ارتقای فرهنگ و تمدن اسلامی در سایه تعامل عالمان شیعه و سنی رقم می‌خورد
کد خبر: 3955192
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۸
استاد جامعةالمصطفی العالمیه:

ارتقای فرهنگ و تمدن اسلامی در سایه تعامل عالمان شیعه و سنی رقم می‌خورد

پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی گفت: ارتقای فرهنگ و تمدن اسلامی در سایه تعامل سازنده و مثبت عالمان شیعی و سنی در عرصه جهانی شکل خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام علی جدیدبناب، استاد جامعةالمصطفی العالمیه امروز در نشست علمی «تعامل فرهنگی اجتماعی علمای شیعه و سنی در شامات تا پایان دره عثمانی» که به صورت مجازی به همت گروه علمی تاریخ و سیره پژوهشکده علوم اسلامی برگزار شد، اظهارکرد: «جغرافیای انسانی شامات اعم از سوریه، لبنان، فلسطین و اردن»، «تعامل فرهنگی علمای شامات و بیان مصادیق آن»، «تعامل اجتماعی علمای شامات و بیان مصادیق»، «تعامل سیاسی علمای شیعه و اهل سنت و مصادیق آن» از جمله محور‌های این نشست علمی است.

وی در بررسی وضعیت جغرافیای انسانی شامات بیان کرد: شامات مشتمل بر سوریه، لبنان، فلسطین و اردن می‌شود و اهمیت ویژه‌ای دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین جدید بناب در تبیین راهیابی اسلام ناب محمدی(ص) به لبنان و چگونگی آن گفت: عده‌ای بر این باورند که تاریخ این مکتب در لبنان، مدیون ابوذر غفاری است و مساجد تاریخی موجود در آن مناطق دلیل بر این مدعاست. البته مخالف این دیدگاه هم وجود داشته است که شهید اول از همان منطقه بوده که در عصر ایشان گرایش به علوم دینی بسیار افزایش یافته است.

استاد حوزه علمیه در تبیین گسترش اسلام ناب در شام تصریح کرد: تبیین و گسترش اسلام اصیل به قرن ۲ و ۳ و پس از هجرت خاندان‌های پیرو مکتب اهل‌بیت(ع) به شام بازمی‌گردد و ترکیب آن‌ها هم شامل فرقه علویان، اثناعشری و اسماعیلی است. ابوالصلاح حلبی یکی از علمای مشهور حلب بود و از علمای مشهور سوریه می‌توان به حلبی، فارابی، نعمانی، ابن زهره موسوی و ابن ابی طی اشاره کرد.

وی افزود: فلسطین از نظر سوق الجیشی مهم است و راه‌های آسیا، آفریقا و اروپا از آن می‌گذرد و مناطقی از دریای مدیترانه، دریای سرخ و بخشی از اقیانوس هند را به هم مربوط می‌سازد. مهاجرت حضرت ابراهیم(ع) به بلاد شام در دوره کنعانیان و استقرار در فلسطین، از نکات عطف تاریخ است.

حجت‌الاسلام والمسلمین جدید بناب، موارد تعامل علمای شیعه و سنی منطقه شامات را در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی تشریح کرد و گفت: «بنا نهادن مراکز علمی و فرهنگی مانند مدارس و مراکز علمی و آموزشی، بیمارستان، کتابخانه، مساجد»، «برگزاری جلسات تعلیم و تعلم»، «تدریس استادان معروف شیعه و سنی و پرورش شاگردان در زمینه‌های مختلف»، «صدور اجازه نامه ها، شرح‌نویسی، حاشیه‌نویسی، مناظرات علمی، زیارت مزار اهل‌بیت‌(ع)»، «شرکت گروهی در مراسم مشترک دینی و مذهبی، مکاتبات و نامه‌نگاری علمی، سنت هدیه، رعایت عدل و انصاف، تلاش در اصلاح میان مسلمانان و از بین بردن نزاع ها، حفظ کیان اسلامی از شر بیگانگان» را از دستاورد‌های تعامل عنوان کرد.

وی به مصادیق بارز تعامل اجتماعی این تعاملات اشاره کرد و افزود: عیادت از اندیشمندان شیعه و سنی، شرکت در نماز جمعه و جماعات، حضور در مراسم تشییع جنازه همدیگر و هدیه دادن به یکدیگر، همچنین تعامل خانوادگی که منجر به ازدواج فرزندان علمای شیعه با اولاد عالمان دیگر مذاهب اسلامی، مراودات دوستانه در قالب دستگیری و مساعدت به همدیگر با رعایت کرامت انسانی، از دیگر مصادیق تعامل بین آنان است.

انتهای پیام
captcha