«تصویرپردازی در قرآن و روایات» منتشر شد
کد خبر: 3915980
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸

«تصویرپردازی در قرآن و روایات» منتشر شد

کتاب «تصویرپردازی در قرآن و روایات» به قلم حمید محمدقاسمی و به همت دفتر نشر فرهنگ اسلامی روانه بازار نشر شد.

«تصویرپردازی در قرآن و روایات» منتشر شدبه گزارش ایکنا؛ در زمانه اکنونی که زبان تصویر زبانی بسیار مؤثر و پر جاذبه است و تا اعماق روح مخاطبان نفوذ می‌کند، نگریستن به جلوه‌های تصویری و تجسمی قرآن و روایات بسیار مهم و ضروری می‌نماید و برای آشنایی نسل امروز با اعجاز قرآن و آگاهی از معارف نابی که در لابه لای روایات معصومین(ع) تجلی کرده، روشی به کارآمدی و جذابیت این شیوه نتوان سراغ گرفت.

در کتاب «تصویرپردازی در قرآن و روایات» که به قلم حمید محمدقاسمی به زیور طبع آراسته شده است، نگارنده تلاش کرده تا به جلوه‌هایی از هنر خارق‌العاده قرآن و معصومین در صحنه‌پردازی و تجسم بخشیدن به مفاهیم و خلق تصاویر زنده و بدیع اشاره کند و نمونه‌هایی از تابلو‌ها و چشم‌انداز‌های زیبای آن‌ها را پیش روی همگان قرار دهد.

در فصل نخست نویسنده کتاب ضمن اشاره به تعریف تصویر و جایگاه آن در آشکارکردن معانی به اقسام تصویرگری در قرآن و روایات پرداخته و مزیت‌های روش تصویرگری را یادآور شده است. در فصل دوم، نویسنده به روش‌های جذاب قرآن و روایات در تصویرپردازی صحنه‌ها پرداخته و در این زمینه ۱۰ روش بدیع را مورد اشاره قرار داده است و در آخرین فصل کتاب نمونه‌هایی چند از تصاویر هنری قرآن و روایات را در موضوعات مختلف همچون مباحث اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی سیاسی، تاریخی و پدیده‌های شگفت‌آور جهان خلقت را هریک در قالب صحنه‌هایی بدیع و شگفت انگیز به نمایش گذاشته و ارائه کرده است.

در مقدمه کتاب آمده است: در مسیر تاریخ اساساً وظیفه هنر و فنون هنری چیزی جز این نیست که در اشیا و پدیده‌ها و مفاهیم روح بدمد و آن‌ها را به صورت زنده و پویا ترسیم کند تا در روح و فکر بشر تأثیرگذار باشد و عواطف و احساسات آدمی را برانگیزد. اهل قلم و اندیشه هر یک به گونه‌ای تلاش داشته و دارند تا با ترسیم و توصیف زنده معانی دریچه‌ای نو به روی مخاطب بگشایند و عالمی دیدنی و جذاب را ماورای این الفاظ عادی به وی بنمایانند: که توفیقات آنها در نیل به این مقصود قطعا یکسان نبوده و نیست.

ورود به سرزمین روح آدمیان و ایجاد تحول فکری و ارزشی در انسان‌ها نیازمند ابزار‌هایی کارآمد و هنرمندانه است و در میان ابزار تصویرپردازی و ارائه مفاهیم اعتقادی و اخلاقی و تربیتی در قالب‌های محسوس و ملموس نقشی مؤثر و بی‌بدیل در درک این حقایق و مفاهیم ایفا می‌کند و تا ژرفای جان آدمی نفوذ کرده و در زوایای پنهان روح مأوا می‌گزیند.

یکی از جلوه‌های زیبا و جذاب قرآن کریم و روایات معصومین(ع) که کمتر مورد توجه قرار گرفته تابلو‌های هنری شگرف و نفیسی است که تصاویر روح‎پرور آن‌ها چشم‌ها را می‌نوازد و عواطف و احساسات را بر می‌انگیزد و نیروی اندیشه را به تکاپو وا می‌دارد.

قرآن با بهره جستن از الفاظ و کلماتی چند، تصاویر هنری خارق العاده‌ای خلق کرده است که صحنه‌های شگفت انگیز و روح پرور آن نوازشگر چشم و خیال آدمی است و کلک هیچ نگارگر و قلم هیچ نقاشی با استفاده از رنگ‌ها و طرح‌ها و نقش‌های گوناگون نخواهد توانست همانندش را بیافریند.

پس از قرآن، این ویژگی در سخنان معصومین(ع) نمود آشکار دارد. از آنجا که رسالت اصلی پیامبر و ائمه هدی(ع) ابلاغ پیام الهی به بندگان خدا بود و آنان آشناترین افراد به مقتضیات زمان خود و ویژگی‌های مخاطبان خویش بودند، از این رو همواره از تمامی ابزار و شیوه‌های کارآمد برای ایجاد تحول روحی و درونی افراد بهره می‌جستند تا بلکه مردمان را به سرچشمه هدایت رهنمون و از آب زلال حقیقت و معرفت سیرابشان کنند.

یکی از شیوه‌های بدیع و کارآمد که رسول خدا(ص) و اهل بیت آن حضرت در نیل به این مقصود از آن بهره‌های فراوان برده‌اند تجسم بخشیدن معارف توحیدی و حقایق دینی در قالب‌های زنده و گویاست. آن پیشوایان الهی با بهره‌گیری از شیوه مجسم ساختن معانی، معارف بلند و ژرف را در سطح فهم همگان تنزل بخشیده و با ترسیم زنده و زیبای آن‌ها به خلق صحنه‌های بدیع و شگفتی پرداخته‌اند که چشم‌ها را به خود خیره و عقل‌ها را متحیر خود می‌کند.

چاپ نخست کتاب «تصویرپردازی در قرآن و روایات» در ۱۰۸۸ صفحه در سال ۱۳۹۸ با شمارگان ۵۰۰ نسخه و به قیمت ۸۵ هزار تومان به همت دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر و راهی بازار نشر شده است.

انتهای پیام
captcha