ثبت‌نام بیش از هزار نفر در طرح ملی مشاغل خانگی در آذربایجان غربی
کد خبر: 3947827
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱

ثبت‌نام بیش از هزار نفر در طرح ملی مشاغل خانگی در آذربایجان غربی

رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان‌غربی گفت: در سطح استان تاکنون یک هزار و ۱۴۰ نفر از طریق سامانه ملی مشاغل خانگی به آدرس inhb.ir ثبت‌نام و یک هزار نفر نیز ارزیابی‌های اولیه را طی کرده‌اند.

ارسالی| ثبت‌نام بیش از هزار نفر در آذربایجان‌غربی در طرح ملی مشاغل خانگیبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی آذربایجان‌غربی، ۲۵ دی، کمیته علمی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی آذربایجان‌غربی برای آسیب‌شناسی و هم‌افزایی کیفی و بررسی طرح با حضور ابولفضل عبادی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، امین رستم‌زاده، رئیس جهاد دانشگاهی استان و معاونان  هر دو دستگاه و مسئولان و مدیران طرح ملی مشاغل خانگی در سالن جلسات حوزه ریاست جهاد دانشگاهی برگزار شد.

امین رستم‌زاده، رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان‌غربی در این نشست با اعلام اینکه این طرح با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی  برگزار می‌شود ضمن ارایه گزارشی از روند اجرای طرح ملی مشاغل خانگی اظهار کرد: ثبت‌نام طرح ملی مشاغل خانگی در استان از ابتدای شهریور ماه سال جاری با ظرفیت 500 نفر آغاز شد که با استقبال هم‌استانی‌ها و متقاضیان مشاغل خانگی مواجه شد.

رستم‌زاده ادامه داد: در این مرحله تاکنون یک هزار و۱۴۰ نفر از طریق سامانه ملی مشاغل خانگی به آدرس inhb.ir ثبت‌نام کرده‌اند که یک هزار نفر آن ثبت‌نام کنندگان نیز ارزیابی‌های اولیه را طی کرده‌اند.

رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: متقاضیان پس از ثبت‌نام؛ غربال‌گری و راستی‌آزمایی می‌شوند سپس به متقاضیان آموزش‌ها، مشاوره‌های عمومی و تخصصی و اتصال به بازار ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به گام‌های اجرایی این طرح ملی در استان تصریح کرد: استعدادسنجی، توانمندسازی و اتصال به بازار از جمله گام‌های اجرایی فاز اجرایی طرح ملی مشاغل خانگی است که در مرحله استعدادسنجی اطلاعات فردی، سطح مهارت فنی، سوابق کار، انگیزه، تجربه در فروش، خلاقیت، کار تیمی متقاضیان مورد ارزیابی و سجنش قرار می‌گیرد.

رستم‌زاده ادامه داد: در مرحله توانمندسازی مشاوره‌ها و آموزش‌های عمومی و تخصصی به متقاضیان ارائه می‌شود و در مرحله اتصال به بازار با شناسایی حداقل 40 پشتیبان اقدامات مربوط به برندسازی و توسعه و فروش محصول به انجام خواهد رسید.

مدیر طرح مشاغل خانگی آذربایجان‌غربی با اشاره به نسبت سهم مشاغل خانگی کشور در مقایسه با سایر کشورها خاطرنشان کرد: باید مختصات مشاغل خانگی به سمت قرار گرفتن در زنجیره ارزش کسب و کارهای بزرگتر سوق داده شود و از این منظر حایز اهمیت و مورد تامل باشد که ماهیت خروجی شغل در چه زنجیره‌ای ارزش‌آفرینی می‌کند.

رستم‌زاده با تشریح اهمیت نگاه متفاوت به مشاغل خانگی و متناسب‌سازی آن گفت: جغرافیا و ابعاد بازار مشاغل خانگی نیز نیازمند بازمهندسی و رصد متمایزانه علمی و ظریف و طراحی مدلی براساس آن یافته‌های علمی و عملی است.

وی با اشاره به اهمیت مرحله اتصال به بازار در اجرای طرح مشاغل خانگی گفت: در اجرای طرح مشاغل خانگی هدف ایجاد اشتغال بدون تکیه بر تسهیلات است تا افراد جویای کار با تکیه بر توانمندی‌های خود و بهره‌مندی از آموزش‌های ارائه شده در این طرح صاحب اشتغالی پایدار شوند.

رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه ابعاد فرهنگی و بینشی طرح برای این نهاد بسیار حایز اهمیت است، عنوان کرد: جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی با بسیج همه معاونت‌های واحد در صدد است تا همه ابعاد آموزشی پژوهشی فرهنگی اتصال به بازار و اشتغال‌آفرینی طرح را با ظرفیت جهاد دانشگاهی و مشاوره‌ها و نظارت اداره‌کل کار، رفاه و امور اجتماعی  به یک کار پرخیر و برکت و خروجی مدار الگویی به شکل گزین و وزین مدیریت کند.

