نان با طعم کرونا
کد خبر: 3928367
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹

نان با طعم کرونا

این روزها مردم ارومیه در اوج شیوع کرونا برای تهیه نان مجبور به ایستادن در صف‌های طولانی نانوایی‌ها هستند که در کنار خرید نان، کرونا را نیز به جان می‌خرند.

نان با طعم کروناحدوداً از دو هفته پیش، داستان کمبود نان و صف‌های طولانی مردم در نانوایی‌ها آن هم با وجود شیوع کرونا در ارومیه آغاز شد. این صف‌ها به گونه‌ای بود که مشتری‌ها با فاصله کم، پس از چندین ساعت منتظر ماندن، در نهایت موفق به خرید یک بسته نان می‌شدند. برخی نیز در نهایت دست خالی به خانه برگشته و نانی به کف نمی‌آوردند.

این کمبود نان که در ابتدا فقط در ارومیه به گوش می‌رسید بعدها زمزمه‌ آن در شهرستان‌های دیگر استان نیز پیچید و با وجود بهبود شرایط نسبی، هنوز هم دلهره از کمبود نان در آینده در بین مردم ارومیه وجود دارد. خبرنگار ایکنا آذربایجان‌غربی، در گزارش زیر به ماجرای کمبود یک باره نان در ارومیه و واکنش مسئولان به این موضوع پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

یکی از مسئولانی که در ابتدای ماجرای کمبود نان در مصاحبه با یکی از خبرنگاران به این موضوع واکنش نشان داد، علیرضا ملامحمدی‌زاده، فرماندار ارومیه بود که در این ارتباط اظهار کرد: هیچ مشکلی از بابت تخصیص سهمیه آرد به نانوایی‌ها وجود ندارد اما از طرفی بازرسی‌ها از کمبود نان در سطح شهر حکایت دارد و در حال بررسی دلایل این موضوع هستیم. به نظر می‌رسد این اقدام در جهت ایجاد جو روانی برای افزایش قیمت نان است که با توجه به شرایط اقتصادی ممکن نیست و شهروندان افزایش خودسرانه قیمت نان را به ۱۲۴ گزارش کنند.

هر چند فرماندار ارومیه سعی کرد که در ابتدا نشان دهد که کمبود نان در ارومیه زیاد جدی نیست و به گونه‌ای غیرمستقیم مردم را به آرامش دعوت کرد، اما با مشاهده میدانی خبرنگار ایکنا در شهر به خوبی مشهود بود که مردم به این موضوع اعتقادی ندارند و ترس کمبود نان بر همه آنها غلبه کرده است.

سودجوها؛ عامل کمبود نان

نادر صادقی،‌ معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی نیز در ادامه در واکنش به ادعای تعدادی از  نانواها مبنی بر اینکه کاهش سهمیه آرد و افزایش قیمت آرد آزاد دلیل اصلی کمبود نان در ارومیه است، گفت:  ️۹۰ واحد نانوایی در ارومیه برای رفع مشکل نان به صورت شبانه‌روزی فعالیت خواهند داشت و هیچ کمبود نان و آردی در استان وجود ندارد. برخی علل از جمله سودجویی عده‌ای باعث بروز مشکل شده است به زودی مشکلات ایجاد شده در بحث نان در ارومیه برطرف می‌شود.

در حالی وعده‌های مسئولان برای حل مشکل کمبود نان همچنان ادامه داشت و صف‌های نان روزبه‌روز بیشتر می‌شد، الله‌وردی حسن‌زاده، رئیس اتحادیه نانوایان ارومیه، در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها مردم را مقصر اصلی کمبود نان توصیف و با تأکید بر اینکه ️مشکلی از بابت کمبود آرد و نان در سطح شهر ارومیه وجود ندارد، بیان کرد: کمبود آرد و افزایش قیمت نان در ارومیه صحت ندارد و آرد به میزان کافی برای تولید نان به نانوایان توزیع می‌شود.

