مسیح مهاجری: رسالت تلویزیون، شادی‌آفرینی یا ستیز با دین است؟
کد خبر: 3887438
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰

مسیح مهاجری: رسالت تلویزیون، شادی‌آفرینی یا ستیز با دین است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی طی یادداشتی نسبت به نمایش شوخی‌های نامناسب با مناسک مذهبی در یک سریال تلویزیونی واکنش نشان داد.

به گزارش ایکنا؛ متن کامل یادداشت مسیح مهاجری در واکنش به نمایش شوخی‌های نامناسب با مناسک مذهبی در مجموعه تلویزیونی پایتخت 6 به شرح ذیل است:

شرایط در خانه ماندن به دلیل‌ جلوگیری از گسترش ویروس کرونا که پیش آمد، مسئولان به رئیس رسانه ملی توصیه کردند با تولید و پخش برنامه‎ های شاد، کاری کند که‌ مردم سختی در خانه ماندن را کمتر احساس کنند.
گویا مسئولان نمی‌دانند که تلویزیون خودش‌ نزده می‌رقصد، حالا که این توصیه را کرده‌اند، ملت، گرفتار خوش رقصی‌های تلویزیون شده و نمی‌داند چه کند!
مجموعه‌ تلویزیونی پایتخت، علاوه بر ایرادهای زیادی که به خاطر محتوای ضدفرهنگی دارد، حالا به جان دین و خانه خدا و حج هم افتاده و به بهانه طنزپردازی، عالی ترین جلوه‌های مناسک دینی را هم به تمسخر گرفته است. در تخصص من نیست که‌ با زبان هنر وارد جزئیات موضوع شوم، ولی به عنوان یک بیننده تلویزیون‌ که دلم می‌خواهد همواره رسانه ملی مروج ارزش‌های دینی و تقویت کننده سنت‌های ملی و بنیان‌های فرهنگی و اعتقادی باشد، وقتی صحنه‌های بازگشت بازیگری که در نقش فرد به حج رفته بود را دیدم، در پیشگاه شهدا و جانبازان دفاع مقدس و تمام انسان‌های خداباور احساس شرمندگی کردم.

تمسخر خانه خدا با تعبیر «منزل خدا»، جعل عنوان «خانه شیطان» برای جمرات، بازی سخیف با آب زمزم، بازگشت از حج اول با سر نتراشیده ولی زخم شده در اثر رمی جمرات و...بعضی موارد آشکار ستیز با دین در یکی از قسمت‌های این مجموعه تلویزیونی(شب گذشته) است. البته هنوز جوابی برای این سؤال هم یافت نشده که بعد از سرنگونی رژیم شاهی و استقرار نظام جمهوری اسلامی، مگر باز هم در ایران تخت شاهی داریم که نام این‌ مجموعه را «پایتخت» گذاشته‌اند؟


واقعا آیا قرار است ما با بودجه بیت‌المال، دین‌ستیزی را ترویج کنیم؟ این کار را که آن همه شبکه‌های ماهواره‌ای خارجی انجام می‌دهند. راستی اگر دشمنان اسلام و نظام‌ جمهوری اسلامی صدها میلیارد تومان هزینه می‌کردند می‌توانستند با استفاده از رسانه ملی ما چنین اهانت‌هایی را به مقدسات دینی کنند؟


نمی‌خواهم کارهای مفید رسانه ملی را نادیده بگیرم، ولی سؤال اساسی این است که چرا به بهانه شاد کردن مردم، با اعتقادت آن ها بازی می‌شود؟ بهانه‌هایی از قبیل سرگرم کردن مردم و پاسخ به خواسته مردم هم که همواره از ابزارهای توجیه مسئولان‌ رسانه ملی است، نمی‌تواند افاقه کند زیرا همه می‌دانند که رسانه ملی همانطور که امام‌ خمینی فرمودند باید مثل دانشگاه عمل‌ کند یعنی تاثیرگذار باشد نه تاثیرپذیر.
مسیح مهاجری

