صدیقه کبری(س) آیینه تمام‌نمای پیامبر(ص) است
کد خبر: 3874688
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

صدیقه کبری(س) آیینه تمام‌نمای پیامبر(ص) است

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه صدیقه کبری(س) آیینه تمام‌نمای پیامبر(ص) است و اگر پیامبر اسوه معرفی شده است، دخترش هم این‌گونه است، اظهار کرد: فاطمه برای مردان و زنان عالم، نقش‌آفرینی به مثابه یک الگوی تمام‌عیار دارد و چراغی فراروی بشریت است.

صدیقه کبری(س) آئینه تمام‌نمای پیامبر(ص) استبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین جوان آراسته، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، هفتم بهمن‌ماه در نشست سبک زندگی فاطمی در موسسه فهیم قم گفت: همه انسان‌ها، نیازمند اسوه و سرمشق هستند و قرآن هم در راستای پاسخگویی به این نیاز، پیامبر را اسوه حسنه معرفی کرده است.

وی افزود: اگر این نیاز تأمین نشود و نشانی اشتباه به انسان‌ها داده شود، سمت و سوی زندگی معقول، مقبول و مطلوب نخواهد بود.

وی با بیان اینکه صدیقه کبری(س) آیینه تمام‌نمای پیامبر(ص) است و اگر پیامبر اسوه معرفی شده است، دخترش هم این گونه است، اظهار کرد: اسلام نه تنها در میان مردان، بلکه در میان زنان هم الگو قرار می‌دهد که برای مردان و زنان نقش‌آفرینی به مثابه یک الگوی تمام‌عیار داشته باشد و فاطمه، چراغی فراروی بشریت است.

جوان آراسته اظهار کرد: قرآن به توصیف شخصیت مریم(س) می‌پردازد؛ روایات اشاره دارند که تعبیر قرآن در مورد برتری ایشان نسبت به زنان عالم مربوط به زمان خود اوست که برخی آیات هم موید این مطلب است؛ از جمله وقتی فرموده که بنی اسرائیل فضل بر عالمیان دارند، مراد مردم زمان آنان است، زیرا روشن است که امت برتر، امت اسلام است و برتری بنی اسرائیل برتری بر دوره خودشان است.

بنای قرآن نام بردن اسامی نبوده است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اضافه کرد: اگر نام فاطمه(س) در قرآن برده می‌شد، این ابهام در مورد مرتبت و مقام آن حضرت رفع می‌شد، ولی قرآن در میان معاصران پیامبر بنایی بر نام بردن نداشته است و تنها دو استثنا دارد که یکی در مسئله زید و دیگری در مورد ابولهب است.

این استاد حوزه با بیان اینکه برخلاف کتب آسمانی پیشین که تحریف شده است، قرآن روشی پی گرفته که نامی برده نشود تا احیانا زمینه تحریف ایجاد نشود، افزود: در آیات متعدد از جمله سوره انسان، توبه، آیه تطهیر و ... از شأن والای اهل بیت(ع) تکریم و تجلیل کرده، ولی نامی از اهل بیت(ع) نبرده است. همچنین کسانی که مذمت شده‌اند، هم نامی از آنان نیست، لذا اگر کسی مانند مریم در قرآن نام برده می‌شود و اسمی از فاطمه ذکر نمی‌شود، به این دلیل است.

جوان آراسته تصریح کرد: در روایتی از عایشه بیان شده که فاطمه در کلام و حرکات و سکنات، شباهت تام و تمامی به پیامبر(ص) داشت. لذا جنبه‌های مختلف مانند همسرداری، تربیت فرزند، فداکاری، صداقت و ... آن حضرت می‌تواند الگوی سبک زندگی ما باشد.

وی افزود: سبک زندگی فاطمی و علوی، اگر در زندگی ما نمود یابد، تأثیر آن سریعاً قابل ملاحظه است؛ قرآن در شان ایشان فرمود فی بیوت اذن الله؛ یعنی خانه فاطمه و علی جزء خانه‌هایی است که نام و یاد خدا در هر بامداد و شامگاه در آن برده و خدا در آن عبادت می‌شود؛ در همین قم کسانی هستند که وقتی وارد خانه آنان می‌شویم در و دیوار گویای عبادت و بندگی آنان است، پس ببینید خانه آنان چه وضعی دارد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان در مقام تشریع، خودش را مفتخر کند به اینکه طوع رقیت و بندگی را بر خود بزند، اضافه کرد: امام علی(ع) در اوصاف متقین فرموده است که خداوند در چشمان این افراد بزرگ جلوه کرده است و از دیگری هراس و ترسی ندارند؛ تعبیر حضرت این است که وقتی بندگی پیش آمد، قلوب بندگان محزون می‌شود و ممکن نیست کسی بنده خدا باشد و بندگان دیگر از شر زبان و تهمت او آزار او در امان نباشند. جسمان آنان نحیف و مطالباتشان اندک است. بندگان خدا پاکدامن و پاکدست هستند.

جوان آراسته افزود: از منظر امام، بندگان خدا عفت نفس دارند و دنیاطلب نیستند؛ حضرت می‌فرماید که در شب هنگام عبادت و بندگی خدا را می‌کنند و قرآن می‌خوانند؛ امروز مشکلی که ما داریم، در همین کمبود و نبود بندگی است؛ ممکن نیست کسی نماز شب بخواند و گریه کند و از طرف دیگر تبعیض روا بدارد و ظلم کند و اختلاس داشته باشد. 

این محقق حوزه علمیه تصریح کرد: اگر بندگی خدا به میان آمد، سبک و زندگی رنگ و روی دیگری خواهد گرفت.

انتهای پیام
captcha