ضرورت بهره‌مندی از نتایج تحقیقات علمی برای پیشرفت آذربایجان‌غربی
کد خبر: 3935362
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸

ضرورت بهره‌مندی از نتایج تحقیقات علمی برای پیشرفت آذربایجان‌غربی

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: زیرساخت پیشرفت آذربایجان‌غربی بر مبنای تکنولوژی حاصل در تحقیق و توسعه ظرفیت‌ها و نیازهای منطقه شکل می‌گیرد.

ضرورت بهره‌مندی از نتایج تحقیقات علمی برای پیشرفت آذربایجان‌غربیبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی استان، ۲۴ آبان، محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان‌غربی به همراه معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی کشور و معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، ریس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با بازدید از مجتمع پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی استان از جزئیات آخرین دستاوردهای فناورانه علمی، پژوهشی و کارآفرینانه و شرکت‌های دانش بنیان جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی درحوزه های معاونت های این واحد بازدید کردند.

استاندار آذربایجان‌غربی در جریان این بازدید اظهار کرد: جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی نیز از این غافله عقب نمانده و اقدامات بسیار خوبی در عرصه‌های علمی و پژوهشی انجام داده است که با توجه به ظرفیت این نهاد در استان می‌توان انتظار داشت اقدامات موثرتری نیز انجام دهد.

محمدمهدی شهریاری جهاد دانشگاهی را نهادی علمی و موثر در توسعه دانست و افزود: از طرح‌ها و ایده‌های جهاد دانشگاهی برای سرعت‌بخشی به روند توسعه استان حمایت اساسی می‌کنیم.

وی ادامه داد: برای رفع مشکلات مالی جهاد دانشگاهی که اقدامات بسیار خوبی برای توسعه استان انجام داده است درصدد جدب اعتبار و ارائه مساعدت‌های مالی به این نهاد هستیم تا با تأمین اعتبار پژوهش‌هایی که با مشکلات مالی مواجه هستند به ثمر برسند.

شهریاری از رایزنی با سازمان برنامه و بودجه و وزارت کار برای پرداخت تسهیلات کم‌بهره بانکی به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان خبر داد و گفت: پیگیر اخذ اعتبارات لازم برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام جهاد دانشگاهی و نیز پرداخت تسهیلات کم‌بهره از وزرات کار هستیم و به زودی طرح‌هایی که از قابلیت لازم برخوردار هستند به این دو نهاد معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی یک نهاد علمی تاثیرگذار است، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در استان با توجه به فعالیت‌های درخشان در حوزه کشاورزی می‌تواند کمک‌های موثری در موضوعات مرتبط با کشاورزی و الگوی کشت داشته باشد که در رشد و توسعه اقتصادی استان موثر باشد.

شهریاری با بیان اینکه جهاد دانشگاهی زحمات زیادی را در بخش‌های مختلف به خصوص حوزه علمی انجام داده است، تصریح کرد: وظیفه همه دستگاه‌های اجرایی و نهادها است که در این راستا به این نهاد انقلابی در جهت شکوفایی هرچه بیشتر استان کمک کنند.

وی ادامه داد: با سفر دکتر نوبخت معاون برنامه‌ و بودجه رئیس جمهور در چند روز آینده به استان امید است اعتبارات ویژه برای جهاد دانشگاهی تخصیص یابد.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه همه تلاش ما توسعه و رشد استان است، تصریح کرد: در تلاش هستیم طرح‌های کاربردی عملیاتی شده و به نتایج خوبی برسند تا بتوانیم شاهد ارتقا استان در شاخص‌های عقب‌مانده باشیم.

وجود ۷۰ هکتار باغ سیب در استان

وی با انتقاد از کشاورزی سنتی در استان بیان کرد: با وجود دانش و علم به کشاورزی مدرن، متاسفانه این ظرفیت به خوبی در استان ترویج نیافته و با وجود ۷۰ هزار هکتار باغ سیب در استان تنها یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب برداشت شده است.

شهریاری به مسئله کمبود آب نیز اشاره کرد و گفت: باید کشاورزی استان به سمت مدرنیته و صرفه‌جویی در آب و انرژی حرکت کنند، هم اکنون هفت میلیارد مترمکعب آب در حوضه دریاچه ارومیه صرف کشاورزی می‌شود که باید مدیریت شود.

وی ادامه داد: برای دگرگونی در شیوه‌های سنتی کشاورزی و تغییر الگوی کشت شورای راهبردی کشاورزی استان را تشکیل داده‌ایم.

این مسئول با اشاره به حمایت از طرح‌های پژوهشی در جهت رفع دغدغه‌های استان ادامه داد: طرح‌های پژوهشی که بتواند مشکلات استان را حل کنند در اولویت ما قرار دارد و از این طرح‌ها حمایت می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت کشت گیاهان دارویی با توجه به ارزش افزوده بسیار بالایی که دارد، تصریح کرد: باید در این زمینه اقدامات بسیار زیادی برای منظور فرهنگ‌سازی انجام و این نوع کشت به شهرستان‌ها معرفی شود تا کشاورزان از کشت محصولات کم‌بازده به سمت کشت گیاهان دارویی روی بیاورند.

