بازخوانی پرونده یک جنایت در جهانِ پس از سردار سلیمانی
کد خبر: 3886159
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳

بازخوانی پرونده یک جنایت در جهانِ پس از سردار سلیمانی

بامداد جمعه، 13 دی‌ماه 98 خبر یک جنایت جهان را شوکه کرد؛ خبری که از آن بوی قلدری و تروریست‌ بودن دولت آمریکا به مشام می‌رسید و بیش از هر چیز طرفداران مقاومت و جهاد را به خشم آورد.

به گزارش ایکنا، بامداد جمعه، 13 دی‌ماه 98 خبر یک جنایت جهان را شوکه کرد؛ رسانه‌ها نوشتند آمریکا سردار حاج قاسم سلیمانی را در مسیر فرودگاه بغداد به همراه ابومهدی المهندس و همرزمانش ترور کرده و به شهادت رسانده است. خبری که از آن بوی قلدری و تروریست‌ بودن دولت آمریکا به مشام می‌رسید و بیش از هر چیز طرفداران مقاومت و جهاد را آزرد و به خشم آورد.

جهان اسلام در برابر این حادثه تروریستی ساکت ننشست و موج گسترده محکومیت‌ها به شکل‌های مختلف خود را نشان داد و مسلمانان با برگزاری تظاهرات فریاد اعتراض سر دادند و این جنایت تروریستی را محکوم کردند.

این ترور که در عملیات «آذرخش کبود» و به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، انجام شد، مخالفت‌هایی را در خود آمریکا در پی داشت و مردم این کشور به شکل روزافزونی منتقد سیاست‌های دونالد ترامپ در قبال ایران شدند. فعالان ضد جنگ و نژادپرستی در 40 نقطه از آمریکا در اعتراض به ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی دست به تظاهرات زدند.

لحظه به لحظه بر موج محکومیت‌ها افزوده می‌شد و دوستداران سردار در داخل و خارج از کشور به صورت خودجوش یادش را گرامی داشتند، محافل یادبود برگزار کردند، دفاتری نیز به یاد این مجاهد مقاومت در سفارتخانه‌های ایران در خارج گشوده شد تا مردم محلی و مقامات از این ترور بنویسند و احساسات لبریز از خشم آنان در دل تاریخ ثبت شود.

جهان تکان خورد

ترور سردار خاورمیانه و حتی جهان را تکان داد؛ بسیاری از او نوشتند و مقالات جهان عرب سرشار از رشادت‌های این بی‌بدیل عرصه جهاد و مبارزه بود. مراسم تشییع بسیار باشکوهی با حضور مردمانی عاشق در عراق و تعدادی از شهرهای ایران برای سردار برگزار شد؛ پیر و جوان و کوچک و بزرگ آمده بودند تا به سرباز ولایت ابراز ارادت کنند؛ مراسمی که برای همیشه به یادگار ماند و آیندگان از آن یاد خواهند کرد.

بازخوانی پرونده یک جنایت در جهانِ پس از سردار سلیمانی

اما ایران بزرگ این جنایت را بی‌پاسخ نگذاشت و نیروهای همیشه مقتدر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در 18 دی ماه 98 طی عملیاتی نظامی با نام شهید سلیمانی بر چشم شیر (پایگاه عین‌الاسد) و پایگاهی در اربیل که محل استقرار نیروهای آمریکایی بود، غریدند و با پرتاب شماری موشک‌ بالستیک، اشغالگران گوش به فرمان ترامپ را هدف قرار داده و 109 تن از آنان را مصدوم کردند.

قاسم سلیمانی متولد 20 اسفند سال 1335 در شهرستان رابُر از توابع استان کرمان در ایل عشایر سلیمانی و فرمانده پیشین سپاه قدس بود. او در دوران جنگ ایران و عراق لشکر ۴۱ ثارالله و از فرماندهان عملیات‌های والفجر هشت، کربلای چهار و کربلای پنج را فرماندهی کرد.

