ماجرای جا ماندن رسانه‌ها از رأی دادن امام راحل در فروردین 58
کد خبر: 3888284
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۳

ماجرای جا ماندن رسانه‌ها از رأی دادن امام راحل در فروردین 58

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان، ضمن اشاره به ماجرای تاریخی شرکت امام خمینی(ره) در رفراندوم استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، گفت: من آن جشن ملی را می‌بینم که برخاسته از پیروزی اراده و ایمان و وحدت ملت ایران بر این دشمن مهاجم(ویروس کرونا) است و پس از آن تحلیل‌گران، ملت ایران و جامعه پزشکی را در این نقش‌آفرینی تحسین می‌کنند.

امام

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحسن شفیعی، رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان با تبریک سالروز استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران در ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸ اظهار کرد: 12 فروردین مناسبت بسیار مهمی است و شاید در فضای رسانه‌ای کمتر در سال‌های گذشته به ابعاد و نکات پیرامونی آن توجه شده باشد. با وجود آنکه درس‌های بسیاری در ارتباط با تاسیس جمهوری اسلامی و ابعاد مختلف آن وجود دارد که اگر اینها به نسل‌های آینده منتقل نشود قطعاً می‌تواند آثار منفی داشته باشد و به نوعی حقوق جمهوری اسلامی و امام خمینی(ره) تضییع شود.

وی بیان کرد: مبارزات ملت ایران بعد از کش و قوس‌های زیادی که به ویژه پس از سال ۴۲ به بعد بود، در ۲۲ بهمن ۵۷ به پیروزی رسید و انقلاب اسلامی توانست با لطف خدا و نقش آفرینی مستقیم مردم رژیم شاهنشاهی را بعد از ۲۵۰۰ سال متلاشی کند. پس از پیروزی هر انقلابی، سران، مسئولان و بزرگان آن انقلاب وضعیت فوق‌العاده اعلام می‌کنند و شرایط را به گونه‌ای مدیریت می‌کنند و در دست می‌گیرند که بتوانند بر دشمنان غلبه کنند. حتی در برخی از جوامع برای چند سال وضعیت فوق‌العاده اعلام می‌کنند اما اعتماد مردم به امام راحل و نفوذ کلام ایشان در جامعه باعث شد که بلافاصله شرایط کشور را تثبیت کردند و نهادهای برخاسته از انقلاب اسلامی که با دستور امام خمینی(ره) شکل گرفتند و اوضاع کشور را به سوی تثبیت پیش بردند و جامعه چارچوب و قوام خود را حفظ کرد.

شفیعی افزود: امام راحل دستور می‌دهند برای نظام جمهوری اسلامی همه پرسی برگزار شود. سؤال این است که همه پرسی برای آرزو و آرمانی که یک ملت سال‌ها برایش تلاش و مبارزه کرد و شهید داد؟ وضعیت اکنون این ملت و آنچه را که به دست آورده مثل یک هدیه ارزشمند است که برای آن خوشحالی می‌کند. وقتی که رژیم شاه در ۲۲ بهمن ۵۷ فرو ریخت معنایش چیست؟ معنایش این است که خواست مردم به ثمر و نتیجه رسیده اما امام به مسئولان وقت می‌گویند رفراندوم و همه‌پرسی برگزار کنید. براساس خاطرات شفاهی بعضی از مسئولان وقت کشور امام می‌گویند: «رفراندوم که برگزار شد آراء را شمارش و تعداد مخالف و موافق را ثبت کنید که در تاریخ بماند مبادا فردا کسانی بیایند و بگویند که جمهوری اسلامی محصول موج سواری و بهره‌برداری از احساسات مردم است.» این مطلب را آقای صادق طباطبایی در خاطراتش می‌گوید که در اسفند ۵۷ امام این مطلب را به ما گفتند.

ماجرای تاریخی رأی دادن امام در 10 فروردین 58

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان گفت: با نظر مبارک امام ۱۰ فروردین ۵۸ به عنوان روز رفراندوم اعلام می‌شود و مردم به پای صندوق‌ها آمدند. با توجه به اینکه وقت برای برگزاری رفراندوم و رأی دادن مردم کم می‌آید با اجازه امام ۱۱ فروردین مسئولان صبح تا ظهر همه‌پرسی را ادامه می‌دهند. به این ترتیب رأی‌گیری برای تاسیس نظام جمهوری اسلامی دو روز ادامه داشت. بعد از پایان و اعلام شمارش آرا، این مطلب به امام منعکس می‌شود که در خاطرات شفاهی نقل شده امام صبح ۱۲ فروردین بعد از نماز پیام مکتوبی را نوشتند که این پیام باید مورد ملاحظه قرار بگیرد چون دارای نکات مهمی است.

وی درباره ماجرای رأی دادن امام خمینی(ره) توضیح داد: امام در آن مقطع قم بودند و صبح روز ۱۰ فروردین در محله چهارمردان قم رأی می‌دهند. همچنین صحبت کوتاهی هم در این‌باره داشتند و می‌گویند: «چون در بین محلات قم این محله بیشترین شهید را تقدیم کرده من اینجا آمدم و رأی دادم.» نکته جالبی که در اینجا وجود دارد آن است که به دلیل ازدحام عظیم جمعیت دور ماشین امام ایشان نمی‌توانند از خودرو پیاده شوند و لذا صندوق را پای ماشین آوردند و آنجا امام رأی دادند به همین دلیل عکاسان و رسانه‌ها و دوربین صدا و سیما نتوانست آن لحظه را ثبت کند.

