تجلیل از خانواده روحانی شهید «طاها مشایخی‌نیا» در سنندج
کد خبر: 3916008
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵

تجلیل از خانواده روحانی شهید «طاها مشایخی‌نیا» در سنندج

طرح «سه‌شنبه‌های تکریم» با تجلیل از خانواده روحانی شهید «طا‌ها مشایخی‌نیا» امروز، ۲۱ مردادماه در روستای دادانه سنندج اجرا شد.

به گزارش ایکنا از کردستان، کامل گلباغی، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کردستان در طرح «سه‌شنبه‌های تکریم» که با تجلیل از خانواده روحانی شهید «طاها مشایخی‌نیا» امروز، 21 مردادماه در روستای دادانه سنندج اجرا شد، با بیان اینکه تکریم بزرگان و خانواده شهدا سنت حسنه‌ای است که باید در کانون‌های مساجد نهادینه شود، اظهار کرد: شهدا حق بزرگی بر گردن همه ما دارند و همه ما باید ادامه دهنده راه شهدا باشیم.

وی بر ترویج فرهنگ شهدا در جامعه تاکید کرد و افزود: جامعه امروز نیازمند ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و بایستی نسل جوان امروز با رشادت‌ها و و پایمردی شهدا بیش از پیش آشنا شوند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کردستان با اشاره به تأثیرگذاری و آثار و برکات تکریم خانواده‌های شاهد، عنوان کرد: گاهی یک دلجویی ساده و حتی تلفنی از یک مادر شهید موجب عاقبت به خیری فردی و اجتماعی می‌شود.

وی در پایان تأکید کرد: جوانان عضو کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد باید سعی کنند با اجرای برنامه‌های هدفمند و اصولی، یاد و خاطره شهدا را در جامعه زنده نگه دارند.

سامان احمدی، معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز در این دیدار خانواده‌های شهدا را الگوهای صبر، ایثار و مقاومت عنوان و اظهار کرد: طرح ملی «سه شنبه‌های تکریم» از برنامه‌های ابتکاری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور به منظور احیای کارکرد فرهنگی اجتماعی مساجد در محلات و تکریم و توجه به فعالان حوزه فرهنگی اجتماعی و دینی محلات به ویژه خانواده معظم شهدا و ایثارگران است.

وی با تأکید بر ترویج بیش از پیش فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه امروز افزود: تکریم خانواده شهدا و اشاعه راه شهدا فرصتی مغتنم برای همه ماست تا نسل چهارم انقلاب مفهوم ایثار و پایداری را به معنای واقعی درک ‌کنند.

سیدطه مشایخی، هفتم مرداد ماه ۱۳۲۱ در بیست‌و‌پنج کیلومتری جنوب غربی سنندج در روستای دادانه به دنیا آمد، پدرش سید محمد مردی مؤمن بود که در روستای دادانه کشاورزی می‌کرد . ملا علی نحوی اولین معلم او بود که نزدش خواندن و نوشتن و قرائت قرآن آموخت، سیدطه از همان زمان آیات و سوره‌های متعددی را از قرآن کریم به خاطر سپرد.

وی پس از کسب مقدمات، برای بهره‌مندی از علوم دینی، ابتدا نزد سیدرئوف حسینی، رفت پس از آن، محضر ملا اسماعیل بیانی را درک کرد و موفق شد جواز افتاء در مذهب امام شافعی را دریافت کند. بیست ساله که شد پدرش به رحمت خدا پیوست و مسئولیت تأمین معیشت خانواده بر دوش سید طه قرار گرفت.

سیدطه، امام جمعه و جماعت روستای دادانه بود و از طریق کشاورزی معیشت خانواده را تأمین می‌کرد. به جوانان و نوجوانان قرآن و احکام اسلامی می‌آموخت و آنان را نسبت به ناپاکی و فساد رژیم شاه آشنا می‌کرد و از ظلم‌پذیری و سکوت برحذر می‌داشت. وقتی برخی از اشراف و ثروتمندان به افشاگری‌های او پی بردند کمر به نابودی‌اش بستند لیکن به سبب حمایت مردم از وی، به ناچار عقب‌نشینی کردند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به عضویت مرکزبزرگ اسلامی غرب کشور درآمد و به نشر عقاید اسلامی پرداخت. هویت شوم گروهک‌های مختلف را برای مردم آشکار می‌ساخت و مردم را از افتادن به دام و دامن آن ملحدان بر حذر می‌داشت، تهدیدهای این گروهک‌ها نتوانست سید طه را از مبارزه منصرف کند چند بار او را به اسارت بردند لیکن با فشار و تهدید و شکنجه نیز نتوانست او را وادار به تسلیم کنند.

عاقبت به سبب همکاری با نیروهای انقلاب اسلامی و روشنگری اذهان مردم در شناساندن ریشه‌های ناپاک گروهک‌ها و افراد ضد انقلاب، این از خدا بی‌خبران، شب ۲۴/۷/۱۳۶۶ به خانه سیدطه مشایخی حمله کردند و با شلیک چند گلوله ایشان را به شهادت رساندند، مردم روستا با حزن بسیار، پیکر یار و یاور خویش را در مزار روستای دادانه به خاک سپردند. از ملا سیدطه مشایخی، پنج فرزند و مقداری یادداشت به زبان عربی در زمینه مسائل فقهی بر جای مانده است.

گفتنی است؛ دیدار و تجلیل از خانواده شهید «طه مشایخی نیا» برنامه این هفته از طرح ملی «سه‌شنبه‌های تکریم» استان کردستان بود که با همراهی و مشارکت مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کردستان، معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، بخشدار مرکزی سنندج و کارشناس فرهنگی ـ هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کردستان همراه بود.

انتهای پیام
captcha