اخلاق قرآنی نباید تنها شعار و لقلقه زبان شود
کد خبر: 3880905
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱

اخلاق قرآنی نباید تنها شعار و لقلقه زبان شود

داور مسابقات قرآن كشورمان، یكی از آفت‌های فعالیت‌های قرآنی را اكتفا كردن تنها به ظاهر قرآن دانست و گفت: باید قرآن را به‌عنوان یك دستورالعمل به بطن زندگی ببریم و اخلاق قرآنی نباید تنها شعار و لقلقه زبان شود.

محبوبه كاتب، داور مسابقات قرآن كشورمان در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با اشاره به آفت فعالیت‌های قرآنی گفت: یكی از آفت‌های فعالیت‌های قرآنی این است كه فقط به ظاهر قرآن اكتفا كنیم. درست است خواندن قرآن و حفظ آیات وحی بسیار عالی است ولی نباید در همان حد باقی بمانیم.

وی افزود: باید قرآن را به‌عنوان یك دستورالعمل به بطن زندگی ببریم و آیاتی كه كاربردی در بخش‌های مختلف اعم از دانش‌آموزان، تربیت فرزند، اخلاق، گذشت و غیره استخراج و به‌صورت گسترده در میان اقشار مختلف مردم توزیع شود.

لزوم برپایی كلاس‌های اخلاق در كنار فعاليت‌های قرآنی‌

كاتب با تأكید بر اینكه اخلاق قرآنی نباید تنها شعار و لقلقه زبان شود، گفت: باید بر روی ترویج اخلاق قرآنی حتماً كار كنیم حتی به‌صورت موضوعی و یا اینكه در كنار كلاس‌های قرآن، كلاس‌های اخلاق برگزار كنیم و اگر چنین باشد، دیگر كسی در مسابقات قرآن نمی‌آید و به داوران به خاطر نیم نمره و یا حتی به خاطر نمره دوستانش اعتراض كند كه چرا آنان نمره بیشتری كسب كرده‌اند و این موارد بسیار بد است و نباید در جامعه قرآنی وجود داشته باشد.

تربیت قاریان و حافظان تنها به ارائه آمار ختم نشود

این داور مسابقات قرآن كشورمان به دست‌اندركاران برنامه‌ها و مسابقات قرآنی توصیه كرد تا به بطن قرآن و آموزش‌های اخلاق قرآنی اهمیت بیشتری دهند و سپس ادامه داد: نباید فعالیت‌های قرآنی ما از قبیل تربیت حافظان و قاریان و برگزاری مسابقات قرآن تنها به ارائه آمار و ارقام ختم شود و بگوییم امسال چه تعدادی به قاریان و حافظان ما افزوده شده است.

وی ادامه داد: این آمارها و كمیت‌ها چیزی را عوض نمی‌كند و حتی رفتن تنها به سمت ظاهر قرآن آسیب‌هایی هم دارد، لذا می‌توانیم از فرصت‌هایی نظیر مسابقات قرآن برای ترویج اخلاق قرآنی استفاده كنیم تا زمانی كه متسابقان كنار هم جمع می‌شوند، مسابقات را محلی برای كسب تجربه از همدیگر بدانند و دیگر آفت بداخلاقی و كم‌گذشتی و همچنین طلاق در جامعه قرآنی وجود نداشته باشد.

كاتب اضافه كرد: هركسی برای این كار می‌تواند از خودش شروع كند و بعد روی اطرافیان و در نهایت بر روی شاگردانش اثر بگذارد كه نتیجه چنین كاری اصلاح جامعه خواهد بود.

این داور مسابقات قرآن كشورمان با تأكید بر اینكه ما واقعاً مدیون خون شهدا و انقلاب و امام هستیم، گفت: انقلاب امام قرآن را زنده كرد چرا كه قبل از انقلاب قرآن ما تنها برای سر سفره عقد و یا قرائت در مجلس ختم استفاده می‌شد اما اكنون چنین نیست لذا اگر امروز هم ما تنها به‌سمت ظاهر قرآن حركت كنیم، دیگر چیزی از آن باقی نمی‌ماند در صورتی كه خون شهدا مسئولیت بیشتری را بر عهده ما می‌گذارد لذا جامعه قرآنی باید به سمت ترویج اخلاق قرآنی حركت كنند.

انتهای پیام
captcha