نهادینه‌سازی روحیه ایثار با اجرای رزمایش مواسات
کد خبر: 3900573
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰

نهادینه‌سازی روحیه ایثار با اجرای رزمایش مواسات

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی گفت: نظم‌دهی به روند کمک‌رسانی و جلوگیری از موازی‌کاری از جمله اهداف تشکیل قرارگاه رزمایش کمک مؤمنانه و مواسات است.

نظم دهی به کمک‌های مومنانه از اهداف تشکیل قرارگاه رزمایش مواساتدر پی شیوع بیماری کرونا که اقشار مختلفی از جهت اقتصادی آسیب دیدند، رهبر معظم انقلاب با تدبیر خود فرمان مواسات را صادر کردند و مردم کشور هم به ندای معنوی رهبر انقلاب برای امر مهم و اثرگذار مواسات و کمک مؤمنانه لبیک گفتند و در واقع، با سخنان رهبر انقلاب در نیمه شعبان و توصیه ایشان به مواسات، خیزشی مهم در امر کمک‌رسانی رخ داد که شاید تا قبل از آن، این میزان از گستردگی احسان مردم را به صورت همزمان و تحت عنوان رزمایش ندیده بودیم.

اگرچه محتوای بسته‌های حمایتی تقدیمی به اقشار آسیب‌پذیر در مقایسه با مشکلات خانواده‌ها اندک است و مشکل آن‌ها را به طور کامل حل نمی‌کند، اما این شیوه کمک‌رسانی آثار و فواید بسیاری خواهد داشت همانطور که در قرآن کریم آمده است بنابراین آثار انسانی، برکات اخلاقی، و حتی سیاسی این رزمایش ممکن است بعداً مکشوف شود و توطئه‌های دشمنان را خنثی کند.
به هر حال مردم ممکن است علیه نظام انتقادهایی کنند و دلخور شوند، اما رزمایش‌هایی مانند مواسات می‌تواند با آثار روانی مثبت خود تا حدی جلوی این گونه دلخوری‌ها را بگیرد و آرامش‌بخش باشد و نقشه منافقین برای سوءاستفاده از اقشار آسیب‌پذیر را نقش بر آب کند.

ایکنا آذربایجان‌غربی در خصوص مواسات و رزمایش مومنانه با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، امام جمعه ارومیه، گفت‌وگو کرده که در ادامه آمده است:

ایکنا- به چه نوع بخششی مواسات گفته می‌شود؟

برای کمک به دیگران سه مرتبه و درجه وجود دارد و در احادیث اهل بیت (علیهم السلام) آمده است که کمک کردن به نیازمندان از اضافه بر نیاز خود؛ این نوع از کمک کردن، با توجه به چگونگى آن به «انفاق»، «اهدا»، «صدقه» و «سخا» و امثال آن است، دومین درجه کمک کردن ناظر به وضعی که وسع ما کفاف نیازهای‌مان را می‌دهد، وقتی از حد کفاف و از آنچه به اندازه‌ی نیازمان به افراد نیازمند کمک می‌کنیم، با آن‌ها در مشکلاتشان شریک شده‌ایم که به این بخشش و همدلی و غمخواری «مواسات» گفته می‌شود، سومین درجه هم واگذار کردن همه‌ آنچه خودمان به آن نیازمندیم و بدان محتاجیم که این بالاترین مرتبه‌ کمک کردن به دیگران و از بالاترین ارزش‌هاى اخلاقى است که به آن «ایثار» می‌گویند و همه اهل منبر این مباحث مواسات را در مقاطع مختلف تاریخی مطرح کرده‌اند اما وقتی رهبر معظم انقلاب این مسئله را در سخنرانی نیمه شعبان مطرح کردند، تحریک و تهییج در مردم و مسئولان ایجاد شد.

در آذربایجان‌غربی قرارگاه رزمایش با همکاری استانداری، سپاه پاسداران، دفتر امام جمعه و خیرین تشکیل شد و در قالب قرارگاه کمک‌های مختلف جمع‌آوری و حدود 300 هزار بسته‌ معیشتی تأمین شد.

ایکنا- هدف عمده تشکیل قرارگاه رزمایش کمک مؤمنانه چیست؟

در اقناع مردم و تشویق آن‌ها به کمک‌رسانی، از آیات قرآن و روایات استدلال کردیم که خانواده و اقوام در اولویت هستند و تلاش شد مسأله را ابتدا به اقوام، سپس همسایگان و مردم محله متمرکز کنیم و همین موضوع سبب شد مردم کمک‌های مالی به بستگان و همسایگان را جدی گرفتند و یک حرکت عمومی زیبا در این زمینه شکل گرفته است و همچنان ادامه دارد.

نظم‌دهی به روند کمک‌رسانی و جلوگیری از موازی‌کاری از جمله اهداف تشکیل قرارگاه رزمایش کمک مؤمنانه و فهرست‌ نیازمندان و افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی، پایگاه‌های بسیج و خیریه‌ها با یکدیگر تهاتر شد تا به فهرست جامعی برسیم.

البته ممکن است چند خانوار از قلم افتاده باشند یا خانوارهایی چند مرتبه کمک دریافت کرده باشند اما تلاش شد کمک‌ها مساوی تقسیم شود و نام هیچ ارگان و نهادی هم روی بسته‌ها نوشته نشد و فقط عبارت «کمک مؤمنانه» درج شد تا این رزمایش به نفع ارگان یا نهاد خاصی مصادره به مطلوب نشود.

ایکنا- دشمنان برای تخریب وجهه روحانیت در بین مردم از چه شیوه هایی استفاده می کنند؟

دشمنان تبلیغات وسیعی علیه روحانیت انجام می‌دهند و تلاش می‌کنند وجهه آن‌ها را تخریب کنند، اما مردم وقتی دلسوزی امام جمعه یا امام جماعت مسجد را می‌بینند که در پی رفع مشکلات و تأمین معیشت آن‌ها و تضمین سلامتی‌شان است، تحت تأثیر تبلیغات سوء قرار نمی‌گیرند و ضمن اینکه مردم به روحانیت اعتماد دارند و وقتی خودشان وارد میدان می‌شوند، افراد خیر هم تحریک می‌شوند که ورود کنند. شاید اگر علما ورود نمی‌کردند، مردم اینقدر سریع اعتماد نمی‌کردند. البته ما هم تبلیغ کردیم اگر خودتان در اطرافیان و اقوام نیازمندی می‌شناسید، به او کمک کنید.

ایکنا- روحانیون در جهت مواجهه با کرنا در آذربایجان‌غربی چه نقشی دارند؟

در استان ما یک مسأله اتفاق افتاد که حضور روحانیت را در مواجهه با مشکلات و مبارزه با ویروس کرونا پررنگ‌تر نشان داد و آن هم ابتلای حاج‌آقای آذرپندار (امام جمعه چهاربرج) به کرونا و درگذشت ایشان بود و ایشان در جبهه مبارزه با کرونا بودند و تنها امام جمعه کشور هستند که در این راه دار فانی را وداع گفتند.

ایکنا رزمایش تا چه زمانی باید ادامه پیدا کند؟

معتقدم باید بعد از ماه مبارک رمضان هم ادامه پیدا کند اما به شکل دیگر، و باید روی نحوه ادامه آن مطالعه شود، الان در همه استان‌ها بسته‌های معیشتی در مصلاها، مساجد و حسینیه‌ها جمع‌آوری و اهدا شد و این فرآیند تصویربرداری شد که اثر تبلیغی خوبی داشت و مردم را برای کمک‌کردن تهییج کرد.

اما از جهت دیگر فکر می‌کنم یک نوع تقاضای کاذب را در برخی که پس از عادی شدن شرایط امکان کار و فعالیت دارند، ایجاد کند بنابراین با توجه به اینکه مستمندان شناسایی شده‌اند، پس از پایان رزمایش هم می‌توان به ضرورت کمک‌هایی را بدون نمایش بسته‌ها و تصویربرداری انجام داد.

ایکنا- چه کمک‌هایی برای مبارزه با کرونا در حال انجام است؟

کمک‌های بهداشتی گسترده‌ای برای مبارزه با ویروس کرونا تهیه شد که از جمله می‌توان به دوخت ماسک و ضدعفونی کردن آن در مراکز درمانی اشاره کرد و برخی شرکت‌ها و کارخانجات در تولید مواد ضدعفونی‌کننده به کمک آمدند، به عنوان مثال شرکت پاکدیس که آبمیوه (ساندیس) تولید می‌کند، یکی از خط‌های تولید خود را به تولید الکل طبی تغییر داد، شرکت پگاه ارومیه که تولیدکننده مواد لبنی است، خط تولید خود را به طور موقت به مواد ضدعفونی کننده تغییر داد.

گفت‌وگو: الناز نقی‌زاده

انتهای پیام
captcha