وجود ۱.۵ میلیون نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی
کد خبر: 3916034
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶

وجود ۱.۵ میلیون نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار نسخه کتاب در ۷۱ باب کتابخانه عمومی سطح استان وجود دارد.

وجود 1.5 میلیون نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربیبه گزارش ایکنا آذربایجان‌غربی، خدیجه معصومی، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی، 21 مرداد ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی تنها مراکز فرهنگی هستند که به همه اقشار جامعه خدمات ارائه می‌دهند در حالی که سایر مراکز فرهنگی مخاطب عمومی نداشته و تنها به قشر محدودی خدمات می‌دهند.

وی با اشاره به برنامه‌های این نهاد در دوران شیوع کرونا افزود: برگزاری مسابقه خلاصه‌نویسی، راه‌اندازی شبکه کتاب‌خوانان حرفه‌ای، راه‌اندازی پویش هر خانه یک کتابخانه، برگزاری جشنواره رضوی با شرکت بیش از ۲۶ هزار نفر، اقلام فرهنگی و بهداشتی در مناطق زلزله‌زده قطور و اهدای کتاب به پرسنل بیمارستان طالقانی از جمله این اقدامات هستند.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی با اشاره به برنامه‌های این نهاد ادامه داد: مهم‌ترین خلاء در رابطه با این نهاد، عدم آشنایی مردم با نهاد کتابخانه‌های عمومی بوده بنابراین اولویت نخست نهاد کتابخانه‌های عمومی شناساندن این نهاد به مردم و مسئولان است و هدف بعدی افزایش برخی شاخص‌ها مانند افزایش سرانه مطالعه، فضای کتابخانه‌ای، ارائه خدمات کتابخانه‌ای به مناطق محروم و جذب اعتبار برای نهاد است.

وی با اشاره به اینکه تعداد کتاب، کتابخانه‌های تحت مدیریت نهاد استان یک میلیون و 500 هزار نسخه است، خاطرنشان کرد: طبق میانگین استاندارد باید به ازای هر نفر 2.5 جلد کتاب در کتابخانه‌ها وجود داشته باشد که در آذربایجان‌غربی به ازای هر 44 نفر 100 جلد کتاب وجود دارد.

معصومی گفت: طبق استاندارد کشوری به ازای 25 هزار نفر یک کتابخانه وجود دارد که این آمار در این استان به ازای 45 هزار نفر یک کتابخانه است. در سطح استان ۷۱ باب کتابخانه عمومی زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی هستند و 24 باب کتابخانه از نوع مشارکتی و مستقل هستند.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی عنوان کرد: در حال حاضر، کتابخانه علامه دهخدا میاندوآب تنها کتابخانه در حال ساخت در سطح استان است که 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی در پایان با اشاره به آغاز نخستین جشنواره کتاب‌خوان و رسانه گفت: امید است این جشنواره با مشارکت فعالان رسانه‌ای و هم‌افزایی با آنها موجب افزایش سرانه مطالعه در استان شود.

انتهای پیام
captcha