بازگشایی مراکز مذهبی مربوط به همه ادیان است / خطر عادی تلقی شدن کرونا
کد خبر: 3902230
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
رئیسی خبر داد:

بازگشایی مراکز مذهبی مربوط به همه ادیان است / خطر عادی تلقی شدن کرونا

معاون وزیر بهداشت با اشاره به بازگشایی‌های صورت گرفته در اماکن مذهبی، گفت: دستورالعمل‌های بازگشایی مراکز مذهبی برای همه ادیان است.

بازگشایی مساجد شامل اماکن دیگر ادیان هم می‌شود/ خطر عادی تلقی شدن ویروس کرونابه گزارش ایکنا، علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت، در نشست خبری ویدئو کنفرانسی که امروز ۱۱ خردادماه، برگزار شد با بیان اینکه میزان شیوع بیماری کرونا در شهرها و مناطق مختلف متفاوت است، گفت: برخی به خوبی به نکات بهداشتی مقید هستند و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه گرمای هوا منجر به از بین رفتن ویروس نمی‌شود، گفت: در حال حاضر بسیاری از ساکنان مناطق گرمسیری کشور نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند. در حال حاضر رتبه دوم و سوم ابتلا به کرونا مربوط به برزیل و روسیه است؛ برزیل منطقه گرم و مرطوب است و روسیه نیز منطقه‌ای سرد است؛ بنابراین ارتباط معناداری بین دمای هوا و ویروس نیست، لذا از مردم درخواست می‌کنم همچنان نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی با تأکید بر استفاده از ماسک گفت: باید بپذیریم که هر کسی از خانه بیرون می‌آید باید ماسک داشته باشد. لازم است که هر کسی در مکان سربسته و در جمع حضور پیدا می‌کند حتماً از ماسک استفاده کند، چراکه ثابت شده است که استفاده از ماسک در کاهش انتقال بیماری و قطع زنجیره انتقال مؤثر است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه به هیچ وجه نیاز نیست که از ماسک‌های N ۹۵، سه لایه و ... استفاده شود، گفت: می‌توان از یک پارچه ساده نیز استفاده کرد. همه می‌توانند با روش‌های ساده ماسک‌های قابل شست‌وشو و ضدعفونی داشته باشند، بنابراین تأکید ما استفاده از ماسک به‌ ویژه در هنگام تجمع جمعیت است.

وی در ادامه به موضوع بازگشایی‌ها در مساجد، پاساژ‌ها و فضا‌های کسب و کار پرداخت و گفت: با بازگشایی‌های صورت گرفته، رعایت نکات بهداشتی بیش از پیش مورد نیاز است، استفاده از ماسک در مترو، تاکسی، وسایل حمل و نقل عمومی، مساجد و ... لازم است چراکه به این ترتیب خطر انتقال را کاهش می‌دهد.

رئیسی با بیان اینکه ویروس کرونا همچنان وجود دارد، گفت: این ویروس همچنان با همان قدرت کار خود را انجام می‌دهد. اگر هم نسبت به مدیریت بیماری در کشور اطمینانی حاصل شده، این موضوع به دلیل رعایت مردم است و اگر به این موضوع خدشه‌ای وارد شود و رعایت موارد بهداشتی کم رنگ شود، ویروس مجدداً بازمی‌گردد و گرفتاری ایجاد می‌کند. به طور جدی از هموطنان می‌خواهیم که موارد بهداشتی را رعایت کنند.

وی درباره عادی شدن شرایط کرونا برای مردم، گفت: ۸۲ درصد مردم در کشور تا سه هفته پیش پروتکل‌ها را رعایت می‌کردند و بدترین شهر، تهران بود. استان خوزستان نیز کمتر این پروتکل‌ها را رعایت می‌کرد. در صورتی که فرد در مترو ماسک نداشته باشد، حتماً در خطر است؛ بنابراین باید حساب شده پیش برویم.

رئیسی ادامه داد: در کره جنوبی که بسیار خوب عمل کرده‌اند نیز چند روز قبل به سمت بستن دوباره مدرسه‌ها رفتند. یعنی مدرسه‌ها را باز کردند و دچار مشکل شدند و دوباره مدارس بسته شد. در انگلستان هم به این نتیجه رسیدند که طرح غربالگری را آغاز کنند. در سوئد، هیچ کدام از این مدل‌ها اجرا نشد و از ابتدا همه مکان‌ها باز بود، اما توصیه شد که افراد در معرض خطر و مسن در جمع‌ها حاضر نشوند. با وجود بازگشایی‌ها در کشور، آمار‌ها نشان می‌دهد که مرگ و میر افزایش پیدا نکرده، اما موارد مثبت سرپایی رو به افزایش است.

وی افزود: به دنبال تشدید نظارت بر اجرای پروتکل‌ها هستیم. اصنافی که بازگشایی شده‌اند QR کد دارند که باید پشت شیشه نصب شود، افراد می‌توانند با اسکن کردن این کد، به چهار سوال پاسخ داده و در نظارت به ما کمک کنند.

رئیسی در رابطه با نقش وزارت بهداشت در ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: قبل از این‌که موضوعی در ستاد مطرح شود، بحث‌های کارشناسی در وزارت بهداشت انجام می‌شود و سپس کمیته‌ای در وزارت کشور هست که اکثر سازمان‌ها در آن حضور دارند و از جنبه‌های مختلف به موضوع رسیدگی شده و پیشنهاد‌ها در ستاد ملی مورد بحث قرار می‌گیرد. قبل از ستاد ملی، رئیس کمیته‌ها در جلسه‌ای با رئیس جمهوری مباحث را رسیدگی می‌کنند.
 
