ستاد ملی کرونا همراهی خوبی با اجرای برنامه‌های فرهنگی و معنوی داشت
کد خبر: 3952708
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۷
رئیس جامعةالمصطفی العالمیه:

ستاد ملی کرونا همراهی خوبی با اجرای برنامه‌های فرهنگی و معنوی داشت

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: ستاد ملی مبارزه با کرونا همراهی خوبی در زمینه اجرای برنامه‌های فرهنگی و معنوی در کنار رعایت مسائل بهداشتی داشت.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه ظهر امروز در دیدار رئیس و اعضای ستاد اعتکاف کشور با تبریک ایام سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، بر لزوم استمرار مراسم و شعائر الهی در شرایط مختلف تأکید کرد و افزود: فرهنگ در طول زمان و با تکرار شکل می‌گیرد. آنچه امروز در فرهنگ عزاداری می‌بینیم، نتیجه فرایندی تاریخی و زمان‌بر و نتیجه کار مستمر است. در اثر تکرار، سنت‌های خوب شکل می‌گیرند و ممکن است به همان صورت نیز در طی زمان فراموش شوند.

وی ادامه داد: اعمالی مانند نماز جماعت، نماز جمعه، اعتکاف و...، در صورتی که برای مدت طولانی تعطیل شوند، ممکن است به تدریج کم‌رنگ شوند؛ بنابراین، نباید اجازه داد امور فرهنگ با وقوع پیشامدها و حوادث آسیب ببینند.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به همراهی خوب ستاد ملی کرونا در زمینه اجرای برنامه‌های فرهنگی در کنار رعایت مسائل بهداشتی، ابراز کرد: بیماری کرونا پدیده‌ای است که تاکنون تغییراتی در سبک زندگی جوامع ایجاد کرده است و در ادامه نیز احتمالاً تغییراتی به وجود خواهد آورد. فعالیت‌های آموزشی جامعة‌المصطفی پس از شیوع این بیماری، هر چند در بخش حضوری با کاهشی نسبی روبه‌رو بوده، ولی آموزش غیرحضوری رشد چشمگیری داشته است. فضای جدید این فرصت‌ها را پدید آورده است که باید شناسایی شود و مورد استفاده قرار گیرد.

وی اعتکاف را دارای آثار معنوی بسیار عظیم و یکی از شاخص‌های پیشرفت معنوی پس از انقلاب برشمرد و تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی به شکلی صورت گیرد که علاقه‌مندانی که امکان حضور در مراسم اعتکاف را ندارند، به شکلی بتوانند از برنامه‌های اعتکاف بهره‌مند شده، از فرصت معنوی انس الهی استفاده نمایند. البته لازم است اعتکاف فقهی نیز ولو به صورت حداقلی، با هماهنگی کامل با ستاد ملی مقابله با کرونا و رعایت کامل موازین بهداشتی برگزار شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، با تأکید بر آمادگی جامعةالمصطفی برای همکاری با ستاد اعتکاف کشور، به ویژه در بُعد بین‌المللی، گفت: یکی از ویژگی‌های شرایط پس از کرونا، توجه بیشتر عموم مردم جهان به عالم غیب و معنویت است و باید از این فرصت به درستی بهره برد. هم‌اکنون در کشور های مختلف، اپیدمی کرونا شرایط متفاوتی دارد و در بسیاری از کشورها میزان سختگیری کمتر و در برخی نقاط بیشتر از ایران است که با هماهنگی با نمایندگی‌های جامعةالمصطفی و با توجه به شرایط هر کشور، می‌توان مراسم اعتکاف را به صورت حضوری یا مجازی برگزار کرد.

راه‌اندازی کتابخانه ویژه اعتکاف

حجت‌الاسلام والمسلمین تکیه‌ای نیز در این دیدار، ضمن تبریک ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا‌(س)، سالروز میلاد امام خمینی‌(ره) و گرامیداشت روز زن، گفت: ستاد اعتکاف در سال جاری، شش جشنواره ویژه اعتکاف تدارک دیده که تاکنون پنج مورد برگزار گردیده است. امور فرهنگی نیازمند عقبه علمی، معرفتی، ادبی و هنری است تا اثرگذار باشد و در این زمینه، کتابخانه تخصصی ویژه اعتکاف راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به پیشینه همکاری ستاد اعتکاف با جامعةالمصطفی، ابراز داشت: همکاری با جامعةالمصطفی، شعاع فعالیت‌های ستاد اعتکاف را به نقاط مختلف جهان گسترش داده است و هم‌اکنون مراسم اعتکاف در حدود ۸۳ کشور مختلف برگزار می‌شود.

رئیس ستاد اعتکاف کشور با اشاره به برنامه‌های طراحی‌شده این ستاد پس از صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، گفت: سال گذشته به دلیل شیوع کرونا، پویش اجرای مراسم معنوی اعتکاف در منازل با تأیید مقام معظم رهبری شکل گرفت که با استقبال چشمگیری روبه‌رو شد و میلیون‌ها نفر در این پویش مشارکت کردند.

وی از برنامه‌ریزی ستاد اعتکاف کشور برای برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در سال جاری با مشارکت نهادها و مراکز مختلف از جمله جامعةالمصطفی، با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا و رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی در کنار اجرای برنامه‌های معنوی متنوع غیرحضوری خبر داد.

انتهای پیام
captcha