خلأهای فرهنگی و اقتصادی در ترویج عفاف و حجاب / تک بعدی نگاه نکنیم
کد خبر: 3909357
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰

خلأهای فرهنگی و اقتصادی در ترویج عفاف و حجاب / تک بعدی نگاه نکنیم

رعایت عفاف و حجاب یک مقوله فرهنگی است،‌اما برای ترویج آن در جامعه باید تمام موانع پیش‌رو از گرانی پارچه چادر تا نبود یک نهاد متولی خاص را در نظر گرفت و فقط نگاه تک بعدی به موضوع نداشت.

خلأهای فرهنگی و اقتصادی در ترویج عفاف و حجاببه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، در دین اسلام حجاب بسیار مورد تأکید است، اما این موضوع نیز مانند بسیاری دیگر از احکام نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی دارد چرا که تنها به صورت یک پیام دستوری نمی‌توان، افراد را نسبت به رعایت عفاف و حجاب در جامعه تشویق کرد. در این راستا در طول سال‌های گذشته نهادهای فرهنگی برای نهادینه‌سازی این موضوع اقدام به انجام برخی اقدامات فرهنگی و تبلیغی در جامعه کرده‌اند که گاه نتیجه مثبت و گاهی نتیجه منفی داشته است. در ارتباط با چرایی نتایج منفی این اقدامات، ایکنا آذربایجان‌غربی، گزارشی تهیه کرده است که تقدیم مخاطبان می‌شود:

حجت‌الاسلام جواد مجتهدشبستری،‌ نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه رعایت عفاف و حجاب یک مقوله فرهنگی است، اظهار کرد: توجه به فرهنگ به اندازه‌ای مهم است که در سال‌های اخیر رهبر انقلاب به طور مداوم بر لزوم توجه به این موضوع تأکید داشتند، اما متأسفانه مسئولان کشور اهتمامی برای این موضوع به خرج نداده‌اند.

وی با انتقاد از عدم نظارت بر اجرایی شدن قانون عفاف و حجاب در کشور بیان کرد: این قانون‌ با توجه به اینکه از سال‌ها پیش تصویب شده است، اما مورد توجه دولت‌ها نیست و نتیجه این سهل‌انگاری‌ها ولنگاری در بحث عفاف و حجاب است.

شبستری با اشاره به اینکه یکی از دلایل عدم توجه به مقوله فرهنگی، نبود متولی مشخص است، ادامه داد: برای فرهنگ‌سازی در کشور چندین نهاد تشکیل شده است که اقدامات این نهادها به صورت موازی‌کاری بوده و گرهی از مشکلات این حوزه باز نمی‌کند. تبلیغ و تولید فیلم‌ها و سریال‌های مختلف نقش مهمی در ترویج مسئله حجاب دارد، در حال حاضر فیلم‌ها و سریال‌هایی در سینمای نمایش خانگی تولید می‌شود که در آن توجهی به حجاب نمی‌شود و باید نسبت به تولید چنین سریال‌هایی حساس بوده و نظارت جدی بر تولید اینگونه محتواهای رسانه‎ای انجام شود.

وی با بیان اینکه برای فرهنگ‌سازی رعایت عفاف و حجاب در جامعه همه نهادها به نوبه خود وظیفه دارند، تصریح کرد: یکی از این نهادها مجلس است که طبق بیانات مقام معظم رهبری، نمایندگان مردم باید اقتصاد و فرهنگ را همزمان مورد توجه قرار داده و نسبت به موضوع فرهنگ غافل نباشند.

برنامه‌ریزی برای حفظ حجاب در جامعه

حجت‌الاسلام بهنام دلریش،‌ دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان‌غربی، نیز با اشاره به اینکه رعایت حجاب در جامعه نیازمند یک برنامه‌ریزی مناسب است، اظهار کرد: رعایت حجاب ابتدا برای خود فرد و سپس جامعه تأثیرگذار است که در قدم اول فرهنگ‌سازی برای رعایت این موضوع باید از درون خانواده‌ها آغاز شود. پس از اینکه حجاب و عفاف در خانواده نهادینه شد به تدریج این موضوع در جامعه نیز تسری پیدا می‌کند و پس از نهادینه شدن این موضوع، مرحله بعد، برنامه‌ریزی برای حفظ و پاسداری حجاب و عفاف در جامعه است.

وی با بیان اینکه حجاب در کنار عفاف معنا پیدا می‌کند، تصریح کرد: عفیف بودن تنها به معنای رعایت حجاب و پوشیدن چادر نیست بلکه عفت باید در رفتار و کردار آدمی نیز وجود داشته باشد.

