دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه فناوری اطلاعات
کد خبر: 3877989
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷

دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه فناوری اطلاعات

علی‌رغم تمامی فشارها، تحریم‌ها و عدم همکاری‌ها، انقلاب اسلامی ایران در حالی به چهل و یکمین سالگرد پیروزی خود رسیده است که دستاورد‌ها و پیشرفت‌های داخلی و بین‌المللی آن در زمینه فناوری اطلاعات و فضای مجازی نمایان شده و توجه بیشتر مسئولان به نخبگان و استعداد‌های داخلی را می‌طلبد.

به گزارش ایکنا، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در طول ۴۱ سال گذشته کشور ما همواره با انواع جنگ‌های دشمن مورد تهاجم قرار گرفته است. از جنگ سیاسی، نظامی، روانی، نامتعارف و سلاح‌های شیمیایی گرفته تا استفاده از عوامل داخلی و ضدانقلاب، تحریک همسایگان و دشمنان خارجی؛ اما دشمن همچنان درصدد ضربه زدن به نظام اسلامی است و از هر روزنه و یا هر دسیسه و نقشه‌ای به دنبال اهداف خویش است و در آخرین اقدام به طور رسمی جنگ نرم را در عرصه‌های جدید مانند فضای مجازی طراحی و اجرا کرده است.

جنگ نرم، رسانه‌ای و یا همان جنگ فرهنگی دشمن یعنی ترویج دروغ‌پراکنی، اغواگری، فتنه‌انگیزی، ترویج فساد، تحریک افراد و مانند این‌ها در فضایی جدید و در نهایت تلاش برای ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی است که همچنان با جدیت ادامه دارد، در حالی که علی‌رغم تمامی این فشارها، تحریم‌ها و عدم همکاری‌ها، انقلاب اسلامی ایران در حالی به چهل و یکمین سالگرد پیروزی خود رسیده که دستاورد‌ها و پیشرفت‌های آن در عرصه داخلی و بین‌المللی نمایان است.

امروز انقلاب اسلامی ایران علی‌رغم هجمه همه‌جانبه استکبار جهانی و تحریم‌های ناجوانمردانه، در اعماق قلوب مردم آزادی‌خواه جهان جای گرفته و هرروز بر پیشرفت و عظمت آن افزوده می‌شود. بنابراین پیشرفت ایران اسلامی در طول این چهار دهه بر کسی پوشیده نیست و بیان این دستاورد‌ها نیز در سطح جامعه موج امیدآفرینی و ایستادگی بیش‌ازپیش مردم در برابر این توطئه‌ها خواهد شد. از این‌ رو بر آن شدیم تا دستاورد‌های انقلاب اسلامی را طی چهار دهه گذشته در حوزه «فناوری اطلاعات و فضای مجازی» ارائه کنیم که مهمترین آن‌ها در ادامه آمده است.
 

پیشرفت ملی در زیرساخت‌های فضای مجازی


اولین اقدامی که کشور ما برای ایستادگی بر روی پای خود در عرصه مجازی انجام داد، زیرساخت‌ها بود. در این حوزه 98 درصد نقطه قابل تردد کشور به شبکه مخابراتی متصل شد و ضریب نفوذ تلفن سیار در کشور به ۱۱۰ درصد رسید. قبل از انقلاب ۳۱۲ روستا به تلفن دسترسی داشتند و در حال حاضر این رقم به بیش از ۵۵۰۰۰ روستا رسیده است.۱۰۰ درصد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار به شبکه ارتباطی متصل هستند و ضریب نفوذ اینترنت کشور ۷۰ درصد شده است. حتی عشایر در سیاه‌چادر‌های خود به شبکه تلفن و اینترنت پرسرعت متصل هستند.

در حوزه پیشرفت‌های علمی جمهوری اسلامی ایران در دسترسی به اینترنت پرسرعت، رتبه اول منطقه را دارد. کشور ما با پنجاه و یک‌هزار و ۵۲ مقاله علمی در حوزه فناوری اطلاعات، طی بیست سال گذشته، رتبه اول منطقه است و رتبه اول مقالات قابل ارجاع در حوزه فناوری اطلاعات در منطقه را دارد؛ و جوانان ایران در سال‌های مختلف، رتبه برتر المپیاد کامپیوتر را در جهان به‌دست آورده‌اند. از جمله برترین استعداد‌های تحصیلی، رشته‌های مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات است. در این مسیر بیش از ۱۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعال هستند و کشور از نظر تعداد شرکت‌های صادرکننده محصولات دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات، در منطقه بی‌نظیر است.

