پاسخ معاون وزیر به دغدغه خانواده‌ها برای ثبت‌نام دانش‌آموزان / تأخیر در ثبت‌نام تخلف است
کد خبر: 3911269
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶

پاسخ معاون وزیر به دغدغه خانواده‌ها برای ثبت‌نام دانش‌آموزان / تأخیر در ثبت‌نام تخلف است

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص نحوه ارائه برنامه‌های آموزشی مدارس در ایام شیوع کرونا در کشور اظهار کرد: با توجه به ابلاغ قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان، ثبت‎نام دانش‌آموزان در مدرسه جزء وظایف والدین است و اگر در این زمینه اقدام نکنند، تخلف محسوب می‌شود؛ نگرانی خانواده‌ها قابل درک است، اما باید به نظام تعلیم و تربیت اعتماد کنند، چراکه موضوع آموزش را با روش‌های متنوع دنبال می‌کنیم.

به گزارش ایکنا، براساس تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا و با اعلام آموزش و پرورش مدارس از اواسط شهریور سال جاری، بازگشایی خواهند شد و به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز می‌کنند، اما این دغدغه همچنان در میان خانواده‌ها وجود دارد که کرونا از بین نرفته و حضور فرزندانشان در مدارس ممکن است مشکلاتی را برای آن‌ها به وجود بیاورد. حتی در صورتی که آموزش‌ها به صورت مجازی دنبال شود، نگرانی بابت کیفیت آموزش برای خانواده‌ها ایجاد شده است. با توجه به این دغدغه و پاسخ به سؤالات متعدد خانواده‌ها، به سراغ رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، رفتیم که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

وی درباره نگرانی خانواده‌ها در خصوص نحوه ارائه برنامه‌های آموزشی مدارس در ایام شیوع کرونا در کشور، اظهار کرد: نگرانی خانواده‌ها قابل درک است، اما باید به نظام تعلیم و تربیت اعتماد داشته باشند. در ایام شیوع کرونا با اتخاذ تدابیر مختلف و استفاده از راه‌های متنوع مانند برنامه‌های تلویزیونی، شبکه شاد و تهیه درس‌نامه‌ها، هم آموزش را به خوبی به ثمر نشاندیم و هم زمانی که بازگشایی مدارس اتفاق افتاد و امتحانات به صورت حضوری برگزار شد، حتی یک مورد گزارش مشکل برای دانش‌آموزان وجود نداشت؛ تمامی این موارد بدین دلیل بود که در هماهنگی کامل با وزارت بهداشت بودیم. مسئله بعدی این بود که پروتکل‌های بهداشتی بسیار سختگیرانه‌ای برای مدارس تهیه شده بود و بر اجرای آن‌ها بسیار دقیق نظارت می‌شد و به همین دلیل دانش‌آموزان برای حضور در امتحان مشکلی نداشتند.

معاون وزیر آموزش و پرورش، ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدرسه به‌ ویژه پایه اول را وظیفه خانواده‌ها دانست و گفت: هر خانواده‌ای طبق قانون موظف است فرزندش را با تمام شدن شش‌ سالگی در مدرسه ثبت‌نام کند؛ لذا قابل قبول نیز نیست که آن‌ها بخواهند به دلیل ترس از شیوع کرونا، ثبت‌نام فرزندشان را به تأخیر بیندازند، چراکه طبیعتاً اگر آموزش و پرورش شرایط را برای حضور دانش‌آموزان مناسب نبیند، مانند ماه‌های قبل اجباری را برای حضور دانش‌آموزان در مدرسه ایجاد نمی‌کند و آن‌ها می‌توانند به صورت مجازی کلاس درس را ادامه دهند.
 
تدوین برنامه ویژه‌ای برای کلاس‌اولی‌ها

حکیم‌زاده با تأکید بر اینکه قطعاً با روش‌های متنوع، موضوع آموزش را دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: برای کلاس اولی‌ها به دلیل اینکه پایه اول یکی از مهمترین رده‌های آموزشی است، یک برنامه مجزا در نظر گرفته‌ایم؛ بنابراین اگر خانواد‌ه‌ها ثبت‌نام را انجام ندهند، دانش‌آموزشان جزء تارکان تحصیل به حساب می‎آیند و اگر ثبت‎نامی هم بالاتر از سن شش سالگی اتفاق بیفتد غیرقانونی خواهد بود. البته در مواردی ممکن است استثنایی نیز وجود داشته باشد، اما طبق قانون تمامی کودکانی که شش‌ سالشان تمام می‌شود باید به کلاس اول بروند و هیچ کس حق ندارد آن‌ها را در پیش دبستانی ثبت نام کند، برای اینکه سن پیش‌دبستانی چهار تا شش سال است. اما در کلاس اول حتماً باید ثبت‌نام کنند.
 
