منعی برای پخش «رستاخیز» در شبکه نمایش خانگی وجود ندارد
کد خبر: 3915563
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
انتظامی در نشست خبری:

منعی برای پخش «رستاخیز» در شبکه نمایش خانگی وجود ندارد

رئیس سازمان سینمایی در نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی درباره اکران آنلاین فیلم «رستاخیز» در ایام ماه محرم، گفت: مجوز عرضه این فیلم در شبکه نمایش خانگی در سال 98 صادر شده و با این توضیح از نظر سازمان سینمایی پخش این فیلم در شبکه نمایش خانگی منعی ندارد.

به گزارش ایکنا، در ابتدای این جلسه مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی ضمن تبریک روز خبرنگار و با بیان این‌که شرایط موجود در کشور ما را به سمت برگزاری آنلاین این نشست سوق داد، گفت: در این جلسه سؤالات به صورت مکتوب و شفاهی پرسیده خواهد شد.
 
حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی در ابتدای این نشست، ضمن تبریک عید سعید غدیر خم و روز خبرنگار گفت: از همه خبرنگارانی که در رسانه‌ها در جهت روشنگری تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم. معمول این جلسات این است که با صحبت‌هایی شروع شود، ولی من ترجیح می‌دهم از همین ابتدا با پرسش و پاسخ شروع شود.

وی در  پاسخ به سؤالی درباره اکران آنلاین فیلم «رستاخیز» در ایام ماه محرم، گفت: مجوز عرضه این فیلم در شبکه نمایش خانگی در سال 98 صادر شده و با این توضیح از نظر سازمان سینمایی پخش این فیلم در شبکه نمایش خانگی منعی ندارد، ولی تصمیم این کار به صاحبان فیلم بر‌می‌شود.

انتظامی درباره برگزاری آنلاین جشنواره فیلم کوتاه و مستند که مخاطب تخصصی دارند، گفت: ما با دبیران 5 جشنواره، جلسه‌ای برگزار کردیم تا درباره نحوه برگزاری آنها صحبت کنیم. مسئولان دبیرخانه‌های پنج‌گانه نیز در حال بررسی مدل‌های مختلف برگزاری جشنواره آنلاین هستند تا متوجه شویم چه میزان از این جشنواره‌ها را می‌توانیم به شکل سنتی و معمول برگزار کنیم و چقدر از این جشنواره‌ها را می‌توانیم به شکل آنلاین برگزار کنیم. امیدوار هستیم به زودی به جمع‌بندی برسیم. شاید بشود ظرفیت‌هایی برای برگزاری جشنواره فیلم کوتاه و مستند به شکل آنلاین ایجاد کرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تصمیم سازمان سینمایی بر انحلال شورای پروانه ساخت و نمایش اظهار کرد: سازمان سینمایی باید قوانین و مقررات بالا دستی را اجرا کند، حتی اگر با آن موافق نباشد. بحث‌های دیگری مثل نوع سیاست‌گذاری در این چارچوب به سیاست‌های روز برمی‌گردد. در این زمینه که چقدر ضوابط روشن باشد، می‌شود کار کرد.

منعی برای پخش «رستاخیز» در شبکه نمایش خانگی وجود ندارد

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: نیازمند تعریف جدیدی از حوزه فضای مجازی هستیم که شورای مجازی و انقلاب فرهنگی این موضوع را بررسی می‌کنند تا بعد از جمع‌بندی، مبنای همه‌ جواب‌ها قرار بگیرند.

انتظامی در پاسخ به این سؤال که چرا سازمان سینمایی بخش صدور مجوز برای شبکه‌ نمایش خانگی را به راحتی در اختیار صداوسیما گذاشت، گفت: منتظر شورای عالی فضای مجازی هستیم تا تکلیف دستگاه‌ها و وزارت فرهنگ اسلامی را روشن کند.

رئیس سازمان سینمایی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره شورای صنفی نمایش گفت: شورای صنفی نمایش مطابق نظامنامه ایران تشکیل شده است. مسیری که همکاران ما در شورای نظارت و ارزشیابی رفتند، درست است. اتفاقاً این شورا متشکل از کسانی است که همه در اکران ذی‌نفع هستند؛ افرادی از صنف سینماداران، تهیه‌کنندگان و... در این شورا حضور دارند. یکی از وجوه اصلی شفافیت، انتشار ضوابط است. من بر شفافیت تأکید دارم. اگر صنوفی که به شکل سنتی اداره می‌شوند، جامعیت نداشته باشند یا نخواهند نماینده‌ای معرفی کردند، معاونت سازمان کسی را از آن صنف انتخاب می‌کند تا شرایط فراهم شود. یکی از پیشنهادهای مطرح این بود که تا زمان رفع شرایط فوق‌العاده کرونا، ستاد کرونا که از اسفندماه تشکیل شد، در زمینه اکران هم تصمیم‌گیری کند.