شهریاری تصریح کرد: آذربایجان‌غربی رتبه اول را در کشت چغندر به خود اختصاص داده است محصولی که بسیار پر آب‌بر است و متاسفانه به شکل سنتی آبیاری می‌شود که باید اقداماتی نیز در این راستا انجام شود که در این حوزه نیز ضعف وجود دارد.

اجرای ۳۸ طرح نوآورانه در جهاد دانشگاهی

معاون پشتیبانی و توسعه منابع جهاد دانشگاهی نیز در این نشست با اشاره به اقدامات جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف تصریح کرد: هم اکنون جهاد دانشگاهی در حوزه دکل نفتی و تولید مته‌های اریب شکل برای حفاری‌های حرفه‌ای و عمیق اقدامات خوبی انجام داده است و در بحث موتور کششی مترو نیز که به جهاد دانشگاهی سپرده شده اقدامات خوبی در حال انجام است.

سیدمحمدجواد شوشتری با اشاره به درخشش جهاد دانشگاهی کشور در حوزه پزشکی نیز گفت: در حوزه پارکینسون و درمان مبتنی بر ژنتیک اقدامات خوبی انجام شده است که در صورت موفقیت صد درصدی، جز چهار کشور اول تاتیرگذار در درمان مبتنی بر ژنتیک خواهیم بود.

وی در حوزه تبدیل جنین گاوی شیر نیز تصریح کرد: پژوهش‌ها و اقدامات موثری در تبدیل گاو هلوشتاین گوشتی به شیری در کرج با نگهداری ۲۵۰ راس گاو در حال انجام است که درصد چربی را از سه درصد به هشت درصد ارتقا دادیم که در راستای حل مشکلات کره بسیار موثر خواهد بود.

معاون پشتیبانی و توسعه منابع جهاد دانشگاهی با اشاره به اجرای ۳۸ پروژه نوآورانه توسط جهاد دانشگاهی گفت: در این راستا ۱۵ میلیون یورو برای اجرای این پروژه‌ها به دستور مقام معظم رهبری تخصیص داده شده است.

وی با اشاره به بانک ژنتیک جهاد دانشگاهی گفت: یکی دیگر از اقدامات مهم جهاد دانشگاهی ایجاد بانک ژنتیک است که ژنوم هر موجود زنده موجود در کشور در این بانک غنی که به دستور مقام معظم رهبری در سال ۸۶ در مجتمع ۱۲۰ هکتاری در کرج احداث شده موجود است.

شوشتری تصریح کرد: جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف در استان‌ها اقدامات بسیار موثر و چشمگیری انجام داده است و در آذربایجان غربی نیز با توجه به موقعیت منطقه اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

وی با بیان اینکه تنها ۴۰۰ میلیارد تومان از بودجه دولتی به جهاد دانشگاهی تخصیص داده می‌شود، گفت: هزینه‌های جهاد بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که باید مابقی بودجه را با درآمدزایی تامین کند.

معاون پشتیبانی و توسعه منابع جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه فعالیت‌های آموزشی جهاد دانشگاهی یکی از بسترهای درآمدزایی این نهاد محسوب می‌شود، گفت: با توجه به شیوع کرونا اساس فعالیت‌های آموزشی نیز به سمت اقدامات فناورانه حرکت کرده است.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در حل مسئله ناباروری رتبه اول را دارد، افزود: در حوزه سرطان سینه نیز دارای مقام اول است، همچنین در این راستا نیز دو بیمارستان در اصفهان و تهران در حال احداث است که تا یک و نیم سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

همکاری استانداری و نهادهای اجرایی

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز در این مراسم با اشاره به ظرفیت خبرگزاری ایسنا و ایکنا در آذربایجان‌غربی تصریح کرد: این دو خبرگزاری می‌تواند بازوی موثر و مفیدی برای معرفی استان و رونق آن باشد.

عیسی علیزاده با اشاره به فعالیت مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی استان نیز عنوان کرد: این مرکز تاکنون در حوزه‌های مختلف اقدام به تهیه نظر سنجی با استفاده از متدهای روز در راستای کمک به تصمیم‌گیری‌های نهادها و بخش‌های مختلف در استان انجام داده است.

وی ادامه داد: مجموعه استانداری و دستگاه‌های اجرایی نیز می‌توانند از این ظرفیت در حوزه‌های مختلف برای تصمیم‌گیری در مسیر رونق استان استفاده کند.

راه‌اندازی گلخانه هوشمند ۲۰ هزار هکتاری

رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی با ارایه گزارشی از فعالیت‌های این نهاد در استان اظهار کرد: برنامه توسعه جهاد دانشگاهی واحد در راستای مدل پیشرفت استان اساس‌گذاری شده است.

