نخستین جایزه فلسطین در دست برگزیدگان
کد خبر: 3948533
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱

نخستین جایزه فلسطین در دست برگزیدگان

نخستین دوره جایزه فلسطین در بخش داخلی، با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

نخستین جایزه فلسطین برگزیدگان خود را شناختبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نخستین دوره جایزه ادبی فلسطین عصر امروز ۲۹ دی‌ماه با حضور محسن پرویز، رئیس هیئت مدیره انجمن قلم ایران و میثم نیلی، رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب برگزار شد.
 
رضا اسماعیلی، دبیر جایزه فلسطین در ابتدای این مراسم با ارائه گزارشی از روند اجرای این جایزه گفت: آثار متعددی در بخش‌های گوناگون این جایزه ارسال شد و سپس مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و امروز از برگزیدگان این جشنواره و هفت نفر از استادی که درباره موضوع فلسطین و مقاومت تألیفات و پژوهش‌های ارزشمندی داشتند، تجلیل و قدردانی می‌شود.  
 
محسن پرویز، رئیس هیئت مدیره انجمن قلم ایران و دبیر جایزه جهانی فلسطین درباره دلایل مطرح کردن موضوع فلسطین گفت: این مسئله یک صورت زیبا و یک باطن مخرب دارد. باطن مخرب آن از این حیث است که فلسطین نماد مقاومت است و اگر ماجرای فلسطین با تصاحب سرزمین‌های اشغالی و رسمیت بخشیدن به این موضوع حل شود، در واقع رسمیت بخشیدن به تجاوز و حکومت زورگویان است. اگر هر جنایتی انجام شود و ما کوتاه بیاییم، بنابراین این مسئله در سطح جامعه جهانی تکرار خواهد شد.  البته اساساً رژیم صهیونیستی یک رژیم غاصب است که به دنبال گسترش مرز‌های خود بوده و مانند یک غده سرطانی است که اگر درمان نشود، مشکلات بیشتری را در جهان شاهد خواهیم بود.
 
وی با اشاره به چرایی انتخاب فلسطین برای یک جایزه افزود: روزی که بنا شد جایزه‌ای در حوزه مقاومت تشکیل شود، از این رو با توجه به اینکه فلسطین نماد مقاومت است، به همین دلیل عنوان آن، جایزه فلسطین شد.  
 
پرویز ادامه داد: در این دوره، آثار منتشر شده درباره مقاومت و فلسطین داوری شد و به نظر می‌رسد کم و کاستی‌هایی در این موضوع وجود دارد و باید با برنامه‌ریزی آثار بیشتری در این زمینه خلق شود. از این رو تکرار این جایزه باعث تشویق نویسندگان و شاعران به خلق آثار در این زمینه خواهد شد تا حرکت رو به جلوی این جایزه و آثار آن را در حوزه ادبیات شاهد باشیم.
 

نیلی: امروز روز نشستن نیست

میثم نیلی، رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیز در ادامه این نشست گفت: قصه اصلی مقاومت فلسطین، قصه جنگ و دعوای قدیمی و بسیار عمیق میان کفر و توحید و حق و باطل است که هر دو یاران و طرفدارانی داشته است؛ بنابراین این مبارزه ادامه خواهد داشت تا حرکت نهایی جریان حق شکل بگیرد.
 
وی با اشاره به آیه «ولاتحسبن الدین قتلوا فی سبیل الله امواتا» افزود: جریان آزادسازی قدس در سال گذشته سردار سلیمانی را از دست داد و به معنایی دیگر او را به دست آورد. حاج قاسم مرد میدان مبارزه سخت بود، در حالی که امروز حاج قاسم جنگ نرم را هم فرماندهی می‌کند. حاج قاسمی که در دل‌های نویسندگان و هنرمندان، الهام‌بخش آنهاست تا با خلق آثار اثرگذار به مبارزه ادامه دهند.
 
نیلی با بیان اینکه معیار و ملاک امروز، ایمان به آرمان فلسطین است، گفت: باید بیش از گذشته آمادگی ذهنی در جریان فکری هنری رسانه‌ای ایجاد کرد و اهالی هنر و ادبیات باید نقش درخشانی در این جهاد فرهنگی ایفا کنند. زیرا همین جهاد‌های فرهنگی است که می‌تواند مقدمه پیروزی‌ها و نصرت‌های بزرگ در میدان‌های سخت باشد. امروز روز نشستن و سکوت نیست، بلکه روز صراحت، فریاد و بیانی شیوا و رسا در برابر دشمن متجاوز است که برای مقابله با حق برخاسته است.
 
رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه جهانی فلسطین با اشاره به اینکه جریان ادبیات و نشر کشور می‌تواند بخشی از آن صف نماز پر شکوه مسجد الاقصی باشد، بیان کرد: حاج قاسم حامی و الهام‌بخش جریان مقاومت در سراسر دنیا بوده و هست و امروز ادیبان و هنرمندان در صحنه‌ای دیگر باید نقش خود را در حوزه مقاومت ایفا کنند.
 

براتی: فلسطین قطب‌نمایی برای امت اسلامی

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی براتی، عضو هیئت رئیسه مرکز حمایت از مقاومت به وضعیت منطقه و محور مقاومت اشاره کرد و گفت: نگاهی به وضعیت امروز منطقه و آرایش دشمن، جایگاه ارزشمند محور مقاومت را نشان خواهد داد. فعالیت‌های اقتصادی کشور‌های مقاومت جدای از روابط رسمی دولت‌ها تعریف شده است و امروزه تجار و تولیدکنندگان کشور‌های مقاومت در حال ارتباط‌گیری با یکدیگرند. محور مقاومت علاوه بر اینکه به بازدارنگی رسیده است، همواره به یک مسئله پایبند بوده و آن هم مسئله فلسطین است.
 
وی با بیان اینکه فلسطین برای اسلام یک مسئله اصلی و مانند قطب‌نمایی برای امت اسلامی است، افزود: در سال‌های اخیر مسائل مختلفی در مقابل مردم فلسطین قرار گرفته، اما گزینه محور مقاومت همواره پیش‌رونده بوده است. حتی اگر امروز مسئله عادی‌سازی وجود دارد، اما هیچ‌گاه فلسطین در دل‌ها و ذهن‌ها فراموش نخواهد شد. امروز حاج قاسم و شهید ابومهدی المهندس به عنوان فرماندهان محور مقاومت از تهران تا بلندی‌های لبنان و سوریه و یمن، به زندگی ملت‌ها معنا می‌دهند.  
 
براتی در ادامه با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از هنر برای انتقال مفاهیم مقاومت بیان کرد: این معانی بلند و ژرف فقط از طریق هنر و ادبیات می‌تواند ماندگار شود.
 

رحماندوست: قدس یک نشان است

مجتبی رحماندوست دانشیار دانشکده مطالعات جهان در رشته فلسطین در ادامه این نشست گفت:  فلسطین نه به معنای نمادین، بلکه به معنای واقعی نماد مقاومت شده است. اصل مسئله مقاومت در منطقه، مسئله فلسطین است. یعنی اگر ما از آن نقطه اوج هدف‌گیری کنیم سایر زیر مجموعه‌ها و دامنه‌های آن حل خواهد شد.
 
وی افزود: جنگ نهایی جهان، جنگ میان صهیونیست‌های جهان‌خوار با فرزندان خمینی خواهد بود. قدس یک نشان است که راه را گم نکنیم. اگر این مسیر و هدف مورد توجه باشد، مردان حق طلب مسیر را گم نخواهند کرد. بعضی کشور‌ها با تغییر‌ات حکومتی دشمنی و دوستی‌شان تغییر می‌کند. مانند جنگ ایران و عراق که با تغییر حکومت موضع عراق از دشمنی با ما خارج شد. اما رژیم اشغالگر این طور نیست، تا کاملاً از بین نرود، این جنگ پایان نمی‌پذیرد.  
 
در پایان این مراسم برگزیدگان جایزه فلسطین به شرح زیر معرفی شدند:
 
برگزیدگان بخش داستان بزرگسال و رمان:
 
فاطمه بیک‌زاده و مجتبی صفدری
 
حوریه مشهدی‌ابراهیم (شایسته تقدیر)
 
بخش داستان کودک و نوجوان: 
 
هدا حشمتیان (شایسته تقدیر)
 
بخش داستانک:
 
الهام نظام جو، فاطمه یونسی و فاطمه نودهی
 
بخش قطعه ادبی:
 
حیدری، علی اکبری و ابراهیم قبله آرباطان 
 
بخش شعر بزرگسال:
 
علی سلیمیان، محسن کاویانی، افسانه سادات حسینی و ساراجلوداریان
 
بخش شعر کودک ونوجوان
 
ابراهیم قبله آرباطان
انتهای پیام
captcha