دلریش تأکید کرد: اجرای قوانین حجاب تنها با اقدامات کمیته عفاف و حجاب و ستاد امر به معروف و نهی از منکر کارساز نخواهد شد و این موضوع مستلزم نهادینه شدن این فرهنگ در جامعه است به طوری که در سطح جامعه احساس نیاز شود و جایگاه معنوی و اجتماعی در جامعه پیدا کند.

موضوع عفاف و حجاب یکی از موضوعاتی است که برای فرهنگ‌سازی نباید فقط از یک بعد به آن نگاه کرد و تعدادی از کارشناسان با نشستن در پشت درها و در نهایت تنها با چاپ تعدادی پوستر و بنر، نسبت به رعایت این موضوع در جامعه دستور صادر کنند، بلکه تحقیق و یافتن چرایی عدم رعایت عفاف و حجاب در جامعه امری ضروری است، در این راستا خبرنگار ایکنا آذربایجان‌غربی، به میان مردم رفته و دلایل این موضوع را از آنها جویا شده است.

افراط و تفریط در موضوع حجاب

فاطمه حسین‌زاده،‌ معلم 50 ساله‌ای با پوشش مانتو و مقنعه در پاسخ به این سؤال که چرا در سال‌های اخیر پوشش بانوان ایرانی تغییر کرده است، اظهار کرد: در کنار توسعه تکنولوژی و افزایش استفاده مردم از فضای مجازی، به تدریج جوانان ایرانی به سمت فرهنگ‌ کشورهای دیگر جذب شده و همین موضوع خود را در ظاهر به صورت تغییر در پوشش مردم نشان می‌دهد. علاوه بر این موضوعات، سختگیری بیش از اندازه بر موضوع حجاب بدون توجه به حد و حدود آن شاید باعث به وجود آمدن یک نوع دلسردی در بین مردم ایجاد کرده لست.

وی بیان کرد: برای مثال وقتی در مدارس دخترانه که همگی دختر و خانم هستند یک دختر بچه هفت ساله مجبور است از صبح تا ظهر از پوشش مقنعه استفاده کند، این موضوع به تدریج در نگرش و باور او نسبت به حجاب تأثیر می‌گذارد در حالی که می‌توان شرایطی فراهم کرد تا در یک محیطی مانند مدرسه دخترانه که همه محرم هستند، یک دختر دانش‌آموز اجازه داشته باشد تا در ساعاتی از مدرسه از نظر رعایت حجاب راحت باشد.

حجاب از افراط و تفریط تا مشکلات اقتصادی

هزینه بالای لباس‌های اسلامی

نرگس اکبری،‌ دانشجو نیز در پاسخ به چرایی عدم رعایت حجاب از سوی تعدادی تصریح می‌کند: دلایل مختلفی دارد که موضوعاتی از قبیل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را شامل می‌شود. شاید برخی در ظاهر مشکلات اقتصادی را در عدم رعایت حجاب دخیل ندانند اما به عنوان دختری که از 9 سالگی اقدام به پوشیدن چادر کرده‌ این موضوع را تجربه کرده‌ام چرا که امروزه قیمت چادر مشکی از متری 200 هزار تومان شروع و تا 2 میلیون تومان و بیشتر می‌رسد. برای خانواده‌ای که با مشکلات اقتصادی مواجه است تهیه یک چادر مشکی در طول سال بدون‌ شک مشکل‌ساز خواهد بود با توجه به اینکه در کنار چادر باید، نسبت به تهیه مقنعه یا روسروی و مانتو و ... نیز اقدام شود که هزینه آنها هم سرسام‌آور است. یک خانواده اگر چند دختر داشته باشد در آن زمان دیگر تهیه ملزومات حجاب در حد توان اقتصاد خانواده نبود و به تدریج شاید آنها به سمت استفاده از پوشش ارزان قیمت بدون توجه به اصول پوشش مورد تأکید در اسلام گرایش پیدا کنند.

وی در پایان اظهار کرد: نبود تنوع در نوع پوشش چادر و محدود شدن آن به رنگ سیاه نیز یکی دیگر از دلایل عدم تمایل جوانان به استفاده از پوشش چادر است.

به طور کلی باید گفت که برای رعایت عفاف و حجاب در جامعه با وجود نهادهای متولی بسیار، اقدامی برای فرهنگ‌سازی انجام نشده و هر آنچه که انجام یا گفته شده بیشتر حالت شعاری و در حد چاپ بنر و مقاله بوده است، چرا که اگر اقدامی در این راستا انجام می‌گرفت در طول سال‌های گذشته که کارشناسان و دغدغه‌مندان از معضلات پیش‌رو در موضوع عفاف و حجاب گفته‌اند، تاکنون باید حداقل یکی از این دغدغه‎ها به سرانجام می‌رسید اما دریغ از هیچ تلاش و اقدامی.

انتهای پیام
captcha