نگاهی به آفت‌های عقیدتی در پویانمایی «من نفرت‌انگیز»
کد خبر: 3886813
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۴

نگاهی به آفت‌های عقیدتی در پویانمایی «من نفرت‌انگیز»

امروزه به‌راحتی می‌توان تصاویر مینیون‌ها را بر روی نوشت‌افزارها، محصولات دکوراتیو، پوشاک، بسته‌بندی وسایل آرایشی بهداشتی و خوراکی و... دید؛ این در حالی است که آنها نه برای خیر و نیکی بلکه برای شر و بدی طراحی شده‌اند؛ این موضوع با شواهد متعددی در فیلم «من نفرت‌انگیز» بروز و نمود یافته است.

انیمیشن من نفرت‌انگیز آغازی بود بر حضور موجوداتی که مینیون نامیده شده‌اند. در تعریف یک جمله‌ای مینیون می‌توان گفت وظیفه آن‌ها خدمت به بدترین اشرار است.

مینیون‌‌ها برای اولین بار در انیمیشن سینمایی من نفرت‌انگیز ظاهر شدند. به شخصیت‌های مینیون طوری پرداخته شده‌ که در شرایط شرارت‌بار ظاهر شوند و به وسوسه و اغواگری بپردازند.

امروزه به‌راحتی می‌توان تصاویر مینیون را بر روی نوشت‌افزارها، محصولات دکوراتیو، پوشاک، بسته‌بندی وسایل آرایشی بهداشتی و خوراکی و... دید. این در حالی است که آنها نه برای خیر و نیکی بلکه برای شر و بدی طراحی شده‌اند. این موضوع با شواهد متعددی در فیلم من نفرت‌انگیز بروز و نمود یافته است.

در یکی از پیرنگ‌های فیلم، مینیون‌ها در معبدی با نمادهای بت‌پرستی آزتک‌ها ظاهر شده، در آن قدرت بیشتری برای شرارت پیدا می‌کنند، متولی معبد «الماچو» گردنبند «m» بر گردن آویخته که ابتدای نام مینیون است. گردنبند گاهی به‌صورت عدد عربی (٤) برگردانده می‌شود.

دیگر پیرنگ این فیلم مربوط به شخصیت‌پردازی دکتر نفاریو است. او که عینکی همچون مینیون‌ها به چشم دارد به‌دنبال آزمایش‌های شرارت‌بار و ایجاد جهش‌های ژنتیکی است.

پایکوبی مینیون‌ها در پارتی‌ها و سواحل به دلیل اهمیت لهو برای آنهاست. مینیون هنگام مشورت دادن، طرف مقابل را مأیوس می‌کند. نمونه‌ای از این موضوع در سکانس شک گرو برای تماس با همسرش قابل رؤیت است.

نویسنده برای شیطانی جلوه دادن مینیون‌ها از هیچ تلاشی دریغ نکرده و در پرداختن به شخصیت آنها حتی از توصیفی که قرآن کریم در خصوص شیاطین دارد بهره برده است. خداوند در سوره حجر آیات 16 تا 18 می‌فرماید: «وَلَقَدْ جَعَلْنَا فِي السَّمَاءِ بُرُوجًا وَزَيَّنَّاهَا لِلنَّاظِرِينَ * وَحَفِظْنَاهَا مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ رَجِيمٍ * إِلَّا مَنِ اسْتَرَقَ السَّمْعَ فَأَتْبَعَهُ شِهَابٌ مُبِينٌ؛ و به يقين ما در آسمان برج‌هايى قرار داديم و آن را براى تماشاگران آراستيم * و آن را از هر شيطان رانده‏ شده‏‌اى حفظ كرديم * مگر آن كس كه دزديده گوش فرا دهد كه شهابى روشن او را دنبال مى‌‏كند.»

همچنین آیات 6 تا 10 سوره مبارکه صافات می‌فرماید: إِنَّا زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِزِينَةٍ الْكَوَاكِبِ * وَحِفْظًا مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ مَارِدٍ * لَا يَسَّمَّعُونَ إِلَى الْمَلَإِ الْأَعْلَى وَيُقْذَفُونَ مِنْ كُلِّ جَانِبٍ * دُحُورًا وَلَهُمْ عَذَابٌ وَاصِبٌ * إِلَّا مَنْ خَطِفَ الْخَطْفَةَ فَأَتْبَعَهُ شِهَابٌ ثَاقِبٌ؛ ما آسمان اين دنيا را به زيور اختران آراستيم * و آن را از هر شيطان سركشى نگاه داشتيم * به‌طورى كه نمى‌توانند به انبوه فرشتگان عالم بالا گوش فرا دهند و از هر سوى پرتاب مى‏شوند * با شدت به دور رانده مى‌‏شوند و براي‌شان عذابى دايم است * مگر كسى كه از سخن بالاييان يكباره استراق سمع كند كه شهابى شكافنده از پى او مى‌تازد.»

اما در یک صحنه از فیلم انیمیشن من نفرت‌انگیز می‌بینیم که یک مینیون تک چشم که روی اتمسفر زمین قرار گرفته وسیله استراق سمع از دستش رها شده و در حالتی معلق قرار گرفته است!

اینک لازم است که هر بیننده صاحب درک و اندیشه از خود بپرسد چرا به‌عنوان یک مسلمان و عضوی از جامعه اسلامی در مقابل تهاجم فرهنگی و دینی دشمن سکوت می‌کنیم و با مصرف‌گرایی فرهنگی اجازه می‌دهیم بزرگ‌ترین آفت‌های فرهنگی و عقیدتی به نسل آینده ما تحمیل شود؟ و به راستی چرا همتی نیست که از گنجینه غنی فرهنگ و معارف اسلامی بهره‌گیری کند؟

به قلم حنانه سفرگر
انتهای پیام
captcha