فعال‌سازی زیرساخت‌های تجارت الکترونیک؛ لازمه مواجهه اقتصاد با شرایط بحرانی / توصیه‌هایی به تولیدکنندگان
کد خبر: 3883143
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
محمدجواد توکلی بیان کرد:

فعال‌سازی زیرساخت‌های تجارت الکترونیک؛ لازمه مواجهه اقتصاد با شرایط بحرانی / توصیه‌هایی به تولیدکنندگان

عضو هیئت‎علمی مؤسسه امام خمینی(ره) درباره نحوه مواجهه اقتصاد با شرایط بحرانی همانند شیوع کرونا اظهار کرد: اگر زیرساخت‌های تجارت الکترونیک را به میزان بیشتری فعال می‌کردیم، شاید آسیب‌پذیری ما کمتر بود و لازم نبود که بسیاری از کالاها را به صورت مستقیم خریداری کنیم، در حالی که مدل‌های تجارت مجازی رواج یافته است.

محمدجواد توکلی، عضو هیئت‎علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره اداره اقتصاد در شرایط خاص و بحرانی پرداخت و گفت: واقعیت این است که یکی از خصوصیات یک اقتصاد خوب این است که مقاوم و تاب‌آور باشد. ما ادبیات اقتصاد مقاومتی را گسترش دادیم در دنیا هم ادبیات اقتصاد تاب‌آوری گسترش یافته و منظور از تاب‌آوری رواج پیدا کرده این است که یک اقتصاد بتواند شوک را در داخل خود هضم و حتی از تهدید فرصت بسازد.


  • بیشتر بخوانید:

مجموعه‌های مختلف سپاه برای مقابله با کرونا به دولت کمک می‌کنند


اثرات شیوع کرونا بر بخش خدمات

توکلی ادامه داد: در ادبیات تاب‌آوری به شوک‌های اقتصادی و حتی شوک‌های طبیعی همانند زلزله توجه شده است. مورد اخیری که با این بحث تطبیق پیدا می‌کند بیماری‌های مسری همانند کروناست. لذا اقتصاد باید بتواند این شوک را در داخل خود جذب و با آن مقابله و اثراتش را تعدیل وخنثی کند و حتی به سمت استفاده از آن برود.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: غیر اینکه با تحریم‌های اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنیم این اپیدمی باعث شده اقتصاد ما متأثر شده و بسیاری از کسب و کارها دچار مشکل شود؛ به ویژه در بخش خدمات به میزان بیشتری با این مشکل مواجه شده‎ایم؛ چراکه بالغ بر شصت در صد تولید ناخالص داخلی ما ناشی از کسب و کار است. بنابراین این بخش آسیب دیده و بسیاری از کسب و کارها هم برای پایان سال برنامه‌ریزی کرده بودند و انتظار داشتند قبل از سال نو و در ایام عید بتوانند فروش بیشتری داشته باشند.

در چنین فضایی، فرهنگ ایثار می‌تواند اقتصاد اسلامی و اقصاد ما را تاب‌آورتر کند و جلوه‎های آن را هم مشاهده می‌کنیم. انشاءالله اگر دولت و مردم دست به دست هم دهند می‌توانیم این تهدید را تبدیل به فرصت کرده و با سلامت بیشتر از این مرحله عبور کنیم

عضو هیئت‎علمی مؤسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: در خدمات حمل و نقل و گردشگری همین داستان وجود دارد که با توجه به شیوع این بیماری و توصیه به قرنطینه خانگی، عملاً بسیاری از کسب و کارها خوابیده است. وقتی بحران به بخش خدماتی وارد شود می‌تواند به بخش تولید، صنعت و بازرگانی هم وارد شود. چراکه بخش بازرگانی باید محصولات تولیدی را بفروشد. لذا در بخش صادرات هم با مشکلاتی مواجه شده‌ایم.

