کسب و کارهای خانگی؛ راهگشای مشکل اشتغال در کشور
کد خبر: 3938571
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶

کسب و کارهای خانگی؛ راهگشای مشکل اشتغال در کشور

فرماندار ارومیه به گام‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی کسب و کار خانگی اشاره و بیان کرد: کسب و کارهای خانگی یکی از راهکارهای مهم برای ایجاد درآمد و راهگشای مشکل اشتغال در کشور است.

کسب و کارهای خانگی؛ راهگشای مشکل اشتغال در کشوربه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، به‌ نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی آذربایجان‌غربی، علیرضا ملامحمدی‌زاده، فرماندار ارومیه، ۱۱ آذر ضمن تقدیر و تشکر از جهاددانشگاهی و متولیان همکار در طرح ملی مشاغل خانگی به عنوان طرحی ارزشمند و متمایز اثربخش اظهار کرد: قابلیت انجام این نوع کسب و کار در منزل سبب ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلین آنها می‌شود، که از جمله می‌توان به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه‌های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد شاگردی بین اعضای خانواده اشاره کرد.

وی افزود: براساس قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی مشاغل و کسب و کار خانگی، آن دسته از فعالیت‌هایی است که از سوی عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل گرفته و منجر به تولید خدمت و یا محصولی قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی را شامل می ‌شود که صنایع دستی، فرش دستباف و رشته‌های مرتبط با این صنعت، امور تولیدات دامی، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، عشایری و امور تولیدات گیاهی، تجارت الکترونیک، فعالیت‌های فرهنگی ـ‌ هنری و بخش صنعت و خدمات از عمده رشته‌های مشاغل خانگی است.

ملامحمدی‌زاده به گام‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی کسب و کار خانگی اشاره و بیان کرد: بی‌شک عوامل متعددی در انتخاب نوع فعالیت کارجویان و کارآفرینان موثر است برخی از کارجویان براساس علایق خود و برخی نیز ممکن است با توجه به رشته تحصیلی و یا عوامل دیگری نوع کسب و کار خود را انتخاب کنند که به طور خلاصه می‌توان عواملی همچون علاقه، مهارت و رشته تحصیلی تجربه فردی و خانوادگی، وجود امکانات اولیه و انگیزه کسب سود را در انتخاب کسب و کار خانگی را موثر دانست.

وی ادامه داد: تهیه طرح کسب و کار، تأمین مالی طرح، ایجاد تعادل شغل و زندگی خانوادگی، مدیریت زمان، توجه به امنیت و سلامت شغلی و انتخاب و ثبت یک برند یا نام تجاری از گام‌های دیگر برای راه‌اندازی کسب و کار خانگی است.

فرماندار ارومیه با اشاره به نقاط ضعف و قوت در راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی تصریح کرد: صرفه‌جویی در هزینه‌های رفت و آمد و هزینه‌های عملیاتی به دلیل فعالیت در خانه و بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی از مزایای این نوع کسب و کارها است.

وی پایین بودن هزینه راه‌اندازی، پایین بودن میزان ریسک سرمایه‌گذاری، حذف هزینه ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده، امکان کارکردن به صورت پاره وقت، آزادی و استقلال عمل، ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، انعطاف‌پذیری کار، توسعه فرهنگ کار در خانواده را از دیگر مزایای مشاغل خانگی عنوان کرد.

ملامحمدی‌زاده یکی از بزرگترین چالش‌های کارآفرینان و شروع‌کنندگان کسب و کارهای خرد(خوداشتغالی و خانگی) برای راه‌اندازی کسب و کارشان را کمبود منابع مالی برای تأمین نیازهای سرمایه‌ای برشمرد.

وی با بیان اینکه فرآیند به دست آوردن وجوه مورد نیاز ممکن است ماه‌ها به طول انجامد و کارآفرینان را از حرفه خود منصرف کند، افزود: از سوی دیگر بدون تأمین مالی کافی کسب و کارهای نوپا هرگز به موفقیت نخواهند رسید به طوری که کمبود سرمایه‌گذاری عاملی مؤثر در شکست بسیاری از کسب و کارها است. 

فرماندار ارومیه با اشاره به منابع ایجاد چالش‌های عمده فراروی مشاغل خانگی، اظهار کرد: تسهیلات و طولانی بودن فرآیند دریافت آن، دارایی، تجهیزات و امکانات پشتیبانی و قوانین و شیوه‌نامه‌های مربوط به مشاغل خانگی از جمله منابع چالش‌های عمده فراروی مشاغل خانگی است.

انتهای پیام
captcha