ادبیات دیپلماتیک آمریکا برای کمک به کشورها مشروط است / اثر مهم سیاسی ـ تبلیغاتی افشای ماهیت واقعی تحریم‌ها
کد خبر: 3887192
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱
هادی محمدی:

ادبیات دیپلماتیک آمریکا برای کمک به کشورها مشروط است / اثر مهم سیاسی ـ تبلیغاتی افشای ماهیت واقعی تحریم‌ها

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تأثیرات مهم سیاسی و تبلیغاتی اقدامات حقوقی و دیپلماتیک مقامات کشورمان برای لغو تحریم‌های ضد انسانی آمریکا همزمان با شیوع جهانی ویروس کرونا، گفت: آمریکایی‌ها ادعا کردند که حاضرند به ایران کمک‌های انسان‌دوستانه کنند اما همه می‌دانند که ادبیات آنها در خصوص کمک به سایر کشورها مشروط است و دیپلماسی ایرانی به خوبی نشان داد که آن‌ها نه تنها در این زمینه صادق نیستند، بلکه در ارسال کمک‌های سایر کشورها به ایران نیز کارشکنی می‌کنند.

هادی محمدی، کارشناس مسائل سیاسی

هادی محمدی، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره ضرورت اقدامات حقوقی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی برای افشای واقعیت ضد انسانی تحریم‌های آمریکا و تداوم آن در وضعیت فراگیری جهانی بیماری کرونا گفت: مجموعه اقدامات جمهوری اسلامی در این باره از جمله نامه‌نگاری‌ به سازمان‌های بین‌المللی و مقامات سایر کشورها به لحاظ سیاسی و تبلیغاتی، بسیار هوشمندانه و مفید بوده است و نشان می‌دهد که ماهیت تحریم‌های آمریکا آنچه مقامات دولت آمریکا بیان می‌کنند نیست، بلکه ماهیتی ضد انسانی دارد که حتی حوزه‌های درمانی، دارویی و در مجموع حقوق بشری را دربرمی‌گیرد و فقط فعالیت‌های هسته‌ای، موشکی و اقتصادی را مورد هدف قرار نداده است.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: در حوزه عملی با این اقدامات نمی‌توان انتظار داشت که آمریکایی‌ها به سمت لغو تحریم‌ها بروند یا اینکه به این اقدامات اعتنایی کنند. کافی است به شرایط فعلی کشورهای غربی در زمان شیوع کرونا توجه کنیم؛ کشورهای غربی وقتی در تنگناهای اقتصادی و اجتماعی قرار می‌گیرند به شدت درون‌گرا و ناسیونالیست می‌شوند و حتی به همسایگان اروپایی خود و آمریکا بی‌اعتنایی می‌کنند.

آمریکا با وجود مطالبه جهانی تحریم‌ها را لغو نمی‌کند 

محمدی اظهار کرد: لذا وقتی این کشورها به همسایگان و متحدان خود در این وضعیت به لحاظ انسانی توجه نمی‌کنند، از آمریکا که در شرایط عادی مجموعه ارزش‌های انسانی و اخلاقی را زیر پا گذاشته چه انتظاری می‌توان داشت که در وضعیت فعلی به اصول انسانی و حقوق بشری پایبند باشد؛ به ویژه اینکه آمریکای دوران ترامپ در قله رفتارهای غیرانسانی قرار دارد و نمی‌توان انتظار داشت که مطالبات جهانی و پیگیری‌های حقوقی منجر به لغو یا کاهش تحریم‌ها شود.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: البته روسیه و چین و برخی دیگر از کشورها که شاید چندان در این عرصه‌ها ورود نمی‌کردند یا در اولویت دیپلماسی آن‌ها نبود، اکنون بر لغو تحریم‌های آمریکا تأکید و اصرار دارند که البته این رخداد را باید مورد توجه قرار داد.

وی یادآور شد: ایران به دلیل افزایش سطح تنش روسیه و چین با آمریکا می‌تواند فرصت‌های همکاری خوبی با بسیاری از کشورها برقرار کند و زمینه‌‌های مبادلات و تعاملات اقتصادی کشور را به عرصه‌‌هایی که کمتر تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد منتقل کند.

اهداف آمریکا از ادعای کمک‌های انسانی به ایران

محمدی درباره اهداف آمریکایی‌ها از بیان ادعای کمک‌های انسان‌دوستانه به ایران و نپذیرفتن آن از سوی مقامات کشورمان گفت: معمولاً ادبیات دیپلماتیک آمریکایی‌ها به طور خاص و غربی‌ها به طور عام ادبیات مشروطی است. برای نمونه ممکن است مشاهده شود که ترامپ یا پمپئو اعلام کنند که ما آماده مذاکره با ایران برای حل مشکلات فی‌ما بین هستیم، اما این یک جمله مشروط است و همواره آمریکایی‌ها در ازای کوچک‌ترین گامی که بخواهند در هر زمینه و برای هر کشوری بردارند، ما به ازای هنگفت و قلدرمآبانه‌ای را مطالبه می‌کنند.

وی اظهار کرد: در تعامل آمریکا با عربستان و کشورهای عربی و یا حتی با کشورهای هم‌پیمان در آسیا، ترامپ معتقد است این کشورها که میزبان نیروها و پایگاه‌های نظامی آمریکا هستند، باید هزینه‌های آن‌ها را پرداخت کنند یا به صراحت اعلام می‌کند پادشاهان عرب باید هزینه محافظت از تاج و تخت خود را به آمریکا پرداخت کنند. بر این مبنا ادبیات دیپلماتیک غربی و آمریکایی ادبیاتی مشروط است که در آن شفافیت و وضوح جایی ندارد.

محمدی اظهار کرد: اگر آمریکایی‌ها واقعاً قصد کمک به ایران دارند نیازی به بیان و اعلام آن نیست. کما اینکه خیلی از کشورهای دیگر در قضیه کرونا کمک‌های خود را بدون سروصدا و اعلام کردن به ایران ارسال کردند. در واقع این اعلام کمک آمریکایی‌ها به قصد تحریک است تا از تنگناهای موجود در موضوع شیوع کرونا، که ماهیت جنگ بیولوژیکی دارد، سوء استفاده کنند و بتوانند اهداف راهبردی خود را در قبال ایران پیش ببرند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در مقابل، واکنش دیپلماسی ایرانی برای دنیا آشکار ساخت که آنچه آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند نه تنها یک روایت صادقانه نیست بلکه تلاش می‌کنند در ارسال کمک‌های سایر کشورها به ایران هم کارشکنی کنند و نگذارند این کمک‌ها به سهولت و به شکل مناسب به ایران برسد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha