خدمات مادی و معنوی مسجد حضرت ابراهیم خلیل(ع)؛ رهاورد همراهی علم و عمل
کد خبر: 3949445
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
خانه‌های باز خدا / 7

خدمات مادی و معنوی مسجد حضرت ابراهیم خلیل(ع)؛ رهاورد همراهی علم و عمل

مسجد حضرت ابراهیم خلیل(ع) که پیش از کرونا در راستای تقویت اعتقادات دینی جوانان فعالیت‌های مؤثری داشت، با شیوع کرونا و تعطیلی برخی مناسک جمعی دینی به ارائه خدمات برای نیازمندان پرداخته است. این برکات نتیجه فراگیری سواد رسانه‌ای از سوی امام جماعت این مسجد و همدلی و هم‌افزایی مسجدی‌ها و نیت خالص واقفان است که به خدمتگزاری منجر شده است.

به گزارش ایکنا، در حالی که تعدادی از مساجد کشور با هزینه‌‌ای گزاف و به صورت مجلل ساخته شده‌اند اما کارکرد آنها صرفاً برگزاری مراسم عزاداری و سوگ اشخاص و برپایی نماز جماعت است، تعدادی از مساجد نیز با حداقل امکانات در مناطق محروم بیشترین خدمات را به مردم ارائه می‌کنند.

در پی شیوع کرونا مساجدی که یک ساعت در روز برای نماز جماعت ظهر باز می‌شدند هم تعطیل شدند، اما مساجد فعال با افزایش بیش از پیش مشکلات مردم، فعال‌تر از قبل شدند. حال چه دلایلی موجب می‌شود که یک مسجد مجلل با امکانات قابل توجه کارکرد اجتماعی کمی داشته باشد و مسجد دیگری تا نیمه‌ شب باز و در حال گره‌گشایی از مشکلات مردم باشد؟ برای بررسی این مسئله با حجت‌الاسلام هادی گودرزی، امام جماعت مسجد حضرت ابراهیم خلیل(ع)، واقع در شهرری گفت‌وگو کردیم. وی ابتدا از فعالیت‌های این مسجد گفت و در نهایت به تحلیل دلایل موفقیت آن در عمل به وظایف ذاتی مسجد به عنوان خانه خدا پرداخت.

نیم قرن امامت جماعت برای مسجد

حجت‌الاسلام گودرزی با تأکید بر اینکه واقفان این مسجد نام آن را حضرت ابراهیم خلیل(ع) گذاشته‌‌اند، درخواست کرد که عنوان دقیق مسجد در مصاحبه نوشته شود، چراکه واقفان این مسجد دقیقاً این نام را بر مسجد گذاشته‌اند و اظهار کرد: این مسجد سال 1343 در شهرری ساخته شد. آیت‌الله غیوری تولیت این مسجد و حجت‌الاسلام موسوی همدانی به مدت 50 سال امام جماعت آن بودند. این مسجد از ابتدا امام جماعت انقلابی داشته، زیرا یکی از مساجد انقلابی شهر تهران بوده است. سخنرانان مطرح زیادی در این مسجد انقلابی حضور داشتند و با جریان انقلاب کرسی‌های آزاداندیشی بسیاری در آن برگزار شده است.

امام جماعتی بدون حق وتو/ باید سواد رسانه‌ای تخصصی امامان جماعت داشته باشیم

حجت‌الاسلام گودرزی از همراهی این مسجد با جنگ تحمیلی و تقدیم 73 شهید و فعالیت موفق خیریه مسجد نیز سخن گفت و افزود: از سال 91 بنده امامت جماعت این مسجد را برعهده گرفتم و از آنجا که کارها به خوبی پایه‌ریزی شده بود، عزممان را برای تداوم کارها جذب ‌کردیم.

پیشتازی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی

وی به تشریح فعالیت‌های این مسجد طی ایام کرونا پرداخت و گفت: به محض اعلام شیوع کرونا در ایران، جلسه‌ای با حضور هیئت امنای مسجد برگزار و ارائه خدمات سلامت‌محور به مردم حتی قبل از اعلام پروتکل‌های بهداشتی آغاز شد، یعنی قبل از اینکه پروتکل‌های بهداشتی در کشور اجباری شود، فاصله‌گذاری اجتماعی در نماز جماعت رعایت می‌‎شد و در آن زمان هنوز تعطیلی نماز جماعت‌ اعلام نشده بود. همچنین، با قرار دادن مواد ضد عفونی‌کننده در جلوی مسجد از مراجعان خواستیم که دست‌هایشان را ضد عفونی کنند و از افراد مسن تقاضا کردیم که در نماز جماعت شرکت نکنند تا اینکه تعطیلی نماز جماعت‌ها اعلام شد و ما هم تبعیت کردیم.

امام جماعت مسجد حضرت ابراهیم خلیل(ع) ادامه داد: به محض دریافت اطلاعات در خصوص اهمیت ضد عفونی اماکن عمومی، دو گروه در مسجد فعال شدند و شروع به ضد عفونی اماکن عمومی کردند. مسجد ما در محله اقدسیه شهرری واقع شده است و با دو مسجد صاحب‌الزمان(عج) و مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ارتباط بسیاری دارد. البته دو مسجد دیگر هم در این منطقه هست که فعالیت کمتری دارند و با ما ارتباطی ندارند، اما این سه مسجد سالیان سال است که با هم مرتبط هستند و امامان جماعت مساجد خدمات محلی را با یکدیگر هماهنگ و به صورت مأموریت تعریف می‌کنند. در مورد کرونا هم مأموریت‌های هر سه مسجد را تعیین کردیم، در حالی که بسیاری از مساجد هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده بودند، حتی زمانی که مشکل تأمین مواد ضد عفونی‌کننده در کشور وجود داشت و قیمت آن بالا بود، با کمک نمازگزاران مسجد هزینه خرید الکل تأمین و پس از بسته‌بندی با حداقل قیمت بین مردم توزیع شد.

امام جماعتی بدون حق وتو/ باید سواد رسانه‌ای تخصصی امامان جماعت داشته باشیم

حجت‌الاسلام گودرزی با اشاره به اینکه تاکنون 15 هزار لیتر مواد ضد عفونی استاندارد بسته‌بندی شده و با قیمت تمام شده در اختیار مردم قرار گرفته است، گفت: مسجد ما در منطقه محرومی قرار دارد و مردم توان خرید مواد ضد عفونی گران‌ قیمت را ندارند. به دلیل نیاز منطقه دو شعبه در گلوگاه‌های شهری منطقه ایجاد و نیاز مردم به مواد ضد عفونی با قیمت ارزان را تأمین کردیم و این روند همچنان ادامه دارد. البته وقتی می‌گویم مسجد ما یعنی عامه مردم، جوانان بسیجی و انقلابی و هیئت امنای مسجد با هم این اقدامات را انجام می‌‌دهیم و من هم به عنوان امام جماعت برای ساماندهی و هماهنگی امور تلاش می‌کنم.  

وی در خصوص اقدامات این مسجد در موج دوم کرونا نیز بیان کرد: مسجد ما مؤسسه خیریه‌ای به نام حضرت ابراهیم خلیل(ع) دارد و از 110 مددجو حمایت می‌کند و کمک به تأمین جهیزیه، درمان بیماران، توانمندسازی، اشتغال و ... از خدمات این مؤسسه خیریه است. نیاز به ماسک در موج دوم کرونا به شدت احساس شد. به همین دلیل حسینیه مسجد در اختیار تولیدکنندگان ماسک قرار گرفت و پشتیبان بیمارستان فیروزآبادی شدیم. تولیدکنندگان ماسک نیز مددجویان مسجد ما شدند و پس از آموختن روند کار به صورت مستقل کار تولید ماسک را آغاز کردند و توانستند استقلال مالی به دست بیاورند و مددجوی نیازمند دیگری جای آنها را در مسجد گرفت.  

دلایل موفقیت برخی مساجد 

این امام جماعت در پاسخ به اینکه چرا برخی مساجد فقط یک ساعت در روز برای برپایی نماز ظهر و مسجد شما حتی نیمه‌شب‌ها برای کمک به مردم باز است؟ گفت: عوامل زیادی در این مورد نقش دارند. اولین عامل نیت خالص و برای خدای واقفان مسجد است، زیرا واقفانی که مسجد را خالصانه وقف کرده‌اند پایه‌های معنوی محکمی را بنا نهاده‌اند تا مسجدی که می‌سازند خانه خدا برای خدمت به خلق شود. 

حجت‌الاسلام گودرزی ادامه داد: حجت‌الاسلام همدانی، امام جماعت قبلی مسجد، 50 سال امام جماعت این مسجد بود و خالصانه زمینه‌های رشد مسجد را فراهم کرد و در همین مسجد پیر شد. هنوز احساس می‌کنم نَفَس ایشان در مسجد هست. از اساتیدم آموخته‌ام که نفاق و دودستگی عامل ترمز دین است. علاوه بر مؤمنان، منافقان را هم می‌توان در مسجد پیدا کرد. همان‌طور که اولیای خدا در مساجد هستند، منافقان هم در مساجد حضور دارند؛ افرادی که ظاهر و باطنشان فرق می‌کند. ما از این مسائل به خدا پناه برده‌ایم و سعی کرده‌ایم که حربه‌های منافقان باعث اختلال در کار مسجد نشود.

امام جماعت نباید برای خود حق وتو قائل شود

امام جماعت مسجد حضرت ابراهیم خلیل(ع) بر ارتباط خوب بین فعالان مسجد از جمله بسیج، کانون‌های مساجد، هیئت امنا و ... برای رشد و تعالی مسجد تأکید کرد و گفت: نقش امام جماعت به عنوان مدیر مسجد در ایجاد تعامل موفق و هماهنگ بین اجزای مسجد و جلوگیری از بروز اختلاف بسیار مهم است. هیئت امنا بازوهای قوی اجرایی امام جماعت هستند. البته باید به نقش مهم آنها در اداره مسجد توجه شود و امام جماعت نباید برای خود حق وتو قائل شود. در اختلاف‌ها هم به قرآن و حدیث رجوع می‌کنیم. امام جماعت مسجد باید شجاع باشد و به ایده‌های خوب مردم توجه کند تا مدیریت خلاقانه‌ای داشته باشد.

امام جماعتی بدون حق وتو/ باید سواد رسانه‌ای تخصصی امامان جماعت داشته باشیم

حجت‌الاسلام گودرزی نحوه مدیریت خود را محصول تربیت و فعالیت امام جماعت قبلی مسجد دانست و افزود: من در همین مسجد به عنوان نمازگزار، طلبه و فعال مسجدی حضور داشتم و تمام فعالیت‌ها، اشخاص مؤثر در مسجد، محله، خیرین، کسبه و ... را می‌شناختم و وقتی به عنوان امام جماعت کارم را آغاز کردم، فرد غریبه‌ای نبودم. در واقع باید تلاش کرد که امامان جماعت مسجد در همان مکان تربیت شوند.

 سواد رسانه‌ای ائمه جماعت تقویت شود

وی در پایان با اشاره به فعالیت گسترده مساجد در ایام کرونا و دیده نشدن این فعالیت‌ها، گفت: باید سواد رسانه‌ای داشته باشیم. اگر این‌گونه بود، کرونا تا این حد به مردم آسیب نمی‌رساند. من دوره‌‌های سواد رسانه‌ای را گذرانده‌ام اما مسئله سواد رسانه‌ای بسیار گسترده و لازم است که ائمه جماعات دوره ویژ‌ه‌ای را بگذرانند و با موارد پرکاربرد آشنا شوند، زیرا با این روش توان عرضه فعالیت‌های مسجد و کاهش آسیب‌های رسانه‌ای را خواهند داشت. خبرهای زیادی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که اگر ائمه جماعات سواد رسانه‌ای قوی داشته باشند می‌توانند در مساجد مباحث مرتبط را به صورت علمی برای مردم تشریح و به سؤال‌های آنها پاسخ دهند. 

انتهای پیام
captcha