«آشنایی با سوره‌ها» در رادیو قرآن + صوت
کد خبر: 3948352
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۶

«آشنایی با سوره‌ها» در رادیو قرآن + صوت

برنامه کوتاه «آشنایی با سوره‌ها» از شنبه تا چهارشنبه از سوی شبکه رادیویی قرآن پخش می‌شود.

ارسالی////اشاره به مشخصات شکلی سوره‌ها در برنامه رادیویی «آشنایی با سوره‌ها» + صوتبه گزارش ایکنا، «آشنایی با سوره‌ها» عنوان میان‌برنامه شبکه رادیویی قرآن است که در ساختاری گفتارمحور با محوریت بیان اوصاف و ویژگی‌های سوره‌های قرآن، به سمع شنوندگان می‌رسد.

این برنامه از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 صبح به همراه پخش آیات مرتبط با برنامه، اشاره به مشخصات شکلی سوره معرفی شده(شماره سوره، تعداد آیات، نام‌ها، علت نامگذاری، جزء مروبطه، مکی و مدنی بودن، ترتیب نزول سوره و ...)، اشاره به آیات شاخص و محتوای کلی سوره، بیان داستان‌ها و احکام کلی مطرح شده در هر سوره به روی آنتن می‌رود.

تأمین نیاز شنوندگان برای شناخت کلی سوره‌های قرآن، ارتقای سطح معرفت و شناخت مخاطبان نسبت به ویژگی‌ها و محتوای سوره‌های قرآن و افزایش شناخت مخاطبان از ترتیب نزول تعداد آیات، فضایل و آیات شاخص هر سوره از دیگر ضرورت تولید این برنامه است. طی این برنامه سعی شده است تا از ذکر فضایل همراه با غلو غیر مستند، خودداری شود.

در سلسله برنامه آشنایی با سوره‌ها، امروز، 29 دی‌ماه به معرفی سوره محمد که در مدینه بر قلب پیامبر اسلام(ص) نازل شده است و جزو سوره‌های مدنی است، پرداخته شد. محمد نام معروف این سوره است و کلمه «محمد» در آیه دوم سوره «‌وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَآمَنُوا بِمَا نُزِّلَ عَلَى مُحَمَّدٍ ...» آمده است‌. قتال، نام دیگر این سوره است که به دلیل بیان احکام و مطالب بسیار این سوره در جنگ و قتال با کفار و مشرکان، به این نام نیز نامیده می‌شود. «الذین کفروا» نام دیگر این سوره است به دلیل اینکه این سوره با این عبارت «الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ» آغاز شده است.

نامگذاری این سوره به پیامبر گرامی اسلام و نزول آیه 13 «وَكَأَيِّنْ مِنْ قَرْيَةٍ هِيَ أَشَدُّ قُوَّةً مِنْ قَرْيَتِكَ الَّتِي أَخْرَجَتْكَ أَهْلَكْنَاهُمْ فَلَا نَاصِرَ لَهُمْ» با محوریت بشارت بر پیامبر(ص) مبنی بر یاری و نصرت پروردگار از ویژگی‌های این سوره است. مقایسه کلی میان احوال کافران و مشرکان با مؤمنان و صالحان و مژده به تحقق نصرت و یاری الهی برای صالحان و مؤمنان و هلاکت و نابودی مشرکان، بیان مطالبی درباره جهاد و پیکار، اشاره به مقام والای کشته‌شدگان در راه خدا، نهاده شدن مهری از غفلت بر قلب منافقان، تبیین شناخت منافقان و کافران از کردار و گفتار، ترغیب مؤمنان به اطعات از خدا و رسول و بیان مطالبی درباره بی‌ارزش بودن حیات دنیوی به منظور تشویق مؤمنان به انفاق و پرهیزکاری در راه خدا از جمله موضوعات سوره محمد است.

در این سوره، به مؤمنان بشارت داده شده است که همواره بر کافران برتری دارند. این بشارت از آن رو است که مؤمنان به صلح ذلت‌بار تن ندهند و در راه خدا ایستادگی کنند.

برنامه کوتاه آشنایی با سوره‌ها از سوی گروه آموزش رادیو قرآن به تهیه‌کنندگی فاطمه کاشانی وحید، با گویندگی یاسر دعاگو و نویسندگی نرگس فتحی از موج اف ام ردیف ۱۰۰ مگاهرتز به مدت 10 دقیقه به سمع شنوندگان و مخاطبان میرسد. همچنین هم‌اکنون فایل صوتی آن از طریق آرشیو این برنامه در پایگاه اینترنتی رادیو قرآن، قابل دریافت برای مخاطبان است.

ندا عباسی

انتهای پیام
captcha