موافقت کمیته فقهی بورس با سرمایه‌گذاری مانده وجوه مشتریان شرکت‌های کارگزاری
کد خبر: 3901997
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۶
پیره خبر داد:

موافقت کمیته فقهی بورس با سرمایه‌گذاری مانده وجوه مشتریان شرکت‌های کارگزاری

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: این کمیته با سرمایه‌گذاری مانده وجوه مشتریان شرکت‌های کارگزاری در قالب قرارداد وکالت موافقت کرد.

مجید پیره، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار

مجید پیره، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره دستور کار و مصوبات جلسه اخیر کمیته فقهی گفت: در جلسه قبل کمیته فقهی سازمان بورس موضوع سرمایه‌گذاری مانده وجوه مشتریان شرکت‌های کارگزاری بحث و بررسی شد. مطابق رویه‌ای که در حال حاضر در شرکت‌های کارگزاری وجود دارد، چنانچه بنا به دلایلی همچون واریز وجه نقد توسط مشتری شرکت کارگزاری یا از محل اجرای درخواست مشتریان جهت فروش دارایی‌های خود، مبلغی به صورت وجه نقد در حساب عملیاتی کارگزار وجود داشته باشد، امکان سرمایه‌گذاری مانده وجوه وجود ندارد و صرفا وجوه مشتریان در حساب های جاری نگهداری می‌شود. از این رو، بررسی ابعاد فقهی این سرمایه‌گذاری در دستور کار جلسه قبل کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: در این جلسه متن پیشنهادی قرارداد مطرح شد. هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در مصوبه خود که در شهریور ماه سال 98 به تصویب رسید، تأکید کرد که قبل از ابلاغ قرارداد لزوماً باید تأییدیه کمیته فقهی اخذ شود و بر این مبنا و متعاقب ارسال متن پیشنهادی قرارداد، موضوع سرمایه‌گذاری مانده وجود مشتریان شرکت‌های کارگزاری در جلسه کمیته فقهی بحث و بررسی شد.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: در پایان جلسه اعضا با این سرمایه‌گذاری موافقت کردند و آن را در قالب قرارداد وکالت بلامانع دانستند. البته در متن اولیه قرارداد مواردی آمده بود که کمیته فقهی در نهایت با اصلاحاتی متن قرارداد سرمایه‌گذاری مانده وجود مشتریان را از نظر ملاحظات فقهی تأیید کرد.

پیره یادآور شد: بر این مبنا بعد از ابلاغ مصوبه کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار که در جلسه آتی جمع‌بندی خواهد شد و این امکان برای شرکت‌های کارگزاری فراهم می‌آید که بتوانند مانده وجوه مشتریان خود را از حساب‌های جاری به حساب‌های سرمایه‌گذاری منتقل کنند و سود حاصل از سرمایه‌گذاری وجوه مشتریان هم به خود مشتریان پرداخت خواهد شد.

وی بیان کرد: همچنین در کنار امکان سرمایه‌گذاری وجوه مشتریان در حساب‌های سپرده، این امکان هم وجود دارد که شرکت کارگزاری به وکالت از مشتریان خود، مانده وجوه آنها را صرف خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها کند و از این محل، جذابیت سرمایه‌گذاری در انواع دارایی‌های مالی از قبیل سهام یا صکوک را برای مشتریان خود افزایش دهد.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در تعریف حساب‌های عملیاتی نیز اظهار کرد: منظور از حساب عملیاتی، حسابی است که شرکت کارگزاری نزد یک بانک باز می‌کند و وجوهی که در آن حساب وجود دارد متعلق به مشتریان آن شرکت کارگزاری است و شرکت کارگزاری به عنوان امین مشتریان خودش، از آن مبالغ موجود در حساب جهت اجرای سفارش مشتریان استفاده می‌کند.

انتهای پیام
captcha