وی تصریح کرد: ارومیه و حومه شهر یک میلیون جمعیت دارد و روزانه ۳۲ میلیون قرص نان در نانوایی‌های شهر پخته می‌شود از این رو هیچ کمبودی در نان نداریم و شهروندان جلوی نانوایی‌ها صف نکشند. هیچ گونه افزایش قیمت تا پایان سال در نان وجود ندارد و با مصوبه‌ای که در آبان ماه سال گذشته تصویب شده قیمت هر سنگک یارانه یک ۱۰۰۰ تومان، یارانه دو ۲۵۰۰ تومان و بربری و نان روغنی نیز براساس یارانه ۱۰۰۰ تومان یارانه دو ۱۵۰۰ تومان و نان لواش ۲۴۰ تومان است. ۸۰۰ نانوایی لواش و ۷۵۰ نانوایی سنگگ و روغنی از صبح ساعت ۷ الی ۱۲ و ۴۰ واحد نانوایی بعداز ظهر از ساعت ۳ الی ۶ در سطح شهر ارومیه فعالیت می‌کنند و هیچ نانوایی بسته نیست.

براساس این گزارش باید گفت که داستان کرونا و نان در ارومیه به حدی جدی شده بود که حجت‌الاسلام سیدمهدی قریشی، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی، در تماس با محمدمهدی شهریاری، استاندار، درخواست حل این مشکل را در اسرع وقت کرد و خواستار هم‌اندیشی برای پایان دادن به این بحران شد.

کاهش صف‌های نان پس از یک هفته

در نهایت پس از گذشت یک هفته از آغاز این داستان فرماندار ارومیه با اشاره به کاهش چشم‌گیر صف در نانوایی‌هایی ارومیه گفت: همانطور که شهروندان نیز شاهد آن هستند، صف‌های طولانی خرید نان در ارومیه رفع شده و مشکل خاصی در این خصوص وجود ندارد.

ملامحمدی‌زاده با بیان اینکه بار روانی کاذب مربوط به کمبود آرد در ارومیه به طور کامل از بین رفته است، بیان کرد: افزایش سهمیه ۶۳۰ واحد نانوایی لواش‌پز در شهر، بخش‌ها و روستاهای پرجمعیت شهرستان ارومیه از روز گذشته اعمال شده و هیچ کمبودی در این خصوص وجود ندارد. در صورتی که هر واحد نانوایی شاهد ایجاد صف باشد، می‌تواند ساعات پخت و پز خود را با هماهنگی افزایش دهد تا دوباره آرد اضافی به آنان اختصاص یابد.

فرماندار ارومیه از فعالیت شبانه‌روزی ۱۲ واحد نانوایی در این شهرستان خبر داد و اضافه کرد: نان تولید شده در این واحدها برای فروش در سوپرمارکت‌ها اختصاص می‌یابد، همچنین ۱۳ واحد نانوایی دیگر در نقاط پرجمعیت شهر تا ساعت ۲۴ شب فعال است.

وی با بیان اینکه بازرسی‌ها از واحدهای نانوایی برای انباشت‌نکردن آردهای سهمیه‌ای به طور ۲۴ ساعته انجام می‌شود، بیان کرد: قیمت نان در شهرستان ارومیه به هیچ وجه افزایش نخواهد یافت.

ملامحمدی‌زاده با اشاره به افزایش بازرسی‌ها از واحدهای نانوایی، بیان کرد: شهروندان می‌توانند گران فروشی یا هرگونه تخلف در واحدهای نانوایی را به شماره ۱۲۴ گزارش دهند تا فورا رسیدگی لازم انجام شود.

یادآور می‌شود که پس از شیوع کرونا در ارومیه، برای دومین بار است که کمبود نان در ارومیه مردم را به نانوایی‌ها کشانده و زمینه را برای جولان کرونا فراهم می‌کند، امید است که نوبت سومی در کار نباشد هر چند که خبرهایی از گوشه گوشه شهرستان‌های آذربایجان‌غربی مبنی بر کمبود نان به گوش می‌رسد که نیاز است مسئولان تا موضوع جدی‌تر نشده برای حل این مشکل وارد عمل شده و اوضاع را کنترل کنند.

انتهای پیام
captcha