توصیه امام سجاد(ع) درباره پرهیز از بیهوده‌گویی
کد خبر: 3888333
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
تولیت حوزه علمیه امام ‎‌مهدی(عج) مطرح کرد:

توصیه امام سجاد(ع) درباره پرهیز از بیهوده‌گویی

آیت‌الله روح‌الله قرهی گفت: امام سجاد(ع) در روایتی فرمودند که همانا معرف و کمال دین مسلمان در گرو رها کردن سخنان و حرف‌هایی است که به حال او و دیگران سودی ندارد.

در دورهمی‌های خود به جای سخن بیهوده سخنان معصومین را بیان کنیدبه گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ آیت‌الله روح‌الله قرهی، تولیت حوزه علمیه امام ‎‌مهدی(عج) حکیمیه تهران در مراسم جشن میلاد امام سجاد(ع) هیئت قائم المنتظر(عج) که شب گذشته، 11 فروردین‌ماه به‌صورت مجازی برگزار شد، گفت: ولادت با سعادت امام زین‌العابدین(ع)، سیدالساجدین، امام‌العارفین است. آن آقایی که معروف به آقای سجده‌کنندگان و امام عارفان است، آن آقایی که هم صحنه کربلا را دید و هم در مبارزه، مبارزه بسیار عالی کرد که نمونه‌های آن در ادعیه آن حضرت در صحیفه سجادیه است.


پرهیز از بیهوده‌گویی


این استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع) درباره پرهیز از بیهوده‌گویی، بیان کرد: حضرت سجاد(ع) در روایتی فرمودند «إِنَّ اَلْمَعْرِفَةَ بِكَمَالِ دِينِ اَلْمُسْلِمِ تَرْكُهُ اَلْكَلاَمَ فِيمَا لاَ يَعْنِيهِ وَ قِلَّةُ اَلْمِرَاءِ وَ حِلْمُهُ وَ صَبْرُهُ وَ حُسْنُ خُلُقِهِ»؛ در این روایت حضرت بیان می‌فرمایند که همانا معرف و کمال دین مسلمان در گرو رها کردن سخنان و حرف‌هایی است که به حال او و دیگران سودی ندارد.


وی با توصیه به بیان سخن‌های خوب و معنوی، گفت: این ایام به خاطر ویروس منحوس کرونا مردم در خانه‌های خود هستند و شاید در این دور هم بودن با خانواده سخنی بگویند که این سخن ارزش سخن نداشته باشد و سخنی بیهوده و یا اینکه غیبت باشد؛ چه چیز بهتر از اینکه در این ایام از ائمه معصومین(ع) سخن بگویید و یا چه چیز بهتر از اینکه از آخرت و نکات خوب و کتاب‌های خوب سخن بگویید و از ریا، خودنمایی، غیبت، بیهوده‌گویی دوری کنید. چقدر زیباست که در این ایام به یکدیگر کمک کنید و اهل ریا نباشید.


اهل حلم و صبر باشید


این استاد اخلاق تأکید کرد: مهم‌تر از همه این است که در مقابل مشکلات این ویروس، اهل حلم و صبر باشید و در زندگی بردبار و شکیبا باشید؛ امروز به خاطر مشکلاتی که بر اثر این ویروس در جامعه پیش آمده؛ نکند اخلاق ما عوض شود و با یکدیگر برخوردی بد داشته باشیم. حضرت سجاد(ع) در این روایت توصیه به حُسن خلق کرده‌اند و این ایام حُسن خلق بسیار مهم است که حسن خلق دارای اخلاق پسندیده و نیک سیرت است.


وی با اشاره به علت بلاها و امراض، بیان کرد: در جلسات قبل عرض کردم که این بلاها و امراض به خاطر فسادی است که به دست خود انسان انجام می‌شود و نتیجه این فساد انسان‌ها، بلا و امراض است که قرآن نیز در آیه 41 سوره مبارکه روم به صراحت می‌فرماید «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ؛ به سبب آنچه دست‌هاى مردم فراهم آورده فساد در خشكى و دريا نمودار شده است تا سزاى بعضى از آنچه را كه كرده‌اند به آنان بچشاند باشد كه بازگردند.»


نزول عذاب از نگاه امام سجاد(ع)


آیت‌الله قرهی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع) به سه گناه که باعث بلا و عذاب است، اشاره کرد و گفت: حضرت زین‌العابدین(ع)، راجع به «اللّهُمَّ إغفِرلیَ الذُنوبَ التّی تَنزِلُ النِقَم» و علت نزول عذاب و بلا فرمودند «وَ الذُّنُوبُ الَّتِی تُنْزِلُ النِّقَمَ عِصْیَانُ‏ الْعَارِفِ‏ بِالْبَغْیِ وَ التَّطَاوُلُ عَلَى النَّاسِ وَ الِاسْتِهْزَاءُ بِهِم وَ السُّخْرِیَّةُ مِنْهُم»؛ حضرت در این روایت گناهانی که باعث نزول عذاب می‌شوند را بیان فرمودند که این گناهان شامل ستم کردن به شخص از روی آگاهی، تجاوز به حقوق مردم و دست انداختن و مسخره کردن دیگران است.


بیشتر بخوانید:


تولیت حوزه علمیه امام مهدی(عج) حکیمیه تهران اظهار کرد: اولین گناهی را که حضرت بیان فرمودند که باعث نزول عذاب می‌شود، ستم کردن به دیگران از روی آگاهی است؛ شاید یک موقع کسی نمی‌داند و به کسی ستم می‌کند و بعد هم معذرت‌خواهی می‌کند، اما یک کسی به دیگری ستم می‌کند و آبروی او را هم می‌برد که اینجا مشمول گناهی است که حضرت فرمودند؛ چنین گناهی که شخص از روی آگاهی به فردی ستم می‌کند، باعث بلا و عذاب می‌شود.


حق‌الناس را فراموش نکنید


وی ادامه داد: همین‌طور دست انداختن و مسخره کردن دیگران و تجاوز به حقوق مردم و رعایت نکردن حق‌الناس نیز از دیگر گناهانی است که باعث نزول بلا می‌شود. حق‌الناس هم فقط به مال نیست، بلکه به ارث و آبرو هم هست و باید نسبت به حقوق مردم و حق‌الناس خیلی مواظب بود.


آیت‌الله قرهی در پایان گفت: گاهی خودبزرگ‌بینی‌ها، دیگران را به سخره گرفتن، آبروی دیگران را از بین بردن، حقوق دیگران و حق‌الناس را پای مال کردن، همه اینها باعث و عامل عذاب است. بنابراین، عزیزان در این ماه شعبان‌المعظم زیاد دعا و استغفار کنید کما که در این ماه استغفار هم وارد شده است تا خدای متعال از همه ما بگذرد و این عذاب و بلا و مریضی نیز بر طرف شود. و نکته آخر نیز همواره اخلاق پسندیده و نیک‌سیرت داشته باشید.


امیرمحسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha