افق روشن فرهنگ نقد
کد خبر: 3887703
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۴
یادداشت/

افق روشن فرهنگ نقد

حجت‌الاسلام والمسلمین مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی به دنبال یادداشت نقدآمیز دو روز گذشته خود نسبت به مجموعه تلویزیونی پایتخت در یادداشتی با عنوان «افق روشن فرهنگ نقد» به پاسخ نقد و نظرهایی که نسبت به یادداشت مذکور نوشته شده بود پرداخت.


به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه نقد مجموعه تلویزیونی پایتخت ۶ که دو روز گذشته در قالب یادداشتی به آن پرداخت؛ امروز نیز در متنی که در اختیار ایکنا قرار داده؛ آورده است:

مقاله‌ای که روز چهارشنبه ۶ فروردین ماه ۹۹ در انتقاد از مجموعه تلویزیونی پایتخت نوشتم، به نوشته شدن چندین مقاله از سوی صاحب‌نظران محترم در مدت ۴۸ ساعت گذشته و در نقد آن منجر شد.

علاوه بر این، انبوهی از اعلام نظرهای پیامکی و شفاهی از طریق فضای مجازی به اینجانب رسید که نشان دهنده حساسیت موضوع است. به همین دلیل، لازم دانستم این تکمله را هم بنویسم.
ا) از تمام عزیزان که اظهارنظر کرده‌اند تشکر می‌کنم و بسیار خوشحالم که احساس می‌کنم افق روشنی پدیدار شده که از فرهنگ شدن نقد منصفانه دور از غوغاسالاری حکایت دارد. این، برای جامعه ما که از فقدان چنین فرهنگی رنج می‌برد، نعمتی بزرگ است.
۲) اینجانب به موضوعات مطرح شده در آن مقاله نمی‌توانم به عنوان امور پیش پاافتاده نگاه کنم، زیرا مقولات فرهنگی، دینی، اخلاقی و ارزشی، هویت ما را تشکیل می‌دهند و بی تفاوتی نسبت به این امور است که حکمرانی را به بیراهه می‌کشاند و ما اکنون تاوان سنگین همین بی تفاوتی ها را می‌پردازیم. این بی تفاوتی اگر ادامه یابد، در آینده‌ای نزدیک شاهد جا خوش کردن کامل ضدارزش‌ها در تمام‌ شئون خواهیم بود.
۳) برخلاف بعضی برداشتها نه تنها با طنز مخالف نیستم، بلکه آن را برای جامعه لازم می‌دانم ولی طنز باید قواعد خود را داشته باشد تا بتواند ضمن شادی آفرینی، آموزنده هم باشد و در ازای وقتی که از بیننده و شنونده می‌گیرد به او نکات اخلاقی بیاموزد نه اینکه عبور از خط قرمزها را برای او عادی جلوه دهد و اباحیگری را به فرهنگ تبدیل نماید.
۴) کلمه «پایتخت» از ابداعات فرهنگ شاهی و مخصوص ایران است. در زبان‌های عربی و انگلیسی برای مرکز سیاسی کشور، کلمات «عاصمه» و کپیتال به کار می‌روند که هر دو به معنای شهر بزرگ یا مرکز سیاسی کشور هستند. این نکته و ضرورت خودداری از به کار بردن کلمه «پایتخت» را از سال‌های دور بارها تذکر داده ام ولی توجهی به آن نشد. البته اخیرا که مقاله «ما هم شاه شده ایم» را نوشتم و منتشر کردم، به من می‌گویند دیگر ضرورتی ندارد این کلمه را کنار بگذاریم!
۵) ضمنا همانطور که در مقاله مورد نظر تاکید کردم، نباید نقاط قوت رسانه ملی را نادیده گرفت. نباید تلویزیون را فقط سفید یا فقط سیاه ببینیم. می‌بینید که تلویزیون ما رنگی است.
مسیح مهاجری 

انتهای پیام
captcha