خبرنگار دیگری با طرح پررنگ شدن فیلم‌های غیراجتماعی و غیرفرهنگی در سینما، از عملکرد سازمان سینمایی انتقاد کرد.

انتظامی در پاسخ، اظهار کرد: اگر سازمان سینمایی ادعا می‌کند توجه من به فیلم‌های فرهنگی و اجتماعی هست، این موضوع در سیاست‌ها و بودجه‌های حمایتی و سیاست پروانه ساخت و اکران، خودش را نشان می‌دهد. به عنوان مثال از سال گذشته در مرکز سینمای مستند و تجربی بحث فیلم‌های کم‌بودجه مطرح شد. امسال هم این موضوع به صورت جدی مطرح شد. مطابق این سیاست، 300 میلیون بلاعوض به 10 فیلمساز داده می‌شود که الان با توجه به گزارشی که هفته پیش به من دادند، مراحل آن در حال جلو رفتن است که به تدریج اطلاع‌رسانی می‌شود. مرکز گسترش در حمایت از اکران فیلم‌های هنری و تجربی، کمک می‌کند تا این فیلم‌ها دیده شوند.

انتظامی ادامه داد: بنیاد سینمایی فارابی تا اواخر خردادماه، 30 فیلمنامه را انتخاب کردند و تأکید کردند که تهیه‌کننده‌ای باید متقاضی ساخت آن باشد تا از طرف فارابی حمایت و حتی حقوق آن اثر خریده شود. این حمایت به کارگردانان حرفه‌ای و 18 کارگردان‌ فیلم اولی تعلق می‌گیرد. در سال گذشته در این دوره زمانی که ما 10 جلسه داشتیم، جمعاً 66 پروانه ساخت صادر شده است که حدود 26 مجوز برای فیلم‌های کارگردانان اول بوده است. این نشان می‌دهد که حضور کارگردانان جوان و فیلم‌اولی پررنگ‌تر شده است.

در ادامه، خبرنگاری این پرسش را مطرح کرد که آیا امکان برگزاری آنلاین جشنواره فیلم فجر با توجه به حجم زیاد مخاطب وجود دارد؟

رئیس سازمان سینمایی پاسخ داد: بخشی از تصمیم‌گیری در مورد این موضوع، به تعداد تولیدات برمی‌گردد. دسترسی به فناوری برای جلوگیری از سرقت فیلم‌ها دشوار است. طبیعتاً برای آن‌ها امکان حضور نیست. تا این لحظه در هیچ‌جای دنیا تضمینی برای عدم سرقت وجود ندارد. ما در حال بررسی راه‌کارهای احتمالی هستیم. ولی در جشنواره فیلم کوتاه، باتوجه به اینکه 7 هزار فیلم خارجی و حدود 500 فیلم کوتاه داخلی آماده است و کمتر جنبه تجاری دارد، شاید فرصت مناسبی برای برگزاری جشنواره آنلاین باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره بحران سینماداران در دوران شیوع کرونا، اظهار کرد:‌ تعداد قابل توجهی از سینماهای کشور در مالکیت حوزه هنری است. تصمیمات در ستاد کرونا گرفته شد و اعلام هم شده است. یکی بدهی قابل توجه سینماها به مالکان فیلم‌ها بود که مربوط به اکران سال گذشته بود. در جریان هستید که اگر این پول به مالکان فیلم نرسد، در چرخه اکران به مشکل برخورد می‌کنیم. هفته پیش، در جلسه‌ای مطرح شد که 17 میلیارد بدهکاری وجود داشت. در این خصوص، وام 4 درصدی در اختیار سینماها قرار می گیرد تا جبران شرایط ناشی از شیوع کرونا و کمبود مخاطب شود و درآمد فیلم‌ها به سینماداران تعلق بگیرد و سهم مالکان فیلم را سازمان سینمایی جبران کند. تجهیز سینماها که یکی از سیاست‌های موسسه سینما شهر است، برای ساخت سالن جدید در سینماهای قدیمی و چه برای تجهیزاتی که معمول است، از طرف موسسه سینما شهر تأمین می‌شود که حوزه هنری نیز جزء مشمولان ما است.

