گلایه‌هایی از سختی تأسیس مؤسسه قرآنی
کد خبر: 3947981
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴

گلایه‌هایی از سختی تأسیس مؤسسه قرآنی

پرونده ثبت مؤسسه فرهنگی رهروان طریق معرفت بعد از گذشت سه سال، هنوز درگیر بروکراسی‌های اداری است. مدیر موسسه به این روند معترض است و اعتقاد دارد گرفتن مجوز چای‌خانه خیلی راحت‌تر از دریافت مجوز مؤسسه قرآنی است.

محمدرضا روح‌پیکر، مدیر مؤسسه فرهنگی رهروان طریق معرفت که 30 سال است در شهر مشکات استان اصفهان، فعالیت قرآنی انجام می‌دهد و سه سال است در پی تأسیس مؤسسه قرآنی است، از درد دل‌هایش در این مسیر می‌گوید. او گله دارد از اینکه دریافت مجوز گلخانه یا چای‌خانه خیلی راحت‌تر از دریافت مجوز مؤسسه قرآنی است. وی در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: سه سال است که برای ثبت مؤسسه‌ اقدام کرده‌ایم، پنج بار پرونده ما به اصفهان رفته و برگشته و هر بار ایرادی از آن گرفته‌اند.

وی ادامه داد: دو روز پیش؛ نامه آمد که باید تأییدیه را دریافت کنیم و به ثبت شرکت‌ها به‌منظور ثبت مؤسسه برویم. روز گذشته که رفتیم، به ما گفتند که مهلت سه‌ماهه ثبت‌نام تمام شده است. در ایام شروع کرونا که بعضی اداره‌ها با یک سوم نیرو کار می‌کنند، چرا مهلت‌ها را زیاد نمی‌کنند؟ چرا به جای سه ماه، چهار ماه نمی‌شود؟ از سوی دیگر تعداد کارمندان کم شده و کار به سرعت انجام نمی‌شود.

روح‌پیکر اظهار کرد: پرونده‌ای که من سه ماه قبل ارسال کرده‌ام، دو روز گذشته رسیده و یک روز نیز برای ثبت مهلت داشته است. به ما می‌گویند سامانه باز نمی‌شود، چون مهلت ما تمام شده و دوباره باید تمام مراحلی را که انجام داده‌ایم، از ابتدا انجام دهیم.

وی بیان کرد: هزینه آن مهم نیست و حاضر هستیم چند برابر هزینه‌ای که تاکنون انجام داده‌ایم، پرداخت کنیم، اما این همه زمان را از دست ندهیم. 30 سال است که فعالیت قرآنی انجام می‌دهیم و جای سوال است که چرا اینقدر سنگ سر راه مؤسسات قرآنی می‌اندازند؟ چرا با مؤسسات مشکل دارند؟ آیا با قرآن مشکل دارند؟ وقت خودم و خانواده‌ام وقف قرآن است، زمینی داشته‌ام که برای این کار قرار داده‌ام. زمین دیگری نیز داشتم که آن را فروختم تا برای قرآن هزینه کنم، هیچ انتفاع شخصی نمی‌برم. فقط برای این تلاش می‌کنم تا در شهرم عده‌ای قرآن‌خوان و حافظ قرآن شوند.

روح‌پیکر گفت: دو ماه طول کشیده تا پرونده ما از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان به تهران برود. وقتی سؤال می‌کنیم که چرا اینگونه است، کرونا یا مشکلات سامانه را بهانه می‌کنند. مگر تهران چند هفته تعطیل بوده است؟ آیا سه ماه تعطیل بوده؟ در این سه سال، پنج بار پرونده ما رفته و با ایرادات مواجه شده و برگشته، دو دفعه که از مهلت گذشته و مابقی زمان نیز پرونده مداماً در حال رفت و برگشت بوده است.

کارشکنی در کار قرآنی

روح‌پیکر بیان کرد: در این مدت زیادی که فعالیت قرآنی انجام می‌دهم، سبک قدیمی و سنتی خودمان را کار می‌کردیم، اما تصمیم گرفتیم برای اینکه گواهی که می‌خواهیم به قرآن‌آموزانمان بدهیم را به کاشان، اصفهان و قم برای تأیید ارسال نکنیم، خودمان مؤسسه ثبت کنیم. وگرنه ما کاری به مؤسسه نداریم. باید به خدا گزارش دهیم، نه به فردی دیگر. در مورد مجوز مشاغل دیگر اینقدر سؤال پرسیده نمی‌شود؛ اما از ما می‌پرسند که شما با چه مجوزی کار می‌کنید؟ دو سه سال است که اینگونه شده است. وقتی کار قرآنی می‌کنیم، چرا اینقدر کارشکنی می‌کنند.

یادآور می‌شود، این مؤسسه در شهر مشکات استان اصفهان به نشانی، خیابان شهید بهشتی، خیابان انقلاب، خیابان شهید فریدونی، بن بست عباسی واقع شده است. شهر مشکات در 70 کیلومتری قم واقع شده است.

انتهای پیام
captcha