امین رستم‌زاده افزود: جهاد دانشگاهی بسترهای علمی و عملیاتی پیشرفت را براساس نیاز و مزیت استان با رویکرد بسترسازی فرهنگی، ارتقاء مهارت‌محوری، تولید دانش و ایجاد فناوری و ثروت‌آفرینی از آن محقق می‌کند.

وی با تشریح و اشاره به طرح‌های شاخص و منتخب پیشنهادی جهاد دانشگاهی استان به استانداری گفت: تمامی طرح‌ها و ساختارهای پیشنهادی جهاد دانشگاهی بر اساس یک مطالعه و نیازسنجی در مدل توسعه استان و حسب ظرفیت گروه‌های تخصصی این نهاد برنامه‌ریزی شده است و اقدامات و پیشینه کیفی‌کاری ملی نیز در آن حوزه قطعاً در واحد وجود دارد.

رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی اعتماد به توان علمی و جهادی جهادگران جوان این نهاد را بسیار پر ثمر عنوان کرد و افزود: حمایت از پروژه‌ها و ساختارها و ایده‌های علمی این نهاد کاملاً ارزش آفرین برای استان از تمامی ابعاد بوده و حسن اعتماد به این نهاد همیشه بر اساس خروجی طرح ها حلاوت خاصی دارد.

وی با اشاره به پروژه راه‌اندازی و انتقال فناوری ساخت گلخانه هوشمند و مدرن ۲۰ هزار هکتاری این نهاد خاطرنشان کرد: تحقق این پروژه انقلابی در اقتصاد کشاورزی و مباحث مرتبط از جمله خلق شغل‌های دانش بنیان بین رشته‌های کشاورزی با علوم دیگر و اگروتوریسم و دستیابی به دانش منتقل شده و متناسب‌سازی آن با ظرفیت‌های اقلیمی استان در بستر خلاق علمی عملی ایجاد خواهد کرد.

رستم‌زاده راه‌اندازی کلینیک تخصصی عارضه‌یابی مدیریت، راه‌اندازی مرکز تحقیقات و رصدگاه بین رشته حقوق شهروندی مطالعات جوان و دانشجویان، راه‌اندازی اولین آزمایشگاه تخصصی مرجع محصولات باغی و کشاورزی ارگانیک شمال‌غرب کشور، راه‌اندازی اولین مرکز ذخایر ژنتیکی گیاهی شمال غرب کشور، تکمیل ساختمان فناوری و نوآوری بین رشته کشاورزی جهاد دانشگاهی استان با مشارکت معاونت علمی ریاست جمهوری و طرح پژوهشی بررسی و پایش نیترات و سموم کشاورزی در آب و خاک دشت ارومیه را از جمله طرح‌های شاخص و تاثیرگذار در توسعه اقتصاد کشاورزی و سلامت غذایی مردم استان و کشور عنوان کرد که همگی خروجی مشخص ارزش‌آفرین و عملی برای نه تنها شهروندان استان بلکه کل مردم ایران خواهند داشت.

وی در خاتمه اعلام آمادگی این نهاد را حسب ظرفیت‌های پژوهشی اعضای هیات علمی، فرهنگی، آموزشی و اشتغال با بنیه قوی پژوهشکده‌ها و سازمان‌های تخصصی این نهاد در سطح کشور برای قبول رسالت‌ها و مسئولیت‌های اساسی عنوان کرد.

فعالیت ۱۲ گلخانه

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در استان همواره کارهای ارزشمندی انجام داده است، گفت: بسیاری از دستگاه‌های اجرایی می‌توانند در راستای رفع مشکلات جهاد دانشگاهی کمک حال این نهاد انقلابی شود.

ناصرحضرتی‌پر تصریح کرد: می‌توان با احاله کارهای تحقیقاتی به جهاد دانشگاهی و معرفی این نهاد به عنوان بازوی اجرایی طرح‌های مورد تصویب در کارگروه آموزش و پژوهش در راستای توسعه پژوهش های کاربردی اقدامات خوبی انجام داد.

وی با بیان اینکه متاسفانه شرکت‌های مختلف دانش بنیان زیادی در استان وجود دارد که جزیره‌ای عمل می کنند، ادامه داد: بیش از ۱۲ شرکت گلخانه کشاورزی در استان وجود دارد که می‌توان از ظرفیت این شرکت‌ها و نواحی صنعتی به عنوان پشتیبان برای کاهش هزینه‌ها کمک گرفت.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: باید مسائل و مشکلات موجود اولویت‌بندی و جمع‌بندی شود تا هزینه‌ها به خوبی مدیریت شود.

وی با بیان اینکه در بسیاری از شاخص‌ها از جمله حوزه آب بهداشت و درمان آموزش و پرورش عقب هستیم، تصریح کرد: دستگاه‌های مختلف نباید به صورت جزیره‌ای عمل کنند بلکه با همکاری و تعامل هم علاوه بر کاهش هزینه‌ها می‌توانند در راستای ارتقاء شاخص‌های عقب مانده استان به یکدیگر کمک کنند.

انتهای پیام
captcha