وجود بیش از 6 هزار موقوفه در آذربایجان‌غربی
کد خبر: 3915801
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷

وجود بیش از 6 هزار موقوفه در آذربایجان‌غربی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی گفت: در حال حاضر 6 هزار و 488 موقوفه از نوع متصرفی و غیرمتصرفی در سطح استان به ثبت رسیده است.

وجود بیش از 6 هزار موقوفه در آذربایجان‌غربیحجت‌الاسلام ناصر جوانبخت، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی، در گفت‌وگو با ایکنا آذربایجان‌غربی با اشاره به تعداد موقوفات سطح استان اظهار کرد: در حال حاضر 6 هزار و 488 موقوفه در سطح استان وجود دارد که این موقوفات به واحدهای کوچکی به نام رقبه تقسیم می‌شوند.

وی افزود: با احتساب این واحدهای کوچک باید گفت که در آذربایجان‌غربی 40 هزار و 251 رقبه وجود دارد که این رقبه‌ها نیز به دو نوع متصرفی و غیرمتصرفی تقسیم می‌شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی ادامه داد: در سطح استان تاکنون 33 هزار و 223 رقبه متصرفی وجود دارد یعنی این رقبه‌ها از نوع موقوفاتی هستند که مالکیت آنها در اختیار اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قرار دارد.

وی تصریح کرد: همچنین در سطح استان پنج هزار و 713 رقبه غیرمتصرفی وجود دارد یعنی مالکیت این موقوفات در اختیار متولی بوده و وی اداره امور آنها را بر عهده دارد.

جوانبخت خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر یکی از مشکلات در ارتباط با موقوفه‌ها نبود سند بود که اداره‌اوقاف استان برای سنددار کردن آنها همت مضاعفی به خرج داد به طوری که در حال حاضر 6 هزار و 118 رقبه در سطح استان سنددار هستند.

وی با اشاره به برنامه‌های اداره‌کل اوقاف برای اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری در سال جاری عنوان کرد: یکی از برنامه‌های شاخص این اداره‌کل سرمایه‌گذاری بر روی راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی در امامزاده‌ها و موقوفات استان بوده تا از این طریق درآمدی عاید اوقاف شود.

گفتنی است، وقف عقدی است که به موجب آن، مالک عین مال معینی از اموال خود را حبس کرده یعنی از نقل و انتقال مصون دارند و منافع آن را در راه مصرف معین قرار دهد  و وقف بر دو نوع عام و خاص است.

 

 

انتهای پیام
captcha