جای خالی درس قرآن در شبکه آموزش
کد خبر: 3888120
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰

جای خالی درس قرآن در شبکه آموزش

در این روزهای تعطیلی مدارس کشور، آموزش غیر حضوری از طریق شبکه‌های آموزش و چهار سیما صورت می‌گیرد، اما درس قرآن صرفاً در شبکه قرآن آموزش داده می‌شود و تبلیغات برای اطلاع خانواده‌ها نیز ضعیف است.

جای خالی درس قرآن در شبکه آموزشبه گزارش ایکنا؛ یکی از نکات تأمل‌برانگیز این روزهای کرونایی و خانه‌نشینی بیش از ۱۴ میلیون دانش‌آموز تعطیل، درس آموزش قرآن در شبکه آموزش و شبکه چهار است.

سال‌ها گفته می‌شد که در مدارس، تدریس قرآن تعطیل و یا کم‌رنگ است و به جای آن به دروس پایه مانند علوم و ریاضی پرداخته می‌شود. اما کسی توجهی نمی‌کرد. اما امروز همان ادعا در شبکه آموزش به عینه قابل مشاهده است و هیچکس هم اعتراضی ندارند.

این در حالی است که طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش به درس قرآن در دوره ابتدایی سه ساعت در هفته زمان اختصاص یافته است. همچنین در خبرگزاری‌ها و سایت‌های اطلاع‌رسانی و شبکه‌های خبری اعم از رادیو و تلویزیون که روزانه جدول پخش شبکه آموزش و چهار را منتشر می‌کنند هم خبری از آموزش درس قرآن نیست، گویی که چنین درسی اصلاً وجود ندارد و این نشان می‌دهد حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش در توجه به این امر کم‌توجهی و کوتاهی می‌کند.

اگر قرار است وزارت آموزش و پرورش در شبکه آموزش به آموزش قرآن نپردازد، حداقل اطلاع‌رسانی لازم را در شبکه آموزش و شبکه چهار و نیز در خبرگزاری‌هایی که به صورت روزانه جدول پخش این دو شبکه را منتشر می‌کنند، داشته باشد

البته در اواخر اسفندماه 98، درس قرآن در شبکه آموزش سیما به صورت غیر کارشناسی و ترکیب با دروس دیگر به صورت زنده آموزش داده می‌شد که به دلیل اعتراض به این شیوه غلط پخش آن متوقف شد. اما چه ضرورتی دارد تا این آموزش‌ها به صورت پخش زنده صورت گیرد، حتی محمدرضا سیدصالحی، سرپرست حوزه تربیت و یادگیری ریاضیات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگویی به پخش زنده اعتراض داشته است. وی در این باره می‌گوید: «وقتی قرار است از یک تدریس عده زیادی از دانش‌آموزان کشور استفاده کنند، چه لزومی به تهیه و پخش فیلم‌ها به صورت زنده است؟! مطمئناً برخی از اشتباهاتی که همکاران گرامی در این آموزش‌ها داشته‌اند، ناشی از عدم توانایی آنها نبوده است. بلکه با توجه با پخش زنده بودن، غیر قابل اجتناب بوده است. وقتی مخاطب می‌داند که آموزش و پرورش در این آموزش‌ها دخیل است، ناخودآگاه ذهن مخاطب این آموزش‌ها را نوعی استاندارد می‌داند و لذا کیفیت باید بیشتر مورد تأکید قرار گیرد.»

هر چند شبکه قرآن و معارف سیما در این راستا اقدام به تولید و پخش برنامه «زنگ قرآن، زنگ زندگی» کرده است، اما به دلیل عدم اطلاع‌رسانی، بسیاری از خانواده‌ها در جریان پخش برنامه‌ها نیستند. اگر قرار است وزارت آموزش و پرورش در شبکه آموزش به آموزش قرآن نپردازد، حداقل اطلاع‌رسانی لازم را در شبکه آموزش و شبکه چهار و نیز در خبرگزاری‌هایی که به صورت روزانه جدول پخش این دو شبکه را منتشر می‌کنند، داشته باشد.

البته پخش آموزش قرآن صرفاً از شبکه قرآن سیما نیز شایسته نیست، اما حداقل برای رفع این نقیصه، مناسب است، تکرار درس قرآن که در شبکه قرآن پخش می‌شود در شبکه آموزش نیز بازپخش داشته باشد.

امید است وزیر محترم و به ویژه حوزه‌های معاونت پژوهشی و آموزشی پاسخگوی این انتظار باشند.

 

جدول پخش درس قرآن در شبکه قرآن و معارف سیما

جای خالی درس قرآن در شبکه آموزش

انتهای پیام
captcha