منعی برای پخش «رستاخیز» در شبکه نمایش خانگی وجود ندارد

انتظامی درباره حضور فیلم‌های سینمایی در بورس، گفت: نفس اینکه محصولات فرهنگی وارد بورس شوند، مورد استقبال همه قرار می‌گیرد؛ چون رقابت مثبتی ایجاد می‌کند و ایجاد سرمایه می‌کند. این‌ها مربوط به فیلم‌هایی است که درخواست گواهی مالکیت داشتند و برای آن‌ها صادر شده است. نه برای همه فیلم‌ها یا سریال‌ها، چون باید راستی‌آزمایی در سازمان سینمایی انجام شود. همکاران من اعلام کردند از این به بعد، مالکیت فیلم‌ها دائمی است و دیگر نیازی نیست که هر دو سال مراجعه کنند. در تغییرات بعدی، رایت‌های مختلف هر اثر در گواهی مالکیت دیده می‌شود. آنچه که مجوزها و برنامه‌ها و گواهی‌ مالکیت‌های جدید سازمان صادر می‌شود، رمزینه یا بارکد دارند که اطلاعات آن به راحتی قابل راستی‌آزمایی است. آنجا گفته شده است برای کسانی که در این لیست نیستند، چنانچه تهیه‌کننده یا یکی از مالکان درخواست گواهی کنند، در سایت سازمان سینمایی مورد تأیید قرار می‌گیرند. وقتی کسی درخواست گواهی مالکیت دارد، اگر کسی در آن زمان اعتراض دارد، می‌تواند به سازمان مراجعه کند. زمان یک ماه را در نظر گرفته‌اند تا اگر کسی اعتراضی دارد، در آن زمان مراجعه کند.

انتظامی همچنین درباره اکران‌ آنلاین به شکل دائمی و تشکیل شورای اکران آنلاین گفت: چیزی شبیه شورای صنفی نمایش باید به همان ترکیبی که صنوف حضور دارند برای اکران آنلان وجود داشته باشد تا هم ترافیک را کنترل کنند و ضوابط و مقررات را با مشارکت هم تدوین کنند. در اکران سنتی، 20 فیلم تقاضای اکران دارند و شورای اکران برنامه را مشخص می‌کنند. همین کار را می‌شود برای اکران آنلاین هم انجام داد.

وی درباره بودجه جشنواره‌های برگزار نشده و چگونگی تخصیص آن‌ها گفت: مطابق با روال، قانوناً بخش‌های دولتی حق ندارند اعتباری را که در اختیار سازمان سینمایی برای تولید است، برای اکران خرج کنند یا اگر اعتباری برای برگزاری جشنواره استانی تخصیص یافت، آن را برای جشنواره ملی هزینه کنند. این تغییرات براساس قوانین کشور، تخلف محسوب می‌شود. بنابراین اصل این ماجرا، نیازمند اصلاح نظام‌نامه است، حتی اگر فرض بر این است که جشنواره یا جشنواره‌هایی برگزار شود، ما قانوناً نمی‌توانیم بودجه را در جای دیگری هزینه کنیم، مگر اینکه سازمان برنامه و بودجه چنین مجوزی به ما بدهد. البته همه تلاش ما این است که جشنواره‌ها با توجه به نقش مهم آنها برای فیلمسازان برگزار شوند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ادغام‌ جدید بخش‌ها در سازمان سینمایی گفت: ما برنامه جدیدی برای ادغام نداریم. توجه به سیاست کلی مثل عدالت فرهنگی، شفافیت و ... در همه‌ ابعاد سازمان سینمایی مورد توجه است.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه گفت: از اول مرداد به مدت سه ماه، تمام درآمد ناشی از فروش فیلم به سینماداران به سینمادار تعلق می‌گیرد، اما اصولاً آن امکان و فرمول در سمپا دیده شده است. انجمن سینماداران در ستاد کرونا پیشنهاد دادند که اصطلاحاً کلید برای سینماهایی فعال شود که خوش حساب هستند. این امکان دیده شده است و هر زمانی که سازمان سینمایی نیاز بداند، این امکان را فعال می‌کند.