معاون وزیر بهداشت بیان کرد: اختلاف نظر‌هایی در ستاد ملی مقابله با کرونا وجود دارد، چون همه مباحث از جنبه‌های مختلف بررسی می‌شود. نقش وزارت بهداشت در ستاد ملی مقابله با کرونا بسیار کلیدی است. ولی همه توصیه‌های وزارت بهداشت اجرا نمی‌شود.

وی ادامه داد: در شیوع ویروس کرونا فقط جنبه سلامت جسمی مطرح نیست، در واقع نباید به این بیماری فقط از جنبه سلامت جسمی نگریست. این بیماری از نظر اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و سایر عوارض نیز قابل بررسی است.

رئیسی افزود: اگر از زاویه دید سلامت نگاه کنیم، می‌گوییم همه چیز باید تعطیل باشد. ولی این موضوع را تا چه زمانی می‌توان ادامه داد که حمایت اقتصادی از افراد انجام شود. گاهی مجبوریم در کنار اینکه کسب و کار‌ها را باز کنیم، پروتکل‌های بهداشتی را نیز رعایت کنیم. ضمن اینکه علاوه بر سلامت باید مباحث فرهنگی، دین و مذهبی و عبادت را هم لحاظ کنیم. این ویروس قرار نیست فعلاً با ما خداحافظی کند و همراه ما هست؛ در نتیجه همه چیز را باید با هم در نظر بگیریم.

رئیسی در رابطه با شایعه‌های مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر تأثیر رفتار ویروس کرونا بر مشکلات عروقی، گفت: ویروس کرونا رفتار و علائم ناشناخته‌ای دارد. این‌ طور نیست که ویروس کرونا دیگر درگیری تنفسی ایجاد نکند؛ تنگی نفس و نارسایی ریه به وسیله این ویروس ایجاد می‌شود. به صورت دقیق بگوییم، ایندوتلیوم لایه پوششی درون عروق است که ویروس باعث التهاب این لایه می‌شود. درگیری عروق باعث سکته مغزی و حتی قلبی می‌شود. وقتی عروق درگیر شود، این اتفاق می‌افتد. عکس‌هایی از اطفال یا کودکان منتشر می‌شد که شبیه کاوازکی بود. به طور کلی، بدن ما، چون از عروق تشکیل شده و درون همه سرخرگ‌ها و مویرگ‌ها ایندوتلیوم وجود دارد، می‌تواند درگیر شود.

رئیسی ادامه داد: گفته شده که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که از بیماران نمونه‌برداری نشود که این صحیح نیست. چون درگیری عروق وجود دارد و خون لخته می‌شود، این لخته‌ها درون رگ می‌ماند و خون نمی‌رسد و سکته اتفاق می‌افتد. به همین دلیل یکی از درمان‌های توصیه شده، استفاده از ضد انعقاد است که انجام می‌شود.

معاون وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا نیز گفت: قدرت بیماری‌زایی این ویروس کم نشده و در حال گردش است. در کشور ما، تست‌های سرپایی به شدت افزایش یافته و حدود ۲۰۰ هزار تست در این مدت انجام شده است. کسانی که علائم بسیار خفیف داشتند هم در مراحل اولیه شناخته شده‌اند. از هر صد نفر، حدود ۱۰ تا ۱۲ نفر مثبت می‌شوند که نیازی به بستری بیمارستانی ندارند و می‌توانند در منزل خود قرنطینه شده و با درمان‌های سرپایی کاملاً بهبود پیدا کنند. پیدا کردن این افراد یک دستاورد مثبت است، زیرا این افراد قرنطینه شده و تردد پیدا نمی‌کنند و زنجیره انتقال با سایر افراد نیز قطع می‌شود. این افراد ممکن است علائمی نداشته باشند، اما اگر با کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند مراوده داشته باشند، آن‌ها را بیمار می‌کنند. تعداد بیماران سرپایی پیدا شده بیشتر است. البته موارد بستری در استانی مثل خوزستان زیاد است.

معاون وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به ایثار‌های مراقبان سلامت و بهورزان در مقابله با کرونا اظهار کرد: پاداش معنوی و ایثار سر جای خود، اما معتقدیم که باید پاداش مالی نیز بدهیم. تعداد کارکنان ما بسیار زیاد و منابع مالی بسیار کم است. کل پولی که در مورد کرونا تاکنون به دست وزارت بهداشت رسیده، ۳۰ درصد از یک میلیارد یورو بوده که با اذن مقام معظم رهبری در نظر گرفته شده است. برنامه وزارت بهداشت این است که تا جای امکان در این شرایط از همکاران حوزه بهداشت تقدیر مالی هم انجام دهیم.

وی در ادامه در رابطه با بازگشایی اماکن دینی سایر ادیان کشور نیز گفت: دستورالعمل‌های بازگشایی مراکز مذهبی برای همه ادیان است. نحوه و شیوه هم یکسان است. اگر جایی نیاز به راهنمایی داشته باشند هم این راهنمایی‌ها انجام می‌شود.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: کرونا فعلاً همراه ما خواهد بود و از بین نمی‌رود و واکسن آن هم امسال به دست ما نمی‌رسد. در نتیجه باید سبک زندگی خود را تغییر دهیم.

رئیسی در رابطه با وضعیت مدارس نیز اظهار کرد: کمتر از سه درصد دانش‌آموزان از بازگشایی مدارس برای رفع اشکال استقبال کردند. هفته آینده با وزارت آموزش و پرورش جلسه‌ای خواهیم داشت و برنامه‌ریزی لازم برای بازگشایی مدارس را به صورت منسجم انجام می‌دهیم. در این مدت برای آموزش‌های آنلاین تلاش‌های خوبی صورت گرفت.
انتهای پیام
captcha