگزاری پنجمین همایش کبوتران کوچه ما از دیگر برنامه‌های کانون در این ایام است.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی کتابخانه‌های مدارس در مناطق محروم از جمله اقدامات مهم کانون پرورش فکری است، عنوان کرد: همچنین برای ایجاد کتابخانه در مدارس با مدیران مدارس وارد مذاکره شده‌ایم و آنها توافق کرده‌اند که یک اتاق در اختیار کانون قرار دهند و سپس این اتاق‌ها با یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ جلد کتاب تجهیز می‌شوند.

زاهدی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۵ باب کتابخانه در مدارس، توسط کانون راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: در دهه فجر کتابخانه‌هایی در مدارس سلماس و اشنویه راه‌اندازی می‌شود، حتی کانون پرورش فکری در برخی موارد بدون ایجاد کتابخانه، به مدارس کتاب اهدا می‌کند که این طرح هم از سوی مدارس و دانش‌آموزان استقبال خوبی داشته و در مجموع امسال ۵۰ میلیون تومان اعتبار برای خرید کتاب در نظر گرفته شده است.

امانت گرفتن ۲۵۰ هزار جلد کتاب

وی با اشاره به اینکه در ۹ ماهه امسال ۲۵۰ هزار جلد کتاب از مراکز کانون پرورش فکری سطح استان به امانت گرفته شده است، خاطرنشان کرد: این آمار تنها مربوط به کتاب‌های امانتی بوده و آمار کتاب‌هایی که در کتابخانه‌های کانون مطالعه شده جدا از این آمار هست و در حال حاضر ۳۰۰ هزار جلد در کتابخانه‌های کانون موجود است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه آدربایجان‌غربی فاقد مرکز علمی برای کودکان است، گفت: برای همین منظور نخستین مرکز علمی کودکان استان در دهه فجر در فضایی به مساحت ۳۰۰ مترمربع کلنگ‌زنی می‌شود که اعتبار در نظر گرفته شده برای آن ۱.۵ میلیارد تومان است.

وی عنوان کرد: این مرکز علمی شامل مراکز شیمی، فیزیک و زیست‌شناسی برای کودکان و نوجوانان بوده و در کنار آن یک آسمان‌نمای مدرن به همراه رصدخانه ایجاد خواهد شد که محل این مرکز هم در پارک ملت ارومیه و در نزدیکی ساختمان کانون پرورش فکری آذربایجان‌غربی خواهد بود.

زاهدی با اشاره به درخشش نوجوانان و کودکان عضو کانون پرورش فکری استان در سال جاری تصریح کرد: امسال ۲۰ نفر از کودکان استان در جشنواره‌های بین‌المللی از جمله در بلاروس، اسپانیا، چک، ازبکستان و ژاپن مقام کسب کرده‌اند.

وی با بیان اینکه کتابخانه مرجع پژوهشگران کانون پرورش فکری کودکان آذربایجان‌غربی که در سال‌های اخیر افتتاح شده است بالای پنج هزار جلد کتاب دارد، اظهار کرد: استقبال از این کتابخانه بسیار بوده و مورد توجه پژوهشگران و نویسندگان بسیاری قرار گرفته است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در مراکز آموزش زبان‌های خارجی کانون پرورش فکری استان اغلب زبان انگلیسی تدریس می‌شد، گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است تا زبان‌های آلمانی و فرانسه هم در مراکز زبان کانون تدریس شود و به احتمال زیاد در سال آینده آموزش زبان ترکی استانبولی هم به برنامه تدریس افزوده می‌شود که با توجه به هم‌مرزی استان با ترکیه پیش‌بینی می‌شود استقبال از تدریس زبان ترکی بالا باشد.

یادآور می‌شود، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌غربی ۲۲ هزار عضو ثابت داشته و دارای پنج انجمن فعال سرود، قصه‌گویی، هنرهای تجسمی، آفرینش ادبی وهنرهای نمایشی است.

 

 

 

 

انتهای پیام
captcha