بنای تاریخی مسجد جامع ارومیه مرمت می‌شود
کد خبر: 3901330
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴

بنای تاریخی مسجد جامع ارومیه مرمت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی گفت: احیای بنای تاریخی مسجد جامع ارومیه تاکنون در چندین نوبت انجام شده و امسال نیز ضلع شرقی این مسجد مرمت می‌شود.

بنای تاریخی مسجد جامع ارومیه مرمت می‌شودجلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی، در گفت‌وگو با ایکنا آذربایجان‌غربی با اشاره به آغاز مرمت بنای تاریخی مسجد جامع ارومیه اظهار کرد: احیای بنای تاریخی مسجد جامع ارومیه تاکنون در چندین نوبت انجام شده و امسال نیز ضلع شرقی این مسجد مرمت می‌شود.

وی با اشاره به اعتبار لازم برای مرمت این مسجد در این مرحله، افزود: در این مرحله اعتبار در نظر گرفته دو میلیارد تومان بوده که از محل اعتبارات سفر استانی رئیس‌جمهور تامین می‌شود.

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی ادامه داد: بازسازی و ساماندهی سقف شبستان مسجد، مرمت تزئینات محراب ایلخانی، مرمت تزئینات مسجد، گمانه‌زنی و بررسی فضای گنبد خانه و دستیابی به بقایای معماری، برچینی کف فرسوده و کف فرش مجدد گنبد خانه با آجر سفال، انجام پژوهش‌های باستان‌شناختی به منظور پی گردی در محل حجرات ضلع شرقی صحن مسجد و اجرای یک ردیف از شبستان در ضلع شرقی گنبد خانه به منظور حفظ پلان‌های قدیمی و استحکام‌بخشی شبستان از جمله اقدامات لازم برای احیای این مسجد است.

وی با بیان اینکه احیای این مسجد یکی از خواسته‌های مردم این شهرستان در طول سال‌های گذشته بوده است، خاطرنشان کرد: برای عملی شدن این کار مسئولان استانی به ویژه شخص حجت‌الاسلام سیدمهدی قریشی، نماینده ولی‌فقیه در استان نقش اساسی داشتند.

جباری حذف ورودی‌های الحاقی و احیای ورودی‌های گذشته مسجد جهت احیای سلسله مراتب منطقی ورود به مسجد، بازسازی و احیای حجره‌ها پیرامون صحن مسجد و بهره‌برداری توسط طلاب دینی حوزه علمیه را از جمله برنامه‌های آتی برای احیای حجرات مسجد جامع ارومیه عنوان کرد.

مسجد جامع ارومیه در ضلع جنوب شرقی بازار ارومیه و در جوار خیابان اقبال واقع شده و از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بناهای بافت تاریخی در محدوده بازار ارومیه به شمار می‌رود که با شماره ثبت 243 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده‌ است.

انتهای پیام
captcha