خبرنگار دیگری از موج دوم شیوع کرونا و پروتکل‌های بهداشتی تولید فیلم در این دوران سوال پرسید. انتظامی در پاسخ گفت: ستاد کرونا یک پروتکل تولیدی را اعلام کرد. ما از یک طرف تأکید داریم که جریان تولید و نمایش باید کار خود را انجام دهد و با کرونا زندگی کند. زیرا چنانچه تولید متوقف شود، اکران متوقف می‌شود. علاوه بر تبعات فرهنگی و اجتماعی، بسیاری از سینماگران هم با مشکل مواجه می‌شوند. از یک طرف اصل ما ادامه داشتن تولید و اکران است، اما از طرف دیگر، حفظ جان انسان‌ها بسیار مهم و قابل تأکید است. ما از کسانی که در این پروژه‌ها فعالیت می‌کنند، خواهش می‌کنیم اگر تخلفی دیدند به ما اعلام کنند.

انتظامی در واکنش به سؤالی در مورد عدالت در انعکاس اخبار سازمان در رسانه‌ها، جلسه در حال برگزاری را نشانه‌ای از عدالت رسانه‌ای دانست و گفت: جلسه‌ای که امروز در خدمت شما هستیم و نوع رسانه‌‌هایی که سوالاتشان را مطرح می‌کنند، نشان‌دهنده رسانه‌های مورد توجه ماست. تدبیر آقای نجفی این است که اخبار بسیار سریع در اختیار رسانه‌ها قرار بگیرد تا رانتی اتفاق نیفتد.

وی در پاسخ به خبرنگار دیگری که با اشاره به دیدگاه برخی فیلمسازان درباره تغییر قواعد ممیزی اکران آنلاین، از قواعد سختگیرانه آن پرسید، گفت: ای کاش مصادیق را می‌گفتند. چون ما چند ماهی است که برای کسانی که پروانه نمایش صادر می‌کنیم، دیگر دوباره برای نمایش خانگی از ما مجوز دریافت نمی‌کنند. با همان پروانه می‌توانند اکران آنلاین هم داشته باشند.

خبرنگار دیگری درباره مالکیت فیلم‌های مطرح و جنجالی سینما پرسید که در لیست منتشر شده از سازمان حضور نداشتند. انتظامی درباره این موضوع گفت: همانطور که گفتم، لیست مطرح شده برای فیلم‌هایی است که درخواست گواهی مالکیت داشته‌اند. اگر اسم فیلمی نیست، دلیل این است که یا در خواست گواهی مالکیت نداشته‌اند، یا هنوز راستی‌آزمایی نشده‌اند.

منعی برای پخش «رستاخیز» در شبکه نمایش خانگی وجود ندارد

سوال بعدی درباره نتایج درازمدت فقدان اکران سینماها و ایجاد صف طویل فیلم‌های متقاضی اکران بود. انتظامی با تأکید بر این‌که باید بر آثار درازمدت توقف اکران توجه داشته باشیم، بیان کرد: این نکته مورد توجه دوستان ما در شورای پروانه ساخت بوده است و بر همین اساس، ریتم خودشان را تنظیم می‌کنند. البته ظرفیت تکمیلی مثل اکران آنلاین وجود دارد.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سؤال دیگری گفت: اکران آنلاین یک ظرفیت تکمیلی است. اصراری که دوستان ما در انجمن سینماداران دارند، قابل درک است. چنانچه اکران به طول کامل متوقف شود، آسیب جدی در پیش داریم. ضمن اینکه مطابق مصوبه ستاد کرونا، بازگشایی سینماها یک امر داوطلبانه است، ما باید سیاست‌هایی در زمینه اکران داشته باشیم که تاکنون هم اعلام شدند.

خبرنگار دیگری از آخرین اخبار درباره صدور مجوز برای فیلم‌های که رد مجوز شده‌اند، سوال پرسید و انتظامی در جواب تصریح کرد: این به شورای پروانه نمایش برمی‌گردد که فیلم‌هایی را که متقاضی پروانه نمایش مجدد هستند، بررسی کنند.

