شرح خطبه رمضان پیامبر(ص) از زبان استاد قرآن مسکو + فیلم
کد خبر: 3894325
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴

شرح خطبه رمضان پیامبر(ص) از زبان استاد قرآن مسکو + فیلم

استاد قرآن مرکز اسلامی مسکو در کلیپی به شرح خطبه پیامبر اکرم (ص) در جمعه پایانی ماه شعبان با موضوع رمضان پرداخته و آن را برای انتشار در اختیار ایکنا قرار داده است.

به گزارش ایکنا، نامیق آبیشف، استاد قرآن مرکز اسلامی مسکو، با ارائه کلیپی درباره ماه رمضان برای انتشار در ایکنا اظهار کرد: در این کلیپ به آخرین خطبه پیامبر اکرم(ص) در آخرین جمعه ماه شعبان اشاره شده است که حضرت درباره آمدن ماه رمضان خبر می‌دهد و خصوصیات این ماه را بیان می‌کند که چه کارهایی را باید در این ماه انجام داد.

پیامبر اکرم می‌فرماید که شب‌های این ماه از هر شبی پرفضیلت‌تر است و ساعت‌هایش بر هر ساعتی برتری دارد. فضیلت ماه رمضان از همه ماه‌ها برتر است و در این ماه از خدا بخواهید که قلب طاهر و نیت صالح داشته باشید.

پیامبر اکرم همچنین به مسلمانان سفارش کردند که از خدا در این ماه بخواهید که توفیق تلاوت قرآن و گرفتن روزه را به شما عنایت کند. همچنین به بزرگان خود احترام بگذارید و کوچکترها را مورد مرحمت قرار دهید. در پایان این خطبه نیز سفارش به صله رحم شده است.

متن کامل خطبه پیامبر اعظم به شرح زیر است؛

«ای مردم، ماه خدا با برکت، رحمت و آمرزش به سوی شما رو کرده است. ماهی که نزد خدا، بهترین ماه‌هاست، روزهایش بهترین روز‌ها، شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعت‌هایش بهترین ساعت‌هاست.

ماهی که در آن شما را به مهمانی خدا دعوت کرده‌اند و شما در آن از اهل کرامت خدا شده‌اید. نفس‌های شما در آن ثواب تسبیح و ذکر خدا را دارد و خواب شما ثواب عبادت. اعمال شما در آن پذیرفته است و دعا‌های شما مستجاب، پس از پروردگار خویش با نیت‌های راستین و دل‌های پاک، بخواهید که توفیق روزه و تلاوت قرآن در این ماه را به شما عنایت کند.

شما از چهار خصلت، بى‏‌نیاز نیستید؛ دو خصلت كه خدا را با آنها راضى مى‏‌كنید و دو خصلت كه از آن دو، بى‌‏نیاز نیستید، ولی آن دو خصلتى كه خدا را با آنها راضى مى‏‌كنید، شهادت به این است كه معبودى جز خداوند نیست و من فرستاده خدا هستم. و اما دو خصلتى كه از آن بى‏‌نیاز نیستید اینکه از خداوند نیازهایتان و بهشت را بطلبید، عافیت بخواهید و از آتش به خداوند پناه ببرید.

پس شقی و بدبخت، آن کسی است که در این ماه بزرگ، از آمرزش خدا بی‌بهره شود. در این ماه با گرسنگی و تشنگی خود، گرسنگی و تشنگی روز قیامت را به یاد آورید. به فقیران و درماندگان کمک و یاری کنید. به پیران و کهنسالان احترام بگذارید و به کودکانتان ملاطفت و مهربانی کنید و با خویشاوندان رفت و آمد داشته باشید.

زبان خود را از گفتار ناشایست نگاه دارید. دیدگان خود را از دیدن ناروا و حرام بپوشانید و گوش‌های خود را از شنیدن آنچه نادرست است، بازدارید. با یتیمان مردم مهربانی کنید تا بعد از شما با یتیمان شما مهربانی کنند. از گناهان خود به سوی خدا توبه و بازگشت کنید.

در اوقات نماز، دست‌های خود را به دعا بردارید، زیرا که وقت نماز بهترین ساعت‌هاست و در این اوقات، حق تعالی با رحمت به بندگانش می‌نگرد و اگر با او مناجات کنند، پاسخ‌شان دهد و چنانچه او را ندا کنند لبیک‌شان گوید و اگر از او بخواهند عطا کند و چون او را بخوانند مستجابشان گرداند.