اصحاب رسانه و دوربین صدا و سیما بعد از رأی دادن امام(ره) به منزل ایشان می‌آیند و از احمد آقا خواهش می‌کنند که صندوقی را به خدمت امام بیاورند و ایشان ولو به صورت صوری رأی خود را به صندوق بیندازند تا تصاویر آن برای ثبت در تاریخ ضبط شود. امام در آنجا به صراحت می‌گویند که هرکس حق یک رأی دارد و من هم رأی خود را به صندوق انداختم. آنها باز هم اصرار می‌کنند اما امام نمی‌پذیرند و می‌گویند من رأی خود را به صندوق انداختم.

شفیعی ادامه داد: سپس اصحاب رسانه و دوربین صدا و سیما بعد از رأی دادن امام(ره) به منزل ایشان می‌آیند و از احمد آقا خواهش می‌کنند که صندوقی را به خدمت امام بیاورند و ایشان ولو به صورت صوری رأی خود را به صندوق بیندازند تا تصاویر آن برای ثبت در تاریخ ضبط شود. امام در آنجا به صراحت می‌گویند که هرکس حق یک رأی دارد و من هم رأی خود را به صندوق انداختم. آنها باز هم اصرار می‌کنند اما امام نمی‌پذیرند و می‌گویند من رأی خود را به صندوق انداختم.

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان بیان کرد: صبح ۱۲ فروردین بعد از نماز صبح امام پیامی را مکتوب می‌کنند که در کتاب صحیفه نور و صحیفه امام موجود است. پیام امام با آیه ۵ سوره قصص آغاز می‌شود که این آیه به ظهور حضرت حجت(س) تفسیر می‌شود. می توان از این انتخاب امام این برداشت را کرد که ایشان جمهوری اسلامی را مقدمه و زمینه‌ای برای نهضت جهانی حضرت حجت می‌دانستند. از عجایب جملات امام در این پیام این است که می‌گویند: «صبحگاه ۱۲ فروردین که روز نخستین حکومت الله است از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ما است.»

وی اضافه کرد: همچنین بعدازظهر 12 فروردین هم امام پیام رادیو تلویزیونی داشتند و با ملت ایران سخن گفتند. در آن سخنرانی هم صحبت‌هایشان را اینگونه آغاز کردند: «بسم الله الرحمن الرحیم، خداوند تعالی اراده فرموده است که مستضعفانِ ارض را با لطف خویش و توفیق خود بر مستکبرین غلبه دهد و آنها را پیشوا و امام قرار دهد و اراده خداوند تعالی نزدیک است و امید دارم که شاهد این وعده باشیم و مستضعفین بر مستکبرین غلبه کنند چنانکه تاکنون غلبه کرده‌اند.» همچنین امام در آن سخنرانی تاکید می‌کنند که با توجه به حضور و شورآفرینی مردم در انقلاب اسلامی، نیاز به رفراندوم نبود اما چون ما می‌خواستیم جواب بهانه‌گیرها را بدهیم این رفراندوم برگزار شد.

شفیعی اظهار کرد: اکنون ۴۱ سال از آن تاریخ گذشته است و آغاز چهل و دومین سال تولد این مولود مبارک را جشن می‌گیریم. کارهای بزرگی را انجام دادیم، راه طولانی را حرکت کردیم. اگرچه هنوز هم کارهای بزرگتر و راه طولانی‌تر و دشواری‌های بیشتری در پیش داریم چراکه هرچه انسان به قله نزدیک‌تر می‌شود راه دشوارتر می‌شود. در این سالها مردم ما حوادث مختلفی را آزمودند؛ جنگ نظامی، تحریم سیاسی و اقتصادی، نامهربانی‌های نظام سلطه و استکبار جهانی را دیدیم اما به لطف الهی و با وحدت مردم و نقش بی‌بدیل رهبری توانستیم از این مشکلات عبور کنیم.

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان گفت: ۱۲ فروردین و نوروز امسال ما با یک مصیبت جهانی تقارن پیدا کرده است. مسئله ویروس کرونا بلایی است که دنیا با آن مواجه شده و دامن بشریت را گرفته است اما با دقت در این مسئله می‌توان تفاوت مردم ما با دیگر نقاط دنیا را دید. همدلی شکل گرفته در مردم، حجم بزرگی از مهربانی در سطوح مختلف، حرکت عظیم بسیج در رزمایش بزرگ مقابله با کرونا و عواطف شکل گرفته، همه و همه در امتداد دعاها، توسل‌ها و تضرع‌های بندگان صالح خدا ما را در این مسیر کمک کرده و حتماً ملت ایران باز هم سربلند از این دشواری بیرون خواهند آمد. من آن جشن ملی را می‌بینم که برخاسته از پیروزی اراده و ایمان و وحدت ملت ایران بر این دشمن مهاجم است و پس از آن تحلیل‌گران، ملت ایران و جامعه پزشکی را در این نقش‌آفرینی تحسین می‌کنند.

غفلت از معرفی و شناخت شهدای انقلاب اسلامی 

وی در پایان با اشاره به نقش محوری شهدای انقلاب اسلامی گفت: امام راحل از شهدای انقلاب به عنوان حواریون خودشان یاد می‌کردند چون آنها بودند که خط اول را شکستند و در برابر شکنجه‌های رژیم شاهنشاهی ایستادگی کردند. شهید آیت‌الله سعیدی به دژخیمان ساواک می‌گفت شما خون من را هم که بریزید قطره قطره خون من کلمه «خمینی» می‌شود. این شهدا کسانی هستند که در روزگار تنهایی و غربت امام به ایشان پیوستند. برخی از شهدای انقلاب جرمشان این بود که نام امام را بر زبان جاری می‌کردند، رساله امام را در خانه‌هایشان داشتند و راه امام را ترویج می‌دادند و حتما باید بیش از پیش به آنها پرداخته شود. 

انتهای پیام
captcha