انتظامی در پاسخ به سوالی درباره بیکاری بخشی از شاغلان سینما در بخش خصوصی گفت: دو سامانه وجود داشت که کسانی که شاغل در صنوف سینمایی هستند، چنانچه اعلام نیاز می‌کردند، ثبت می‌شد. به خانه سینما نامه‌ای داده شد که عضویت آن شخص را تأیید کند. اعتباری در اختیار خانه سینما قرار گرفت که در حساب کسانی که اعلام نیاز کرده بودند، واریز شد. گمان می‌کنم بخشی از آن هم‌اکنون واریز شده یا در حال واریز است.

رئیس سازمان سینمایی درباره نقش صنوف در مدیریت سینما گفت: یکی از سیاست‌های دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عقب‌نشینی به نفع صنوف است. به عنوان مثال، شورای صنفی نمایش یکی از ترکیباتی است که مقررات‌گذاری می‌کند و وظایفی دارد، ولی در صنوف تعریف می‌شود. این رویکرد اثربخشی، جامعیت، همراهی و مشارکت بیشتری دارد و حتماً به دوام کار کمک می‌کند. دستگاه‌ها موظف هستند که سازوکارهایی برای مشارکت تعریف کنند. به عنوان مثال در تفاهم‌نامه‌هایی که سازمان سینمایی و خانه سینما باهم دارند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره سمفا اعلام کرد: سمفا هماهنگ‌کننده سامانه‌های فروش بلیت سینما به شکل آنلاین است. قبلاً این انتقاد وجود داشت که فروش آنلاین بلیت‌ها در انحصار است. تنوع در این بخش به نفع سینما است. این یک وجه سمفاست. شما از هر یک از این سرویس‌‌های فروش آنلاین، بلیت بخرید‌ آن صندلی قفل می‌شود. رقابتی بین خود سامانه‌های فروش بلیت وجود دارد. بخش دیگر سمفا عملاً زمان اجرایی نظام‌نامه سازمان سینمایی است، بنابراین این بخش هم در سمفا اجرا می‌شود.

انتظامی درباره میزان اثرگذاری دولت در سینمای ایران تأکید کرد: سهم دستگاه‌های دولتی در تولید و اکران نسبت به دهه‌های گذشته روز به روز کمتر شده است. مشارکت ما در سال 98 که حدود 100 فیلم تولید شدند، حداکثر 20 تا 25 درصد است. دو دهه قبل، این نسبت خیلی بیشتر بوده است. طبیعی است دستگاه سیاست‌گذاری مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، زمینه‌ای ایجاد می‌کند که مورد توجه قرار می‌گیرد که این بسته کامل شود.

وی درباره انتقاد یک خبرنگار از عملکرد بنیاد سینمایی فارابی در تولید فیلم‌ها تصریح کرد: در جلسه هفته پیش که در بنیاد سینمایی فارابی داشتم، تصمیم گرفتیم کارهایی که در دست تولید است، در راستای شفافیت اعلام شوند.

رئیس سازمان سینمایی درباره بازگشایی سینماها در شهرهایی که وضعیت سفید دارند و دلیل حمایت نشدن سینماهای شهرستان‌ها تصریح کرد: بازگشایی سینما یک امر داوطلبانه است؛ یعنی در شرایطی که محدودیتی از سمت مسئولان نباشد، تشخیص بازگشایی آن از سمت خود مالک سینماست، اما در بخش توجه به زیرساخت‌های موسسه سینما شهر درباره تجهیز سینماها و افزایش ظرفیت سینماها باید بگویم ما به دنبال اجرایی کردن این سیاست هستیم که ایران، تهران نیست. ما در موسسه سینماشهر، دو ردیف بودجه داریم، یک ردیف کمک به ایجاد سالن جدید است و ردیف دیگر برای تجهیز سالن‌های سینمایی است.