اجرای موفق و تأثیرگذار طرح مشاغل خانگی در استان

ابوالفضل عبادی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه با تأکید براینکه باید از توانمندی‌های جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف نهایت استفاده را برد، افزود: جهاددانشگاهی مجموعه‌ای فعال و پای کار است و همواره توانسته پتانسیل‌های خود را به منصه ظهور بگذارد.

عبادی، ضمن قدردانی از تلاش‌های جهاددانشگاهی در اجرای طرح مشاغل خانگی بیان اینکه جهاددانشگاهی با بهره‌مندی از ظرفیت‌های خود متقاضیان واقعی  را در راستای اجرای موفق طرح، استعدادیابی می‌کند، خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی با شناسایی افراد جویای کار که حقیقتاً به دنبال اشتغال هستند سهم مهمی در اجرای موفق طرح دارد.

وی اجرای موفق و تأثیرگذار طرح مشاغل خانگی در استان را بسیار امیدوار کننده دانست و اظهار کرد: طرح مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال پایدار اجرا می‌شود و در همین راستا پیش‌بینی می‌شود درصد اشتغال‌زایی و بهره‌مندی طیف وسیعی از متقاضیان این طرح بسیاربالا باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه امروزه درآمدزایی مشاغل خانگی بالا است، گفت: امروزه مشاغل خانگی تنها شغل‌های سنتی گذشته از جمله قالی‌بافی نیست بلکه دنیای مجازی نیز به این فضا ورود یافته است به گونه ای که هر شخص با استفاده از کامپیوتر با اپلیکیشنی در تلفن همراه می‌تواند اشتغال ایجاد کرده و به سطح وسیعی از جامعه خدمات ارائه دهد.

وی مسئله توانمندسازی متقاضیان را بسیار مهم دانست و گفت: نکته حائز اهمیت به نتیجه رسیدن این طرح وایجاد اشتغال پایدار است.

مؤلفه‌های مؤثر بر بازار مشاغل خانگی

فرخی، معاون اشتغال اداره‌کل کار، رفاه و تعاون اجتماعی آذربایجان‌غربی نیز با تشریح مؤلفه‌های مؤثر بر بازار مشاغل خانگی خاطرنشان کرد: باید عنوان مشاغل خانگی با مطالعه و بررسی از محدودیت صرف شغل در خانه فراتر رود و در صورت تایید و تحقق این مهم سبب عمق‌بخشی پایداری قرار گرفتن در زنجیره‌های توسعه های کسب و کارهای بزرگتر از آن و تحقق کیفی اتصال به بازار و رونق و ثبات هر چه بیشتر آن می‌شود.

ایرانی، معاون آموزشی جهاددانشگاهی آذربایجان‌غربی نیز با تشریح اهداف آموزشی گفت: در اجرای گام‌های اصلی طرح نوآوری‌هایی مدنظر بوده که متناسب با نیاز و دغدغه‌های استانی است و آموزش‌های این نهاد منجر به مهارت‌آفرینی با خروجی اشتغال پایدار می‌شود.

اجرای موفق مرحله اول طرح مشاغل خانگی

دیلمقانی، مدیر اجرایی طرح ملی مشاغل خانگی در آذربایجان‌غربی با اشاره به اجرای موفق مرحله اول طرح مشاغل خانگی به صورت پایلوت در استان تصریح کرد: در مرحله دوم اجرای طرح مذکور تعداد ثبت‌نام کنندگان بیشتر از سهمیه ابلاغی به استان است که برنامه‌ریزی مدونی برای آن صورت گرفته است.

وی با اشاره به اقدامات انجام یافته در مرحله دوم اجرای طرح مشاغل خانگی در استان تصریح کرد: ابلاغ قراردادها، تبلیغات گسترده در سطح استان برای معرفی هرچه بیشتر رشته‌های این طرح، ثبت‌نام متقاضیان و ارزیابی ثبت‌نامی‌ها تا به امروز انجام شده که هفته آینده نیز وارد مرحله استعدادسنجی و ارائه مشاوره یا آموزش می‌شویم.

دیلمقانی با بیان اینکه فاز اول طرح شامل بررسی، شناسایی و اولویت‌بندی مزیت‌های استان است که مکتوب به تهران برای بررسی ارسال شده است، گفت: نقاط قوت، ضعف و تهدیدهای استان از طریق مصاحبه با دستگاه‌های اجرایی و کارآفرینان موفق از طریق پرسش‌نامه احصا شده است.

وی در خاتمه براساس نتایج خروجی مطالعاتی طرح به یافته‌های و نقاط قوت ضعف و فرصت‌ها و تهدیدهای آن اشاره کرد.

ولی‌زاده، معاون پژوهشی جهاددانشگاهی با اشاره به فازهای مختلف اجرایی و نقش پژوهش در آن گفت: تمامی عملیات اجرایی این طرح بر مبنای یافته‌های پژوهشی با همکاری گروه‌های مربوطه در ادامه فازهای اجرایی پیگیری خواهد شد.

انتهای پیام
captcha