در حوزه طراحی و ساخت و پرتاب ماهواره، جزء ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم و ایران تنها کشور منطقه است که توانایی تولید ماهواره را دارد. ایران در توسعه کسب و کار هوشمند با بیش از ۴۰۰۰ استارت‌آپ مبتنی بر فناوری اطلاعات، رتبه اول منطقه را دارد و ۴۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، متعلق به حوزه فناوری اطلاعات است.
 

تجهیزات بومی ارتباطات ماهواره‌ای


در حوزه سخت‌افزار نیز کشور ما در طول سال‌های بعد از انقلاب به دستاورد‌های خوب و قابل توجهی رسید. برای مثال امروز در حوزه ساخت تجهیزات پیشرفته صدا و تصویر در منطقه بی‌نظیر هستیم. کشور ما امروز جزء معدود کشور‌های تولیدکننده گیرنده و فرستنده دیجیتال رادیویی و تلویزیونی است و تمام تجهیزات و فناوری‌های فیبر نوری و سوئیچ‌های مربوطه در داخل تولید می‌شود. امروز زنجیره تلویزیون دیجیتال کشور کامل بومی‌سازی شده است و تجهیزات ارتباطات ماهواره‌ای در بخش زمینی به دست متخصصان داخلی ساخته می‌شود.

در این حوزه لینک‌های رادیویی مایکروویو دیجیتال به همت شرکت‌های داخلی ساخته می‌شود و فناوری ساخت نرم‌افزار‌های مدیریت محتوای دیجیتال از مهمترین ارکان پخش ویدئو در بستر شبکه‌های باند وسیع در اختیار چند کشور پیشرفته دنیا و ایران اسلامی قرار دارد. همچنین پخش محتوای زنده اینترنتی به همت متخصصان داخلی طراحی و ساخته می‌شود.

جمهوری اسلامی در چهل‌ سال بعد از انقلاب در حوزه خدمات و محصولات فعالیت‌های قابل توجه و مهمی داشته است. در این حوزه ایران تنها کشور منطقه است که موتور جست‌وجوگر بومی و سیستم عامل بومی دارد. تولید بومی انواع نرم‌افزار‌های کاربردی، پیام‌رسان‌ها، ویروس‌کش‌ها و... بیانگر سطح بالای فناوری اطلاعات در کشور است و بعد از چهل سال توانسته به تولید اولین تلفن همراه بومی دست پیدا کند و در کنار آن قدم‌هایی را برای ساخت سیستم عامل بومی تلفن همراه برداشته است.
 

پیشرفت‌های ایران اسلامی در مخابرات جنگ


کشور ما در پیشرفت‌های مخابرات جنگ نیز قدم‌های بزرگی را برداشت و امروز از معدود کشور‌های تولید رادار‌های فعال و غیرفعال در جهان است و در حوزه تولید رادار‌های آرایه فازی، رتبه نخست منطقه را دارد و جزء معدود کشور‌هایی محسوب می‌شود که این تکنولوژی را دارند. باوجود تمام این اقدامات و پیشرفت‌ها نباید فراموش کنیم که گسترش فضای مجازی و فناوری اطلاعات، یک فرصت بی‌نظیر برای انقلاب اسلامی در ترویج معارف اسلامی و انقلابی ایجاد کرده است؛ به شرط آنکه خود را آماده این فعالیت‌ها کنیم.

تمام این اقدامات و فعالیت‌ها نشان می‌دهد که امروزه ایران اسلامی در تمامی معادلات جهانی اثرگذار بوده است و باید نسل‌های سوم و چهارم انقلاب به آن آگاهی داشته باشند. در این جریان یکی از مهم‌ترین وظایف همه ما پرهیز از ناامید کردن مردم است و اگر امید نباشد هیچ کدام از این کار‌های بزرگ انجام نخواهد شد.
انتهای پیام
captcha