پاسخ معاون وزیر به دغدغه خانواده‌ها برای ثبت‌نام دانش‌آموزان/ به آموزش و پرورش اطمینان کنید
 
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: امسال با توجه به ابلاغ قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان این موضوع جزء وظایف پدر و مادرهاست که حتماً ثبت‌نام را انجام دهند و اگر اقدامی نکنند تخلف کرده‌اند. اما در خصوص نگرانی خانواده‌ها این درک برای ما نیز وجود دارد و به آن‌ها اطمینان می‌دهیم که نظام تعلیم و تربیت تمام توان و تلاش خود را به کار می‌گیرد تا بتواند بسیار بهتر و با برنامه‌تر از دوره قبلی که آمادگی کامل هم وجود نداشت و هیچ موردی از مشکل دیده نشد، عمل کند. دوره قبل با برگزاری آزمون حضوری ۶۰۰ هزار دانش‌آموز خوشبختانه حتی یک مورد نیز گزارش نداشتیم و بعد از بازگشایی نیز که بچه‌ها برای رفع مشکل به مدارس می‌رفتند، هیچ موردی گزارش نشد.

طبق قانون تمامی کودکانی که شش‌ سالشان تمام می‌شود باید به کلاس اول بروند و هیچ کس حق ندارد آن‌ها را در پیش دبستانی ثبت نام کند
وی تأکید کرد: اگر قرار بر بازگشایی باشد، حتماً ترکیبی از آموزش مجازی و حضوری خواهد بود که بچه‌ها با گروه‌های کوچک‌تر و حفظ فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و امکان نظارت بیشتر توسط مدرسه در کلاس درس حضور پیدا کنند.

حکیم‎زاده در خصوص نگرانی خانواده‌ها برای ثبت‌نام در مدارس، گفت: امروز شاهد هستیم که بسیاری از همین خانواده‌های نگران، فرزندانشان را به مراکز خرید، فروشگاه‌ها، پارک‌ها و میهمانی‌ها در ایامی که اعلام می‌شود همه باید قرنطینه باشیم، می‌برند، اما موضوع مدرسه که پیش می‎آید آن هم با توجه به رعایت کامل موارد بهداشتی و ایمنی به این موضوعات دامن زده می‎شود؛ لذا اگر تصمیم جامعه بر قرنطینه باشد طبیعتاً آموزش و پرورش اصراری به حضور در مدارس ندارد و آموزش از روش‌های دیگر دنبال می‎شود. در مهرماه بستر آموزش را از طریق صدا و سیما و اپلیکیشن شاد ادامه خواهیم داد و البته به واسطه حضور معلمان در سر کلاس درس پیگیری‌های موردی را نیز برای حضور دانش‌آموزان در مدرسه داریم.
 
پاسخ معاون وزیر به دغدغه خانواده‌ها برای ثبت‌نام دانش‌آموزان/ به آموزش و پرورش اطمینان کنید
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: تجربه ایام گذشته پشتوانه بسیار خوبی برای خانواده‌هاست. اما در این مورد، بحث اصلی در مورد حقوق کودکان است و پدر و مادر حق تصمیم‌گیری و اظهار نظر را در این رابطه ندارند. اگر برای یک کودک این مرحله طلایی از دست برود و خانواده تصمیم گیرد کودک خود را به مدرسه نفرستد، حق کودکش را ذائل کرده است. قطعاً آموزش و پرورش تصمیمی خلاف ستاد مدیریت کرونا نمی‌گیرد.
 
حکیم‌زاده در خصوص دغدغه خانواده‌ها و مادران شاغل برای حضور فرزندانشان در کلاس درس در ایام کرونا، گفت: تجربه جهانی نشان داده است که مقاطع پیش دبستان و پایه اول به دلیل اثرپذیری بیشتر دانش‌آموز حتی در ایام کرونا با رعایت موارد بهداشتی به عنوان اولین مقاطع بازگشایی شدند؛ لذا ما نیز برنامه اختصاصی ویژه پایه اول داریم تا ضمن کلاس‌های مجازی، ارتباط معلم و دانش‌آموز به صورت رو در رو اتفاق بیفتد. البته این کار با رعایت تمامی موارد بهداشتی و با حضور دو یا سه نفری دانش‌آموزان خواهد بود تا فرایند یادگیری و تعامل به درستی شکل گیرد. قطعاً این حضور در کلاس درس برای دانش‌آموز بهتر از حضور در محل کار مادر و یا تنها بودن در خانه است.
 
پاسخ معاون وزیر به دغدغه خانواده‌ها برای ثبت‌نام دانش‌آموزان / تأخیر در ثبت‌نام تخلف است
 
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر نگرانی خانواده‌ها از پرداخت هزینه‌های مقاطع پیش‌دبستانی در این ایام و برگزاری کلاس‌ها به صورت غیرحضوری، گفت: طی هماهنگی با سازمان بهزیستی برنامه‌ها را جلو می‌بریم، اما برنامه‌های ما برای پیش‌دبستانی و کلاس اول با هم دیده شده است که ترکیبی از حضور و آموزش در بستر فضای مجازی باشد. برای خانواده‌هایی که به دلیل مسائل شغلی، کارکرد پیش‌دبستانی به نوعی نگهداری از فرزندشان است، طبیعتاً موضوع با آموزش صرف تفاوت دارد. وظیفه آموزش و پرورش، ارائه آموزش‌های لازم در یک بستر ترکیبی است، اما در بحث نگهداری و سایر اقدامات نیز با سازمان بهزیستی به نتیجه واحدی خواهیم رسید و سپس اطلاع‌رسانی می‌کنیم.
انتهای پیام
captcha