منعی برای پخش «رستاخیز» در شبکه نمایش خانگی وجود ندارد

وی ادامه داد: مثلاً امسال موسسه سینما شهر به تجهیز برخی از سالن‌های سینمایی کمک کرده است که لیست آن روی سایت این موسسه وجود دارد و در این لیست، اسامی سینماهای شهرستان‌ها هم وجود دارد. حتی در این لیست، اسامی سینماهایی که در حال گرفتن تجهیزات هستند نیز وجود دارد. همچنین در این سایت لیست سالن‌های سینمایی که ساخته شده یا در حال ساخت هستند نیز آمده است. یعنی خود این جدول نشان می‌دهد که موسسات سازمان سینمایی به برنامه ایران، تهران نیست توجه دارند. به خاطر این‌که ما هرچقدر به توسعه زیرساخت‌ها در این شهرستان‌ها کمک کنیم به عدالت فرهنگی کمک کردیم. امسال 30 درصد از اعتبارات سازمان سینمایی برای شهرستان‌ها در نظر گرفته شده است. تعهد ما نسبت به استان‌ها صد در صد است تا بتوانند برنامه‌ریزی کنند.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سوالی درباره معیشت اهالی سینما با تأکید بر ادامه جریان تولید فیلم گفت: ما در حد مقدورات و اعتبارات برای آن دسته از فعالان صنفی که آسیب جدی دیدند و قبلاً هم در سایت سازمان اعلام کردند، مسیرهای حمایتی را دنبال خواهیم کرد. صندوق اعتباری هنر تدابیری در این زمینه داشته است.

وی درباره تسهیل مراحل صدور مجوز مطابق به قانون اظهار کرد: برای اجرایی شدن تسهیل مراحل صدور مجوز کارگروهی از طریق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد. هم از زاویه حقوقی و اقتضات جدید و تکالیف و مقررات بالا دستی، بالغ بر 130 مجوز داشتیم که به 36 مجوز کاهش پیدا کرد. چون سند بالادستی نداشت و به مرور اضافه شده بود. بعضی از آن‌ها اسناد و مدارکی می‌خواستند که در سند بازرسی به آن اشاره نشده بود و به نوعی زحمت ایجاد می‌کرد. همه‌ این‌ها در حوزه‌های مختلف بررسی شد. برخی از آن‌ها ادغام شد. این‌ مجوز‌ها خوشبختانه الکترونیک می‌شوند که بخش‌های مربوط به سازمان سینمایی به شکل کلی الکترونیک شده است.

انتظامی در پاسخ به سوالی درباره شفافیت سازمان سینمایی تصریح کرد: به شهادت همین جلسه‌ای که در اینجا هستیم، ارتباط مسئولان سینمایی با رسانه‌ها برقرار است. شفافیت باید به شکلی باشد که سوال در زمینه چرایی و چگونگی ایجاد شود، نه اینکه خود خبر به شکل رانتی منتشر شود. شاید خود من امکان این را ندارم که صحبت تفصیلی با همه رسانه‌ها داشته باشم. من به خاطر خاستگاه‌ رسانه‌ای که داشتم، از ابتدای حضورم با کمک مسعود نجفی ،پروتکل ارتباطاتی منتشر کردیم. قرار بر این است که هر رسانه‌ای سوالی داشت، چون مدیران گرفتار کار عملیاتی هستند، سوال خود را با نجفی مطرح کنند و سازمان سینمایی موظف است حداکثر 6 ساعت بعد پاسخ بدهد. البته طبیعی است که ما سوال تکراری را جواب نمی‌دهیم. البته من وظیفه دارم از همکاران خودم در رسانه‌ها بخواهم که نقد جدی داشته باشند.

منعی برای پخش «رستاخیز» در شبکه نمایش خانگی وجود ندارد

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به خبرنگار ایکنا درباره تولید فیلم‌هایی با موضوع دینی، گفت: در تولید سینمایی، موضوعات دینی، مفاهیم اخلاقی و ... در سیاست حمایتی در نظر گرفته شده است و در عین حال در سازمان‌هایی که نقش حمایتی دارند یا طرح‌ها و سیاست‌هایی در دیده شدن این‌ها در اکران وجود دارد. پس حمایت اتفاق می‌افتد و سیاست بروز پیدا می‌کند.

وی درباره حضور برخی مدیران از گذشته در بدنه مدیریتی سازمان سینمایی و اثرگذاری آنان در تصمیم‌گیری‌ها گفت: اصل فرهنگ سازمان سینمایی است، ما باید تلاش کنیم با تدابیری این فرهنگ قالب شود. به همین جهت گفتم از همکاران خودم کمک می‌خواهم. چون آن‌ها با رصد جداول و مسائلی که ما روی سامانه منتشر می‌کنیم، به ما کمک کنند. طبیعی است با توجه به سیاست حاکم بر نظام اداری کشور نسبت به شفافیت، مقاومت وجود دارد که باید به کمک هم آن را حل کنیم. فعالان قبل از هر اطلاعی که در جلسه ما مطرح می‌شود، دستور جلسه ما بداند.