ای مردم، جان‌هایتان در گرو اعمال شماست. پس با طلب آمرزش از خدا، آنها را از گرو، خارج کنید. پشت شما از بار گناهان سنگین است، پس با طولانی کردن سجده‌ها، آن را سبک گردانید و بدانید که حق تعالی به عزت خود سوگند یاد کرده است که نمازگزاران و سجده‌کنندگان در این ماه را عذاب نکند و در روز قیامت آنها را از آتش دوزخ در امان دارد.

ای مردم، هر که از شما روزه‌دار مؤمنی را در این ماه افطار دهد، نزد خدا پاداش بنده آزاد کردن و آمرزش گناهان گذشته‌اش را خواهد داشت. برخی از اصحاب گفتند: یا رسول الله! همه ما قادر به انجام آن نیستیم. حضرت فرمود: با افطار دادن روزه‌داران، از آتش جهنم بپرهیزید، اگرچه به نصف دانه خرما و یا به یک جرعه آب باشد.

ای مردم، هر کس اخلاق خود را در این ماه نیکو کند، در روزی که قدم‌ها بر صراط بلغزد، از صراط به آسانی بگذرد. هر کسی در این ماه کار‌های غلامان و مستخدمان خود را سبک کند، خدا در قیامت حساب او را آسان می‌کند. هر کسی در این ماه از آزار رساندن به مردم خودداری کند، حق تعالی در روز قیامت، خشم خود را از او باز دارد. هر کسی در این ماه یتیم بی‌پدری را گرامی دارد، خدا او را در قیامت عزیز می‌کند.

هر کسی در این ماه صله رحم کند و با خویشان بپیوندد، خدا او را در قیامت به رحمت خود داخل می‌کند و هر کسی در این ماه رابطه‌اش را با خویشان خود قطع کند، خداوند در قیامت رحمت خود را از او دریغ نمی‌کند. هر کسی در این ماه نماز مستحبی به پا دارد، خداوند او را از آتش جهنم می‌رهاند و کسی که نماز واجب به جا آورد، خداوند ثواب هفتاد نماز واجب در ماه‌های دیگر را به او عطا کند.

هر کسی در این ماه صلوات بسیار بر من بفرستد، خداوند کفه سبک اعمال او را سنگین می‌کند و هر کسی که در این ماه یک آیه از قرآن تلاوت کند، ثواب کسی را دارد که در ماه‌های دیگر قرآن را ختم کرده باشد.

ای مردم، در‌های بهشت در این ماه گشوده است، از پروردگار خود بخواهید که آنها را روی شما نبندد و در‌های جهنم در این ماه بسته است، از خدا بخواهید که آنها را روی شما نگشاید. شیاطین در این ماه در غل و زنجیر هستند. از خدا بخواهید که آنها را بر شما مسلط نکند.

علی (ع) گفت: در این حال از جا برخاسته و عرض کردم،‌ ای پیامبر خدا، برترین اعمال در این ماه چیست؟ حضرت فرمود:‌ ای اباالحسن، برترین اعمال در این ماه پرهیز از محرمات است.

سپس گریست. گفتم: ‌ای پیامبر خدا، سبب گریه شما چیست؟

حضرت فرمود: ای علی، بر این می‌گریم که حرمت تو را در این ماه می‌شکنند. گویا می‌بینم تو در حال نماز برای پروردگار خویشی که نگون‌بخت‌ترینِ انسان برمی‌خیزد و بر فرق سرت ضربتی وارد می‌کند و محاسنت از خون سرت رنگین می‌شود.

گفتم: ‌ای پیامبر خدا، آیا در آن حالت، دینم سالم است؟ فرمود: دینت، سالم است.

سپس فرمود: ای علی، هر کسی تو را بکشد، مرا کشته است و هر کسی تو را دشمن بدارد، مرا دشمن داشته است و هر کسی تو را ناسزا گوید، مرا ناسزا گفته است؛ چرا که تو از من هستی، همچون جان من. روح تو، از روح من است و سرشت تو، از سرشت من.»

انتهای پیام
captcha