سردار سلیمانی پس از پایان جنگ ایران و عراق در سال 1367 ش، به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشراری شد که از مرز‌های شرقی ایران هدایت می‌شدند. سلیمانی تا قبل از انتصاب به فرماندهی سپاه قدس، با باند‌های قاچاق مواد مخدر در مرز‌های ایران و افغانستان می‌جنگید. او در بهمن سال 1389 از سوی آیت‌الله خامنه‌ای، فرمانده کل قوای نظامی ایران درجه سرلشکری (بالاترین درجه نظامی در ایران) را دریافت کرد. آمریکا او را در اقدامی ناجوانمردانه و تروریستی در 13 دی ماه 98 به شهادت رساند و برگ سیاهی دیگر بر پرونده جنایت‌هایش افزود.

واکنش مقامات عراق به ترور سردار مقاومت

پارلمان عراق در واکنش به این واقعه طرح اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور را تصویب کرد و وزارت خارجه این کشور در دو نامه جداگانه به شورای امنیت و سازمان ملل متحد شکایت کرد. در این شکایت این اقدام آمریکا نقض حاکمیت عراق اعلام شد.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، با انتشار بیانیه‌ای ترور قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را به شدت محکوم کرد و آن را نقض حاکمیت ملی عراق و مغایر با شرایط حضور سربازان آمریکایی در عراق دانست.

بازخوانی پرونده یک جنایت در جهانِ پس از سردار سلیمانی

برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق، نیز با ابراز اندوه و تأسف از این حادثه گفت که ما این حمله را محکوم می‌کنیم و بدون شک تبعات امنیتی برای عراق و منطقه به دنبال خواهد داشت. وی همچنین از همه طرف‌ها خواست که خویشتنداری نشان داده و منافع ملی را ارجح قرار دهند.

محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق، ضمن محکوم‌کردن عملیات آمریکا آن را نقض آشکار حاکمیت این کشور و زیرپا گذاشتن معاهدات بین‌المللی دانست.

همچنین، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق، سفارت آمریکا در بغداد را «سفارت شر» نامید و خواستار تعطیلی این سفارتخانه و لغو توافق امنیتی با آمریکایی‌ها شد. وی مردم عراق را به برگزاری تظاهرات میلیونی در محکومیت حضور نظامیان آمریکا و تجاوزهای آنان در این کشور فراخواند.

مرد روزهای سخت در کلام سیدحسن نصرالله

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در مصاحبه‌ای مفصل ویژه شهادت سردار بزرگ اسلام شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی وی را مرد روزهای سخت و دشوار نامید و پس از توصیف رشادت‌های او درباره اینکه منظور از مکتب حاج قاسم که امام خامنه‌ای به آن اشاره فرمودند، چیست؟ اظهار کرد: قاعدتا این برآمده از مکتب امام خمینی(ره) است، اما در حوزه عمل و مسئولیت حاج قاسم بله، ما با یک مکتب روبه‌رو هستیم، مکتب به معنای ایده، مجموعه ایده‌ها و روش معین است، نیازمند تأمل و پژوهش است، ایشان فرمانده یک نیرو در سپاه بود که می‌توانست در تهران بنشیند و به دیگران بگوید بیایید اینجا بعد با آنها جلسه بگذارد و به حرف‌هایشان گوش دهد و مسائل آنها را به صورت طبیعی پیگیری کند و مثلا هر شش ماه یا یک سال سری به سوریه یا عراق یا لبنان بزند.

بازخوانی پرونده یک جنایت در جهانِ پس از سردار سلیمانی
وی افزود: معمولا برخی فرماندهان این طوری رفتار می‌کنند، اما مکتب حاج قاسم یعنی رفتن به عرصه عملیات و میدان عمل و رفتن به سوی دیگران. از سال 1998 که حاج قاسم را شناختیم و رابطه ما با ایشان شروع شد، همیشه او بود که پیش ما می‌آمد، طبیعتا این حضور در عرصه و میدان باعث می شد که اینجا همه برادران را ببیند و حرف رزمندگان و مجاهدان را از نزدیک بشنود این کار مزیت زیادی در زمینه مدیریت و فرماندهی برای ایشان ایجاد می‌کرد، یکی از مزیت‌هایش این بود که به مجاهدان پشت گرمی می‌داد و نشان‌دهنده محبت و احترام به آنها بود، یعنی اینکه من همیشه در خدمت شما هستم و لازم نیست به دفتر من در تهران بیایید. حاج قاسم خسته نمی‌شد، او ساعت‌ها کار می‌کرد، پرکاری از ویژگی‌های او بود پرکاری یعنی پیگیری دائمی. وقتی از مکتب حاج قاسم حرف می‌زنیم، یعنی خطرپذیری، او به دهان مرگ و به خطوط مقدم می‌رفت.

اردوغان: ترور بی‌پاسخ نمی‌ماند

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در مصاحبه با سی ان ان ترکی به اقدام تروریستی واشنگتن واکنش نشان داد و گفت: «ترکیه مخاطرات ناشی از ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس ایران در حمله پهپادی روز جمعه آمریکا را با نگرانی پیگیری می‌کند؛ ترور فرمانده ارشد یک کشور اقدامی نیست که بدون پاسخ بماند.» او همچنین گفته بود: «سلیمانی به تصور غلط برخی افراد، کسی نبود که بخواهد مانند سران داعش خلیفه بشود. اگر آمریکایی‌ها سلیمانی را تروریست دانسته و وی را کشتند، پس چگونه به تروریست‌ها در سوریه کمک می‌کنند»؟

اعتراضات جهانی

در پاکستان نمازگزاران، فعالان سیاسی و اعضای گروه‌های مذهبی پس از نماز جمعه تجمع اعتراض آمیز برگزار کرده و با سر دادن شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» پرچم آمریکا را به آتش کشیدند. در شهرهای لاهور و کراچی پاکستان نیز نمازگزاران جمعه دست به تجمع زدند. در جنوب هندوستان مسلمانان ایالت بنگلور پس از نماز جمعه در مسجد عسگری به عزاداری پرداختند.

در عراق جمعی از مردم استان دیاله در شرق این کشور با برپایی تظاهراتی ضد آمریکایی، این حمله را محکوم کردند. در شهر کربلا نمازگزاران جمعه در حرم امام حسین(ع) پس از قرائت پیام آیت‌الله سیستانی، شعار «کلّاً کلّاً آمریکا» (آمریکا هرگز، هرگز) و «لبیک یا حسین» سر دادند.

بازخوانی پرونده یک جنایت در جهانِ پس از سردار سلیمانی

در لندن مخالفان ترور سلیمانی مقابل دفتر نخست‌وزیری تظاهرات کردند، این تظاهرات که از سوی پویش ائتلاف توقف جنگ انگلیس سازماندهی شده بود، محل حضور جمعی از اشخاص بلندپایه حزب مخالف دولت نیز بود. لیندزی جرمن، عضو ارشد این پویش انگلیسی در سخنانی از اقدامات ترامپ انتقاد و اظهار کرد: از زمانی که ترامپ از برجام خارج شد در پی به راه انداختن جنگ با ایران بود.

جرمن ترور این مقام بلندپایه نظامی ایران را مؤید این گفته خود دانست؛ چرا که به عقیده وی آمریکا می‌داند تبعات این اقدام چیست. وی این اقدام آمریکا را غیرقانونی برشمرد و از انگلیس خواست بدون فوت وقت آن را محکوم کند.

هفتاد شهر آمریکا و تورنتو کانادا نیز شاهد تظاهراتی در مخالفت با جنگ بود. در این تظاهرات دست نوشته و بنر و پلاکاردهایی مشاهده می‌شد که بر آنها نوشته‌هایی با مضمون لزوم خروج آمریکا از عراق و کشورهایی نظیر افغانستان و سوریه بود، همچنین نوشته‌هایی با مضمون نهی از جنگ با ایران و حتی توقف تحریم کشورمان وجود داشت.

تشییع ماندگار در تاریخ

در 14 دی 1398، پیکر سردار قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و دیگر شهدای عملیات تروریستی آذرخش کبود در بغداد و کاظمین تشییع شد. هزاران نفر از مردم عراق در این مراسم حضور یافتند.

بازخوانی پرونده یک جنایت در جهانِ پس از سردار سلیمانی

در 15 دی 1398، مراسم تشییع پیکر این شهدا در اهواز و مشهد انجام شد. در این مراسم جمعیت بسیار زیادی شرکت کردند.

پیکر شهدای مقاومت سرانجام در صبحگاه 16 دی 98 برای تشییع به تهران رسید، مراسم نماز میت به امامت آیت‌الله خامنه‌ای(مد ظله العالی) برگزار شد و ایشان با چشمانی اشکبار بر این پیکرها نماز خواندند. در مراسم تشییع تهران، جمعیتی چند میلیونی گرد آمدند و برخی رسانه‌ها آن را شلوغ‌ترین مراسم تشییع پس از تشییع بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) دانستند.