لزوم فعال‌سازی تجارت الکترونیک

مدیرمسئول دوفصلنامه معرفت اقتصاد اسلامی درباره نحوه مناسب مواجهه با چنین بحران‌هایی گفت: اگر زیرساخت‌های تجارت الکترونیک را به میزان بیشتری فعال می‌کردیم شاید آسیب‌پذیری ما کمتر بود و لازم نبود بسیاری از کالاها را مستقیم خریداری کنیم، در حالی که مدل‌های تجارت مجازی رواج یافته است.

وی با بیان اینکه باید حتماً به سمت تجارت الکترونیک برویم تصریح کرد: این اقدامات می‌توانست به ما کمک کند در این ایام بازار خرید و فروش چندان متأثر نشود اما شاید همین شوک باعث شود که در حوزه خدمات، تجارت الکترونیک را فعال کنیم تا نیاز نباشد بسیاری از خرید و فروش‌ها حضوری باشد.

توکلی یادآور شد: بسیاری از مسئولان هم اشاره کرده‌اند که باید فضای آرامی را در جامعه ایجاد کنیم و بیش از حد، این بیماری را بزرگ نکنیم. متأسفانه هراسی که در دل مردم افتاده بیش از قدرت تخریب‌گری این ویروس است که رایج شده است و باعث شده مردم بسیاری از فعالیت‌های خود که با رعایت نکات ایمنی می‌توانستند انجام دهند را کم کنند. لذا رسانه‌های ما هم باید فضا را آرام‌تر کنند و به مردم قوت قلب دهند و این بیماری را بیش از حد بزرگ نکنند.

امهال بدهی تولیدکنندگان

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: الان کسب و کار ما به دلیل مشکلات موجود متضرر  و دچار کسادی شده‌ است. بنابراین باید برخی کمک‌های حمایتی همانند بخشش‎های مالیاتی یا امهال بدهی‌های بانکی صورت گیرد. البته در این زمینه هم اقداماتی شده، اما بهتر است که اگر دولت بستر تجارت الکترونیک را بیشتر فعال کند،.

عضو هیئت‎علمی مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: اقداماتی هم در حوزه بانکداری الکترونیک انجام شده که مثبت است. همچنین، باید در میان مصرف‎کنندگان چنین روحیه‎ای ایجاد شود که به اصحاب مشاغل کمک کنیم و خریدهای خود را البته با رعایت نکات ایمنی به تأخیر نیندازیم. تولیدکننده‌ها هم اگر به سمت دادن تخفیف‌های بیشتر به مصرف‌کننده‌ها حرکت کنند، این اقدام می‌تواند محرکی باشد که مردم به سمت حمایت از تولیدکننده بروند. موضوع انصاف و مساوات در این ایام نیز نباید فراموش شود. متأسفانه برخی فروشندگان سعی می‌کنند درآمد اصلی خود را در ایام پایان سال کسب کنند. لذا همین موضوع می‌تواند باعث شود که با انصاف بیشتری کالاهای خود را به فروش برسانند.

اقدامات برخی فروشندگان جلوه زیبایی از اقتصاد اسلامی بود

مدیرمسئول مجله معرفت اقتصاد اسلامی تأکید کرد: البته اقدامات زیادی صورت گرفته همانند کارهایی که برخی طلاب برای کمک به کادر بیمارستانی انجام می‌دهند یا برخی فروشندگان که ماسک و دستکش‌ رایگان ارائه می‌دهند. اینها جلوه‌های زیبایی از اقتصاد اسلامی است که می‌تواند باعث ارتقای اقتصاد ما شود و کمک کند نوعی همیاری برای مقابله با این مشکلات ایجاد شود.

توکلی در پایان گفت: در چنین فضایی، فرهنگ ایثار می‌تواند اقتصاد اسلامی ما را تاب‌آورتر کند و جلوه‎های آن را هم مشاهده می‌کنیم. اگر دولت و مردم دست به دست هم دهند، می‌توانیم این تهدید را تبدیل به فرصت و با سلامت از این مرحله عبور کنیم.

انتهای پیام
captcha