به گزارش ایکنا، به نقل از تسنیم، در این چند روز کرونایی شاید بیش از مراکز فرهنگی دیگر، تلویزیون در خط مقدم سرگرمکردن و آگاهی دادن به جامعه باشد؛ از سریالها و برنامههایی که تدارک دیده و میسازد تا گزارشها و خبرهایی که پشت سر هم روی آنتن میبرد؛ اما بدون نقص نیست! تلویزیون در بخشهای مختلف تلاش کرده تا آنجا که شرایط اجازه میدهد مسائل مرتبط با "کرونا" را پوشش دهد اما در این مسیر همچنان نواقصی در چگونگی اطلاعرسانی، شیوههای اطلاعرسانی و ارتباط با محافل و افرادی که در این عرصه مشغول فعالیتند یا حتی بیماران نیازمند فعالیت بیشتر، گستردهتر و عمیقتر است.
جدا از شهرهای بزرگ، شهرکها و روستاها هم نیازمند برنامه و اطلاعرسانی مناسبند؛ چرا که ممکن است با نداشتن آگاهیهای مناسب و حتی تجهیزات کم و اندک، جزو مناطق مورد ابتلای کرونا باشند. این آگاهیها را متقن و درست در تلویزیون نمیبینیم؛ شاید به قولی، مسئولین صداوسیما بر این باورند که "کرونا" وارد شهرک ها و روستاها نشده است! اگر چنین باشد که نیست باز هم در این زمینه نیاز به اطلاعرسانی وجود دارد و جزو وظایف ضروری تلویزیون است که با تهیه گزارش مناسب به میان مردم حاشیه شهرها، روستاها و شهرکها بروند و با تهیه گزارشهای درست و تحلیلی در این زمینه هم فعال و پویا باشند.
از طرفی دیگر امیدواری در این شرایط بسیار مهم است که با فضای شاد و طنزی که تلویزیون در دستور کار قرار گرفته قدری از این آلام و ترس کاسته میشود و حتی در بخشهایی نقش سرگرمکنندگی را هم به خوبی ایفا میکند. اما در این راه تلویزیون باید به سراغ بهبودیافتگان از بیماری "کرونا" برود و این مسیر را جدی بگیرد؛ امیدآفرینی لازم و ضروری است. به هر حال بهبودیافتگان بخشی از آسیب دیدگان بیماری کرونا هستند که گذران مراحل مختلف بیماری در هر شخص با توجه به شرایط سنی و جسمی و روحی و روانی او متفاوت است، از همین منظر گفتگو، تهیه گزارش از این نوع افراد میتواند اطلاعرسان و برای جامعه مفید و امید آفرین باشد و در جهت پیشگیریهای مناسب و استفاده مناسب بهرهمند شوند.
با همه این تفاسیر، خبر و اطلاعرسانی بیش از همه مهمتر است؛ رسانهملی افزون بر توسعه هر بخش دیگر برنامهای و سریالی، باید اطلاعرسانی را بیشتر جدی بگیرد؛ البته که نیاز به تفنن، جذابیت، فانتزی، داستان و استفاده از آیتمهای مناسب موضوعی بر مبنای سلیقه و ذوق مخاطب دارد اما نباید مسیر اطلاعرسانی و آگاهیبخشی فراموش شود.
چنانچه این موارد که از اصول پایه خبرهای گزارشی در حیطه رسانهای با مخاطبان انبوه است رعایت نشود بدیهی است اولاً اطلاعات ارائه شده ناقص خواهد بود و در ادامه اینکه مخاطب قانع و راضی نخواهد بود. این نوع برنامهها هم نیازمند برنامهریزی، هدفمندی، طراحی پرسشها و موضوعهای درست است که به درستی پیش برود. از همین منظر مجریان و گزارشگران این نوع برنامهها براساس برنامهای کاملاً طراحی و هدایت شده به میان مردم و جامعه بروند و با گزینش موضوعهای روز همراه با اطلاعات کافی و درنظر گرفتن نیاز مخاطب برنامههای خودشان را سازماندهی کرده و به اطلاع مخاطبان تلویزیون برسانند.
گزارشی که تلویزیون از آرایشگری پخش کرد؛ حسینی بای خبرنگار آن به معضلات این روزهای رفتن به آرایشگری در شرایط "کرونا" پرداخت. گزارشی که میتوانست با اطلاعات کافیتر و استفاده از پژوهشگرها و کارشناسان برجسته، مردم را در این زمینه آگاهتر کند. با نگاهی به این گزارش چند نکته دیگر به ذهن میرسد که چند درصد از آرایشگریهای در سطح کشور آنقدر شیک و به روزند و دستگاه ضدعفونیکننده دارند؛ یا به دور از تجمع، مشتریهای خودشان را به آرایشگاه میآورند.
تلویزیون نیازمند گزارشهای مبسوط و متنوع آگاهیدهنده با خلاقیتند به جای پررنگ کردن فانتزیها و کلیشه رفتن داستانهای گزارشی! با نگاهی به نکات مهم برای تهیه گزارشهای رادیویی و تلویزیونی میتوان به این نکته رسید که با مروری بر گزارشهای گذشتهای مثل "بستههای سلامت و پزشکی" و "صرفاً جهت اطلاع"، ساختارهای مناسب و استفاده صحیح از خبر و فانتزی توأمان به ذهن میرسد.
شاید در این بخش نیازمند تغییرات و تحولاتی باشیم؛ این اتفاق نه تنها در تهیه گزارشها و مصاحبههای خبری میافتد بلکه در میزگردهای خبری شبکه خبر و اخبار سراسری و بخشهای دیگر گفتوگوهای خبری تلویزیونی شاهد این کلیشه و مصاحبههای جذاب و تأثیرگذار نیستیم.