مراسم تشییع پیکر سردار قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت عصر دوشنبه، 16 دی، در قم برگزار شد. پیکر سردار مقاومت در نهایت برای خاکسپاری در زادگاه راهی کرمان شد و در بامداد 18 دی 1398 و پس از حمله مقتدرانه ایران به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد، در گلزار شهدای کرمان به خاک سپرده شد، مردم کرمان با سردار شجاع و دلیر روزهای نبرد با داعش وداعی باشکوه داشتند.

اسماعیل قاآنی؛ میدان‌دار مقاومت پس از سردار

سردار اسماعیل قاآنی پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی در 13 دی ماه 98، از سوی مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه معرفی شد.

قاآنی یکی از نظامیان با سابقه ایرانی است که در دوران دفاع مقدس فرماندهی لشکر 5 نصر و لشکر 21 امام رضا(ع) را عهده‌دار بود. او متولد 17 مرداد 1336 در مشهد است. این سردار دوران دفاع مقدس در زمان پیروزی انقلاب جوانی 20 ساله بود و اواخر سال 58 به عضویت سپاه پاسداران درآمد و اوایل سال 59 برای آموزش به تهران رفت.

بازخوانی پرونده یک جنایت در جهانِ پس از سردار سلیمانی

سردار قاآنی در 26 دی 93 و در یکی از موضع‌گیری‌های خود علیه آمریکا و اسرائیل گفته بود: آمریکا و اسرائیل کوچکتر از آن هستند که خود را همتراز با قدرت نظامی ایران بدانند؛ این قدرت اکنون خود را در کنار مردم مظلوم فلسطین و غزه در قالب موشک و سلاح به منصه ظهور رسانده است.

همچنین فرمانده جدید نیروی قدس سپاه 18 فروردین 96 اظهار کرد: ما وقتی برای دفاع از مسلمانان کشور‌های اسلامی گام برداشتیم هدفمان انجام وظیفه الهی بود و اولین نتیجه‌اش متوجه خود نظام شد. به برکت دستگیری از مسلمانان خداوند خطراتی را از این کشور دفع کرد و باعث شد تا ایران اسلامی به یک مرکز امنیت برای دیگر کشور‌ها تبدیل شود.

حمله به عین‌الاسد؛ انتقامی سخت

در ساعت اولیه چهارشنبه هجدهم دی ماه 98 یعنی کمتر از یک هفته از جنایت سیاه آمریکا، جمهوری اسلامی ایران در عملیاتی با نام «شهید قاسم سلیمانی» با پرتاب ده‌ها موشک، پایگاه عین‌الاسد آمریکا در استان الانبار عراق را در هم کوبید. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه رسمی خود این موشک‌باران را «گام نخست انتقام خون سردار قاسم سلیمانی» نامید.

این حمله نشان داد که اقدامات نسنجیده آمریکا علیه ایران هیچ‌گاه بی‌پاسخ نخواهد ماند و رزمندگان سپاه و مقاومت برای مقابله با هر حمله و خطری شب و روز نمی‌شناسند و سراپا آماده دفاع از کشور هستند.

بازخوانی پرونده یک جنایت در جهانِ پس از سردار سلیمانی

«ویکتو بردو بورژوا»، محقق حوزه آمریکا در دانشگاه «کِبِک» مونترال کانادا و فعال در زمینه مطالعات راهبردی و دیپلماتیک، در واکنش به حمله سپاه گفت دولت دونالد ترامپ اهمیت و جایگاه سردار سلیمانی را دست‌کم‌ گرفته بود و از پاسخ ایران به این اقدام غافلگیر شد؛ زیرا تصور نمی‌کرد تهران در پاسخ دست به حمله موشکی بزند.

وی با بیان اینکه سلیمانی قهرمان ملی بود، اظهار کرد: روزهای عزای ملی و تظاهرات‌ها در محکومیت حمله، بر این واقعیت تأکید داشت که آمریکایی‌ها اهمیت او را دست‌کم گرفته بودند.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۵ - ۰۹:۳۱
1
0
روحت شاد سردار با غیرت
amir
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۷ - ۰۴:۳۳
1
0
خیلی ناراحت شدم و هستم از این جنایت بزرگ و جنایتهای دیگرشون
captcha