انتهای پیام
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
جبار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۷ - ۱۲:۲۱
2
5
با سلام و احترام و عرض ادب
اصلح این است که در صورتی که دیدن این سریال موجب ناراحتی شما می گردد یا تلویزیون را خاموش کرده و یا شبکه دیگری را ملاحظه بفرمائید.
هدف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۷ - ۱۸:۰۹
2
2
سلام
ایشون بعنوان یک بیننده نظرشون رو گفتند و قابل احترامه میتونن به عنوان یک بیننده مثل باقی بیننده ها نظرشون رو با روابط عمومی صداوسیما در میان بگذراند!!!!
اما باید ببینیم باقی ببینندگان چه نظری دارند
آیا واقعا این زاویه دید درست است! ؟! آیا همه مردم مثل شما فکر می کنند ؟
ان شا الله چند کارشناس هنری و مذهبی در کنار هم به این موضوع یک بار برای همیشه این مساله طنز مذهبی را حل کنند که آیا می شود در حوزه های مذهبی طنز ساخت و با اون شوخی کرد یا نه با همه حوزه ها می شود این کار کرد ولی با این حوزه خیر!
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۷ - ۲۱:۳۱
4
1
خانواده ایرانی سلامت این بود آقای مقدم؟؟ همه اعضای این خانواده که قبل معمولی و متعادل بودند این روزها شبیه شارلاتان های حقه باز رفتار می کنند ! مردم به چی دقیقا باید بخندند آقایون طناز؟
هاشمی از شیراز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۷ - ۲۱:۴۵
1
3
حالا این کارهاشون را میشه به پای طنز گذاشت ولی از اون طرف مسایل اجتماعی مثل دختربازی دروازه بان تیم فوتبال یا همین پسره . پرداختن به تریاک و کارهای خلاف و ..نشون میده که این سریال برعکس قبل داره از مسیر منحرف میشه و نباید اینقدر سخفیف بشه
بچه ها هم این سریال را می بینند و تعریف و توضیح نشون دادن تریاک و ...خوب نیست
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۸ - ۰۰:۴۳
2
2
مشکلات این سریال خیلی بیشتر از این هاست به نمونه هایی از آن اشاره می شود:
پخش موسیقی فیلم قیصر که توسط اسفندیار منفردزاده (از اعضای گروه منافقین و معاند با نظام ساکن در لس آنجلس) ساخته شده و ژست بهروز وثوقی توسط ارسطو، آوازهای غیرمجاز نظیر ساسی مانکن توسط بهتاش و رحمت، ترویج بی احترامی به بزرگتران و پررویی و خیره سری توسط بهتاش، ترویج و عادی جلوه دادن اعتیاد جوانان کشور، بوسیدن زنان در سریال، ارائه جوی که بیانگر فساد نهادینه شده در کل حاکمیت و تمام فرزندان مسئولین بوده، ترویج فرهنگ ریا و دروغ نمایی در مورد تدین افراد و... به راستی حامی این سریال کیست که چنین اختیاراتی به وی داده شده و اگر مسئولین صداوسیما این سریال را تأیید می کنند خب پس اصلح است خود منفردزاده، بهروز وثوقی و ساسی مانکن و... را دعوت به همکاری کنند تا کسانی که ادای اونا رو در میارند. البته می دانم که این نظر پخش نخواهد شد.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۸ - ۲۲:۳۶
1
0
جناب حجت‌الاسلام و دوستان گرامی باور کنید
واژه منزل خدا و نام پایتخت و ژست بهروز وثوقی و...
اعتقاد مردم را به دین به اسلام، به خدا اصلا کم نمیکنه
اعتقاد مردم با اشتباهات چهل ساله مسئولین به حداقل رسیده و از این کمتر نخواهدشد
اختلاسهای پیاپی اعتقاد مردم رو نابود کرده نه دیدن سریال
همان
اختلاسهایی که .....
و امثال شما جناب حجت‌الاسلام
هیچ اعتراضی نکردید....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۱ - ۲۱:۴۳
0
1
جای خالی درس قرآن در شبکه آموزش

در این روزهای تعطیلی مدارس کشور، آموزش غیر حضوری از طریق شبکه‌های آموزش و چهار سیما صورت می‌گیرد، اما درس قرآن صرفاً در شبکه قرآن آموزش داده می‌شود و تبلیغات برای اطلاع خانواده‌ها نیز ضعیف است.

یکی از نکات تأمل‌برانگیز این روزهای کرونایی و خانه‌نشینی بیش از ۱۴ میلیون دانش‌آموز تعطیل، درس آموزش قرآن در شبکه آموزش و شبکه چهار است.

سال‌ها گفته می‌شد که در مدارس، تدریس قرآن تعطیل و یا کم‌رنگ است و به جای آن به دروس پایه مانند علوم و ریاضی پرداخته می‌شود. اما کسی توجهی نمی‌کرد. اما امروز همان ادعا در شبکه آموزش به عینه قابل مشاهده است و هیچکس هم اعتراضی ندارند.

این در حالی است که طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش به درس قرآن در دوره ابتدایی سه ساعت در هفته زمان اختصاص یافته است. همچنین در خبرگزاری‌ها و سایت‌های اطلاع‌رسانی و شبکه‌های خبری اعم از رادیو و تلویزیون که روزانه جدول پخش شبکه آموزش و چهار را منتشر می‌کنند هم خبری از آموزش درس قرآن نیست، گویی که چنین درسی اصلاً وجود ندارد و این نشان می‌دهد حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش در توجه به این امر کم‌توجهی و کوتاهی می‌کند.
captcha