روز قدس جلوه‌ای از یکپارچگی امت اسلام است
کد خبر: 3900757
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸

روز قدس جلوه‌ای از یکپارچگی امت اسلام است

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه گفت: روز قدس، روز نمایش وحدت و یک‌پارچگی جهان اسلام و حمایت از آرمان قدس شریف است.

با استفاده از ظرفیت فضای مجازی می‌توان از قدس حمایت کردامام خمینی (ره) در سال ۵۸، آخرین جمعه از ماه رمضان را برای دفاع از قدس و اعتراض علیه اشغالگران ظالم، روز قدس تعیین کرد و از آن زمان بیش از ۴۰ سال می‌گذرد و درطول این مدت مردم ایران و سایر امت‌های اسلامی همواره در سالگرد این روز با حضور در راهپیمایی‌ها این روز را گرامی می‌دارند.
ایکنا آذربایجان‌غربی، به مناسبت آخرین جمعه ماه رمضان و روز قدس، با حجت‌الاسلام ابوالقاسم ولی‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه، گفت‌و‌گو کرده است که در ادامه می‌خوانیم:

ایکنا_ روز قدس بر آگاه‌سازی جهان بر مسئله فلسطین چه تاثیری دارد؟

تمام کارهایی که مسلمان انجام می‌دهد باید پشتوانه دینی داشته باشد و یکی از مبانی دینی ما ظلم ستیزی است، امام علی(ع) در نامه ۴۷ نهج‌البلاغه فرموده است ‌که دشمن ظالم و پشتیبان ستم‌دیدگان باشید، بنابراین ما در روز قدس از فلسطین مظلوم حمایت می‌کنیم.

ایکنا_ جایگاه حمایت از مظلومین در آیات و روایات چگونه است؟

خداوند در سوره انبیا می‌فرماید که امت اسلام، امت واحده و یک‌پارچه است و این امت وقتی برای یکی از اعضای آن مشکلی پیش بیاید نباید بقیه عضوها آرام و قرار داشته باشند بلکه باید برای رفع مشکل آن بکوشند و زمانی‌که در حق یکی از اعضا ظلمی صورت گرفت باید سایر اعضا برای حمایت از آن به‌ پا خیزند.

همچنین در سوره نحل آیه ۳۶ آمده است که تمام پیامبران به‌ خاطر پذیرش بندگی خداوند و پرهیز از پیروی طاغوت آمده‌اند، یعنی ما با حضور در روز قدس می‌خواهیم رهبری طاغوتیان را از بین ببریم.

ایکنا_ تولی و تبری چه ارتباطی با روز قدس دارد؟

در آیات و روایات فراوانی به تولی و تبری و بیزاری جستن از دشمنان دین خدا، بغض و غضب در راه خدا اشاره و تاکید شده و روز قدس نشان دهنده تولی از دشمنان است، روزی که باید امت اسلام یک صدا و متحد با هم اعلام بیزاری از دشمنان و ظالمان کنند و ندای حمایت از مظلومین سر دهند، از زمان اشغال فلسطین و قدس همه روزه شاهد کشتار و قتل مردم بی‌دفاع و مظلوم این سرزمین اشغالی هستیم که وظیفه دینی و شرعی ما حمایت از آن‌ها است.
در آیه ۱۰ سوره فتح به پیامبر (ص) خطاب شده است کسانی‌که با تو بیعت می‌کنند، انگار با خدا بیعت می‌کنند، زمانی که امام امت به‌عنوان ولی امر مسلمین دستور داد که مسلمانان در آخرین جمعه ماه رمضان علیه استکبار و ظلم و حمایت از قدس به‌پا خیزند، در واقع با امام امت و در نهایت با رسول الله(ص) و خدا بیعت کردند و در سوره نور آمده است که مومنان کسانی هستند که به خدا و رسولش ایمان دارند و در هر کار مهمی با ایشان هستند، بنابراین در حال حاضر یکی از مصادیق کار مهم مسلمانان دفاع از پاره تن اسلام یعنی فلسطین است.

ایکنا_ چرا روز قدس امسال اهمیت بیشتری دارد؟

روز قدس، روز نمایش وحدت و یک‌پارچگی جهان اسلام و حمایت از آرمان قدس شریف است که امسال اهمیت بیشتری دارد زیرا اخیرا معامله قرن از طرف آمریکا، اعلام پایتختی قدس برای رژیم صهیونیست و الحاق کرانه باختری به رژیم اشغالگر مطرح شده  و از طرفی با توجه به ترور سردار سلیمانی که شهید قدس بود، روز قدس از اهمیت بیشتری برخوردار است.

ایکنا_ با توجه به شیوع بیماری کردنا امسال چگونه می‌توان در روز قدس حضور یافت؟

امسال با توجه به پروتکل‌های اعلام شده از طرف سازمان بهداشت، در بسیاری از جوامع امکان حضور مردم در راهپیمایی روز قدس فراهم نیست، اما می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی ، تهیه محتوای ارزشمند و نشر آن در این فضا، اعلام حمایت از فلسطین، امضای مجازی با هشتگ مرگ بر رژیم غاصب صهیونیستی، بازنشر حضور ۴۰ ساله مردم در راهپیمایی و تعیین ساعت مشخصی برای سردادن شعارهای مربوطه از فلسطین اعلام حمایت کرد و سخنرانی مقام معظم رهبری در این روز مشت محکمی بر دهان یاوه‌گویان خواهد بود.

ایکنا_ امام خمینی(ره) در مورد روز قدس چه فرمایشاتی دارند؟

امام خمینی(ره) فرمودند که روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام و حکومت اسلامی است، روزی که باید بیرق جمهوری اسلامی در سراسر کشورهای اسلامی برافراشته شود.
روزی که باید به ابر قدرت‌ها فهماند که نمی‌توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند، روزی که سرنوشت ملت‌های مستضعف در مقابل مستکبرین مشخص می‌شود.

گفت‌وگو: الناز نقی‌زاده

انتهای پیام
captcha