۴ یادمان شهدا در آذربایجان‌غربی ثبت ملی شد
کد خبر: 3924576
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴

۴ یادمان شهدا در آذربایجان‌غربی ثبت ملی شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنابع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: ۴ یادمان شهدا در استان پس از بررسی در شورای کمیته فرهنگی وزارت‌خانه در فهرست آثار ملی ثبت شد.

چهار یادمان شهدای آذربایجان‌غربی ثبل ملی شدندجلیل جباری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌غربی در ارتباط با آخرین وضعیت ثبت یادمان‌های شهدا در استان اظهار کرد: از مدت‌ها پیش تهیه پرونده ثبتی تعدادی از یادمان‌های شهدا با همکاری دبیرخانه ستاد راهیان نور آماده شده بود.

وی افزود: 5 مورد از این پرونده‌ها روز گذشته در کمیته شورای فرهنگ وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مطرح شد که از میان آنها پرونده ثبتی چهار مورد از این یادمان‌ها موافقت اعضای شورا را به دست آورد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی ادامه داد: پرونده‌های ثبت ملی شده در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی ـ‌ فرهنگی عبارت از یادمان شهدای تمرچین پیرانشهر، شهید زین‌الدین و بلفت سردشت و یادمان شهدای دارلک مهاباد هستند.

وی بیان کرد: پرونده ثبتی یادمان شهید بروجردی نقده که نیز در این جلسه مطرح شد به دلیل نیاز داشتن به برخی اصلاحات قرار شد پس از رفع اصلاحات برای ثبت ملی مورد بررسی مجدد قرار بگیرد.

جباری با اشاره به برخی ویژگی‌های این یادمان‌ها تصریح کرد: یادمان شهید زین‌الدین محل شهادت برادران زین‌الدین در 9 کیلومتری شهر ربط سردشت بوده و یادمان شهدای بلفت سردشت محل اجرای عملیات نصر 7 و پاک‌سازی منطقه از ضدانقلاب است.

وی محل عملیات پاک‌سازی منطقه دارلک در 13 کیلومتری مهاباد و محل شهادت شهید امینی را مربوط به یادمان شهدای دارلک برشمرد و تصریح کرد: یادمان شهدای تمرچین پیرانشهر نیز محل اجرای عملیات‌های کربلای 2 و 7 و والفجر 2 و محل شهادت محمود کاوه فرمانده تیپ 10 سیدالشهدا(ع) است.

انتهای پیام
captcha