انتظامی در پاسخ به پرسشی درباره تاثیرگذارترین سیاست سازمان را و امتیازی که به عملکرد خودش می‌دهد، گفت: من نباید به عملکرد خودم نمره بدهم. دیگران باید نمره بدهند. در هر سازمانی، کار جمعی صورت می‌گیرد. آن چیزی که شاید برجسته‌تر باشد، تأکید بر عدالت فرهنگی است که توانستیم توفیق نسبی داشته باشیم. شخص آقای وزیر هم بر این اصل تأکید دارند. نکته دیگر که بی‌ارتباط با شفافیت نیست، پیش‌بینی‌پذیری است. ما باید همه ضوابط را منتشر کنیم تا افراد پیش از مراجعه به ما بتوانند از حقوق خودشان آگاه باشند. عین همین ماجرا برای حمایت‌هاست. یعنی اینطور نباشد که فیلمسازانی بعد از 10 سال متوجه بشوند که کدام موسسه‌های سازمان سینمایی از فیلم‌ها حمایت می‌کنند. سیاست جوان‌گرایی که به شما معرفی کردم و مثال‌هایی هم زدم، اولویت‌های محتوایی رسماً اعلام شد؛ یعنی سازمان سینمایی اعلام کرد منهای مسیر نظارتی خود در موسسات، چنانچه موضوعات واجد شرایط باشند، از آن‌ها حمایت می‌شود. توجه به فیلمنامه به عنوان نقاط گلوگاهی سینما و مسیری که فارابی با توجه به آسیب‌شناسی گذشته آغاز کرده است. توجه به فیلم‌های هنر و تجربه از این سیاست‌ها هستند. امسال توجه بیشتری به انیمیشن، فیلم کوتاه و مستند داشتیم که اعتبارات ما نسبت به سال‌های گذشته بسیار تغییر کرده است.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت تولید و اکران در شرایط کرونایی گفت: اشاره کردم که اصل اول برای همه ما این است که تولید انجام شود، اصل دیگر که کمتر از آن نیست، این است که به سلامتی انسان‌ها در تولید توجه شود. پروتکل‌های بهداشتی در سینماهای کشور رعایت می‌شود. جا دارد در اینجا از صنف سینماداران تشکر کنم.

او ادامه داد: از اواسط اردیبهشت که زمزمه راه‌اندازی مجدد تولید طبق نظر ستاد کرونا اتفاق افتاد، ابتدا اعلام کردیم فقط پروژه‌هایی که چند جلسه فیلم‌برداری از آن‌ها باقی مانده است، کارشان را از سر بگیرند و بعد مجوز تولید فیلم‌هایی صادر شد که پیش‌تولید آن‌ها آغاز شده است.

منعی برای پخش «رستاخیز» در شبکه نمایش خانگی وجود ندارد

انتظامی درباره تاثیر سمفا در حل مشکل تهیه‌کنندگی و پخش فیلم و شکست انحصارطلبی گفت: در فرایند اکران چند ذی‌نفع داریم، سینماداران، شرکت‌های پخش و صاحبان فیلم. این‌ها کسانی‌اند که باهم تبادل مالی دارند. سمفا زبان اجرایی نظام‌نامه اکران است. مواد و مقرراتش به این ماشین خورانده شده است. در قرارداد بین شرکت پخش و سینما، اگر چه می‌توانند مثل سابق قراردادی امضا کنند، ولی قرارداد اصلی در سمفا پخش می‌شود. بنابراین ضمن اینکه به لحاظ نرم‌افزاری و الگوریتم در سمفا تعیین شده است که پول چطور در بین ذی نفع‌ها تقسیم خواهد شد، بنابراین روابط همه‌ این ذی‌ نفعان در سمفا تعریف شده است.

رئیس سازمان سینمایی در پایان گفت: مسیری که دولت در دسترسی آزاد به اطلاعات و سازمان سینمایی به شفافیت ایجاد می‌کند، دیگر به عمر این دولت بستگی ندارد. چون تبدیل به یک مطالبه می‌شود. اگر سمفا بتواند همه نیازها را رفع کند، رابطه بین سینمادار، پخش و صاحب فیلم را به سهولت به وجود آورد و اختلافاتی که قبلاً پیش می‌آمد مرتفع کند، تبدیل به یک مطالبه عمومی می‌شود. یکی از امتیازات این سامانه، بارگذاری فیلم است تا به شکل سنتی برای سینماها ارسال نشود.

انتهای پیام
captcha